اُکتان‌افزای پتروشیمی‌ها ۱۰سنت ارزان‌تر از بنزین وارداتی

اُکتان‌افزای پتروشیمی‌ها 10سنت ارزان‌تر از بنزین وارداتی

خبرگزاری تسنیم: یکی از مدیران ورازت نفت با اعلام این که اُکتان‌افزا دریافتی از پتروشیمی‌ها برای ارتقای کیفیت بنزین داخلی با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود، گفت: هر لیتر اکتان‌افزای دریافتی از واحدهای پتروشیمی‌ ۱۰ سنت ارزان‌تر از بنزین وارداتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم یکی از دلایلی که برای توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی از سوی برخی از مدیران نفتی اعلام شده است به صرفه بودن قیمت بنزین وارداتی نسبت به دریافت ریفرمیت از پتروپالایشگاه‌هاست، در همین مورد سعید ناقدی‌نیا؛ رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش نیز در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا)، گفته است:" برای خرید هر لیتر اکتان‌افزا از سه مجتمع پتروشیمی کشور مبلغی درحدود سه هزار تومان پرداخت می‌شد که در مقایسه با خرید بنزین از پتروشیمی، واردات بنزین از لحاظ مالی صرفه اقتصادی به همراه دارد. خرید ریفرمیت از پتروشیمی‌ها از واردات بنزین سوپر هم گرانتر بود، این در حالیست که هم اکنون قیمت واردات بنزین با کیفیت یورو 4، لیتری حدود 2300 تومان است که پس از احتساب هزینه حمل و نقل و توزیع به بیش از 2500 تومان افزایش می‌یابد."

این گفته‌ها در حالیست که یکی از مدیران نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش با واحدهای پتروشیمی مبنای قیمت، نشریه "پلتس" - platts- در نظر گرفته شده است اما مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت - به عنوان وارد کننده بنزین به درخواست شرکت ملی پالایش وپخش- بنزین را در اوضاع عادی با قیمتی بیش از قیمت منتشر شده در نشریه پلتس وارد می‌کند که این رقم در شرایط تحریم بازهم افزایش می‌یابد.

وی در مورد قیمت تمام شده ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها توضیح داد: در قراردادی که با واحدهای پتروشیمی بسته شده است قیمت فوب خلیج فارس هر تن نفتا به علاوه 220 دلار مبنای قیمت هر تن اکتان‌افزا دریافتی از پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد . قیمت نفتا در سه ماهه اول سال 2014 میلادی، 903 دلار در هر تن بود که با احتساب 220 دلار تعیین شده قیمت هر تن اکتان‌افزای تولید داخل 1123 دلار می‌شود. اما با توجه به این که پرداخت به پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای و ریال انجام می‌شود قیمت نهایی هر تن اکتان افزا دریافتی از پتروشیمی‌ها معادل حدود 865 دلار تمام می‌شود.

او در مورد قیمت بنزین واردتی هم با اظهار این که بنزین بر مبنای قیمت مبدأ بندر سنگاپور به کشور وارد می‌شود که در صورت محاسبه هزینه حمل و نقل، هزینه واردات بنزین نسبت به قیمت مبدا باز هم افزایش می‌یابد اعلام کرد: در سه ماهه اول سال 2014 میلادی قمیت هر تن بنزین با اکتان 95 ، 1005 دلار بود.

این مدیر نفتی با بیان این که اکتان، ریفرمیت پتروشیمی‌ها بالای 98 است اظهار کرد: با توجه به این که اکتان بنزین وارداتی 95 است و این بنزین با هدف افزایش اکتان بنزین پایه تولیدی پالایشگاه‌ها وارد می‌شود، به دلیل پایین‌تر بودن اکتان بنزین واردتی نسبت به اکتان‌افزای پتروشیمی، 0.06 درصد مصرف بنزین وارداتی افزایش خواهد یافت تا اکتان بنزین داخلی را به 87 ارتقا دهد.

وی با اشاره به این که قیمت اکتان افزا دریافتی از پتروشیمی‌ها بر اساس ارز مبادله‌ای 2556 تومان و قمیت بنزین واردتی بر اساس بنزین آزاد 3285 تومان محاسبه می‌شود یادآور شد: بر این اساس اختلاف قیمت بنزین وارداتی با اکتان‌افزا پتروشیمی‌ها در هر تن 140 دلار است که قیمت هر لیتر اکتان‌افزا پتروشیمی 10 سنت (328 تومان) ارزان تر از بنزین وارداتی است. البته این رقم مربوط به اوضاع عادی است نه زمان تحریم.

وی افزود: با فرض این که روزانه چهار میلیون لیتر اکتان‌افزا از پتروشیمی نوری دریافت نشود و بنزین وارداتی جایگزین آن شود روزانه بیش از یک میلیارد و 300 تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود که این هزینه در زمان تحریم قطعا افزایش می‌یابد.

این مدیر نفتی گفت: نکته دیگری که باید به آن پرداخت این است که بنزین وارداتی به عنوان اکتان‌افزا وارد کشور می‌شود اما مدیران پالایش و پخش بهای بنزین را به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌کنند که این مسئله نیز موجب تحمیل هزینه به کشور می‌شود.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین