فتح خرمشهر موجب افزایش اعتبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد

فتح خرمشهر موجب افزایش اعتبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح گفت: عملیات بیت‌المقدس موجب ظهور قدرت دفاعی و نظامی و افزایش اعتبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چشم ناظران بین‌المللی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام موسی کاظم(ع)، سالروز فتح خرمشهر را تبریک گفت.

وی افزود: فردا سوم خرداد است. روزی که امام راحل فرمودند خدا خرمشهر را آزاد کرد. فردا روز خرمشهر قهرمان است.

وی افزود: خرمشهری که یک روز به خون مدافعان قهرمان غلتید و خونین‌شهر شد و روزی دیگر به دست نصرت الهی که از آستین فرزندان غیور و مدبر و ایثارگر این ملت بیرون آمد از اسارت آزاد و دوباره خرمشهر شد و دل امام(ره) و مردم را خرم کرد و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفت. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: براساس اسناد موجود ارتش صدام از یک سال پیش از فتح خرمشهر برای تصرف استان خوزستان برنامه‌ریزی کرده بود و در 31 شهریور سال 1359 با انبوه نیروهای زرهی و پیاده خود خرمشهر و جزیره آبادان را مورد تهاجم قرار داد، اما از همان ابتدا با مقاومت شجاعانه مدافعان قهرمان و کم‌شمار شهر اعم از رزمندگان ارتشی، سپاهی، ژاندارمری و نیروهای مردمی مواجه شد.

سردار کارگر تاکید کرد: ارتش بعثی که پیش‌بینی می‌کرد برای تصرف خرمشهر و آبادان حداکثر 3 روز زمان لازم دارد، به دلیل مقاومت جانانه رزمندگان اسلام فاصله 8 کیلومتری مرز شلمچه تا پل نو را در 8 روز طی کرد. این در حالی بود که برای دفاع از خرمشهر به جز گردان دژ و تکاوران دریایی و نیروهای سپاه پاسداران خرمشهر هیچ نیروی سازمان یافته‌ای برای مقابله در شهر وجود نداشت. 

وی افزود: در این شرایط مقاومت‌های مردمی و پایداری مدافعان که از کمترین سلاح و امکانات برخوردار بودند، دشمن را 34 روز در پشت دروازه‌های شهر زمین‌گیر کرد. در نهایت پس از شهادت مظلومانه و شجاعانه تعداد زیادی از مدافعان شهر، خرمشهر، خونین‌شهر شد و به اشغال دشمن درآمد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: مقاومت در خرمشهر را نباید دست کم گرفت. مهمترین نتیجه مقاومت و دفاع جانانه در خرمشهر این بود که به ارتش و سپاه فرصت داد تا توان خود را ارزیابی کنند و با سازماندهی مناسب پیشروی دشمن به عمق خاک کشور را سد کرده و برای استقرار در خطوط پدافندی مناسب فرصت کافی به دست آورده و مانع دستیابی دشمن به اهداف اصلی خود در اشغال سایر نقاط استراتژیک کشور شوند. 

سردار کارگر ادامه داد: در واقع باید گفت که دفاع در خرمشهر سرنوشت جنگ را عوض کرد و شکست نهایی ارتش بعث عراق در همین روزها رقم خورد زیرا ادامه پیشروی دشمن در سایر مناطق منوط به تامین خرمشهر و آبادان بود. زمین‌گیر شدن دشمن در این نقطه ضربه بزرگی به استراتژی عملیاتی دشمن وارد کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین نباید فراموش کرد که از این بابت مدافعان مظلوم و کم‌شمار، اما شجاع خرمشهر حق بسیار بزرگی بر ملت ایران دارند. البته امروز ما در مقام بزرگداشت سوم خرداد قرار داریم. اغلب شما به خاطر دارید که پس از برکناری بنی‌صدر ملعون از فرماندهی کل قوا و رفع موانع سیاسی بر سر راه وحدت و همکاری میان ارتش و سپاه، تحولی چشمگیر در جنگ به دست آمد. این تحول آثار خود را در عملیات ثامن‌الائمه(ع) و شکست محاصره آبادان نشان داد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: پس از عملیات پیروزمندانه ثامن‌الائمه(ع)، عملیات‌های طریق‌القدس و فتح‌المبین اجرا شدند که دستاورد آنها آزادسازی هزاران کیلومتر مربع از مناطق اشغالی بود. عملیات بیت‌المقدس بلافاصله پس از پایان نبرد فتح‌المبین با هدف آزادسازی خرمشهر و مناطق غرب کارون در دستور کار قرار گرفت.

سردار کارگر تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در این مورد این است که به دلیل آگاهی دشمن و حامیان او از تصمیم رزمندگان اسلام، تمام توان خود را به دفاع از خرمشهر که حفظ آن جنبه حیثیتی برای صدام و حامیانش داشت، معطوف کردند.

وی ادامه داد: مهمترین اهداف ما از عملیات بیت‌المقدس آزادسازی مناطق اشغالی از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و تامین خطوط مرزی بود. این عملیات در منطقه‌ای به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع و در شرایطی طراحی شد که هموار بودن منطقه و وجود رودخانه‌های عریض و کانال‌ها، باتلاق‌ها و خاکریزها و میدان‌های وسیع مین مانور یگان‌های پیاده را در برابر یگان‌های زرهی دشمن با مشکل جدی روبرو می‌کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح افزود: دشمن برای دفاع از شهر علاوه بر تقویت خطوط پدافندی خود، با ویران کردن ساختمان‌های شهر و نخلستان‌ها و مین‌گذاری گسترده، به ایجاد استحکامات دفاعی پرداخته و خرمشهر را به دژی نفوذ‌ناپذیر تبدیل کرده بود.  

سردار کارگر تصریح کرد: برای عملیات بیت‌المقدس دو راهکار طراحی شد. راهکار حمله به دشمن از شرق به غرب با عبور از رودخانه کارون به تصویب رسید. قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی مشترک شهید صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش و محسن رضایی فرمانده کل سپاه، نیروهای خودی را در قالب 3 قرارگاه عملیاتی سازماندهی کردند. 

وی افزود: قرارگاه قدس به فرماندهی مشترک امیر لطفی از ارتش و سردار غلامپور از سپاه، قرارگاه فتح به فرماندهی مشترک سردار رشید از سپاه و شهید منفرد نیاکی از ارتش و قرارگاه نصر به فرماندهی مشترک امیر حسنی‌سعدی از ارتش و شهید حسن باقری از سپاه سازماندهی شدند. البته در مرحله پایانی عملیات، قرارگاه فتح به فرماندهی مشترک شهید بقایی از سپاه و امیر ازگمی از ارتش اضافه شد. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: رزمندگان خستگی‌ناپذیر ما از بعد از ظهر نهم اردیبهشت سال 1361، کمتر از یک ماه از پایان عملیات بزرگ فتح‌المبین، عملیات عبور از رودخانه کارون را آغاز کردند و خود را به غرب رودخانه رساندند و عملیات را در ساعت 30 دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت سال 1361 با رمز یا علی‌بن ابیطالب(ع) آغاز کردند. 

سردار کارگر ادامه داد: در مرحله اول عملیات با رشادت بی‌نظیر و غافلگیر کردن دشمن منطقه‌ای به وسعت 600 کیلومتر مربع را در غرب کارون تصرف کردند. مرحله دوم عملیات در شب شانزدهم اردیبهشت 61 توسط قرارگاه‌های فتح و نصر آغاز شد و تا بامداد 17 اردیبهشت به اهداف تعیین شده در حوالی مرز مشترک دست یافتند. 

وی تصریح کرد: دشمن برای دفاع از بصره و جلوگیری از محاصره نیروهایش در منطقه کرخه‌کور و اهواز از ساعات اولیه روز 18 اردیبهشت سال 61، حدود 55 کیلومتر به سمت مرز عقب‌نشینی کرد. در ساعت 14 همین روز رزمندگان قرارگاه قدس پادگان حمید و شهر هویزه را آزاد کردند. نیروی هوایی هم با بمباران ستون‌های دشمن در محور جفیر ضمن ایجاد اختلال در حرکت دشمن، تلفاتی به آنها وارد کردند. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: مرحله سوم، دو عملیات جداگانه در روزهای 19 و 20 اردیبهشت سال 61 در منطقه شلمچه انجام گرفت، اما با مقاومت شدید دشمن نیروهای خودی پس از حدود 3 کیلومتر پیشروی متوقف شدند. در این شرایط ادامه حمله متوقف و نیروها به مدت 10 روز به تجدید قوا و بازسازی یگان‌های خود پرداختند.

سردار کارگر اظهار داشت: آخرین مرحله حمله رزمندگان اسلام، در روز اول خرداد و به منظور آزادسازی خرمشهر آغاز شد. در روز دوم خرداد با مجاهدت بی‌نظیر رزمندگان اسلام و تحت فرماندهی مستقیم قرارگاه کربلا، جاده شلمچه - خرمشهر از پل نو تا جاده اهواز - خرمشهر آزاد شد.  

وی ادامه داد: در ادامه نیروهای خودی با وصول به اروند‌رود ارتباط زمینی دشمن با خرمشهر را قطع و شهر را محاصره کردند و در ساعت 19:15 روز سوم خرداد سال 61 دشمن در نهر خین به منظور شکستن خط و نجات نیروهای محاصره شده در خرمشهر اقدام به حمله کرد، اما با مقاومت شدید رزمندگان اسلام روبرو شد. در ساعت 11 یگان‌های قرارگاه فتح به همراه تیپ 33 المهدی از سمت غرب وارد خرمشهر شدند و در ساعت 12 رزمندگان اسلام از سمت شمال و شرق نیز وارد شهر شدند که به این ترتیب انبوه نیروهای دشمن پس از 24 ساعت محاصره دسته دسته به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سرانجام در ساعت 14 روز سوم خرداد سال 61 خرمشهر پس از 578 روز اشغال کاملا آزاد شد و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع شهر به اهتزاز درآمد و فریادهای الله‌اکبر آسمان خونین شهر را خرم کرد. 

سردار کارگر به نتایج نظامی فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: مهمترین نتایج نظامی این نبرد تاریخی عبارت بودند از آزادسازی خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و بیش از 5300 کیلومتر مربع مناطق اشغالی و خارج شدن شهرهای اهواز، سوسنگرد و حمیدیه از برد توپخانه سنگین دشمن. 

وی ادامه داد: همچنین کشته و زخمی شدن بیش از 16 هزار نفر از نیروهای بعثی و اسارت بیش از 19 هزار نفر از نیروهای دشمن و انهدام 56 فروند هواپیما و بالگرد، 467 دستگاه تانک، نفربر و خودرو و به غنیمت رفتن یک فروند بالگرد از نیروهای بعثی و 165 دستگاه تانک و نفربر و خودروی دشمن از دستاوردهای این فتح بزرگ بوده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: میزان خسارات وارده مهمترین ویژگی عملیات بیت‌المقدس است که اثبات پیروزی خون بر شمشیر و غلبه حق بر باطل نیز که برای همه ملت‌های آزاده می‌تواند سرمشق باشد بخشی دیگر از دستاوردها و نتایج این پیروزی است. 

سردار کارگر ایمان، توکل و روحیه و انگیزه بالای رزمندگان اسلام را یکی دیگر از دلایل این پیروزی دانست و گفت: این روحیات رزمندگان اسلام متاثر از نفوذ معنوی حضرت امام بوده است. البته تفاهم و همدلی بی‌نظیر رزمندگان و فرماندهان، طرح‌ریزی دقیق و مدبرانه عملیات و مراحل آن و در نتیجه غافلگیری دشمن از نظر زمان و مکان در اجرای عملیات از دیگر نتایج این پیروزی بوده است. البته مردم نیز حمایت‌های همه جانبه‌ای داشته‌اند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ابعاد سیاسی و نظامی نیز پیروزی نظامی ایران در عملیات بیت‌المقدس موجب ظهور قدرت دفاعی و نظامی و افزایش اعتبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چشم ناظران بین‌المللی شد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon