معرفی و ترجمه گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای در مورد پیامبر اعظم(ص)

معرفی و ترجمه گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای در مورد پیامبر اعظم(ص)

خبرگزاری تسنیم: انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هم‌زمان با بعثت مبارک رسول خدا(ص) اقدام به معرفی کتاب «درسهای پیامبر اعظم(ص)»، گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای، به سه زبان زنده دنیا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، همزمان با سالروز خجسته بعثت رسول اکرم(ص) اقدام به معرفی کتاب «درسهای پیامبر اعظم(ص)»، گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای به سه زبان زنده دنیا کرده است.

این کتاب در 278 صفحه شامل گزیده‌ای از بیانات معظم‌له درباره‌ شخصیت، ویژگی‌ها، و بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است که از میان بیانات ایشان از خرداد 1368 تا شهریور 1390 ارائه شده است.

روز «بعثت»، تحقیقاً بزرگ‌ترین روز در تاریخ بشریّت است. روز ولادتِ برجسته‌‏ترین و شریف‌ترین مفاهیم و ارزش‌هاست. بعثت نبی اکرم(ص)، یک حرکت عملى بود تا بشر را از یک‏‌سو به سرمنزل کمال فردى، روحى و معنوى، و از سوى دیگر به تعالى زندگى اجتماعى و اصلاح وضع جوامع برساند. مسئله این است که در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادى مفاهیم خشک و ارائه‏‌ طریقى که رهروى در آن نیست و کسى زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه‏‌ اول، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحقّق یافت و جاهلیّت، از لحظه‏‌ اوّل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله کرد. این، خصوصیّت بعثت انبیاست.

این، مخصوص نبوت خاتم هم نیست. انبیا حرکت مى‌‏کنند و آنچه را که در مقام تعلیم به انسان‌ها هدیه می‌کنند، در عمل هم نشان می‌دهند. خودشان اولین کسانى هستند که این راه را طى مى‏‌کنند.

یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة فرعِ این است که علم کتاب و حکمت در وجود مقدس نبی اکرم، در حد اعلى وجود دارد. یُزَکّیهِم فرع بر این است که آن وجود مطهر در حدّ اعلاى ممکنه براى طبیعتِ بشرى، تزکیه شده است. با این نیروست که مى‏‌تواند دنیایى را به‌سمت تزکیه پیش ببرد. این، آن چیزى است که رهبران مکاتب مختلف و سررشته‏‌داران مفاهیم گوناگون فلسفى، اجتماعى، سیاسى و غیره، از آن بیگانه‏‌اند. آنان چیزهایى به ذهنشان مى‏‌رسد؛ در عالم تصوّرْ چیزهایى را مى‏‌فهمند و آن‏ها را به مردم هم تحویل مى‏‌دهند. کسانى هم از آن‏ها یاد مى‏‌گیرند، یا نمى‏‌گیرند.

این، غیر از ممشاى انبیاست که از اوّلْ حرکت است، از اوّلْ اقدام است، از اوّلْ تحقّق آن شعارهایى است که در زبان آن‏ها وجود دارد و در عمل آن‏هاست. این، درست، در زندگى نبى اکرم پیش آمد. از لحظه‏‌ اول، آن تعلیم و تزکیه و آن حرکتِ در راه اقامه‏ قسط، آغاز شد. لذا از لحظه‏‌ اوّل هم، مصادمه و معارضه شروع شد؛ از همان وقتى‏‌که پیغمبر اکرم دعوت خود را در پاسخِ و اَنذِر عَشیرتک الأَقرَبین، در یک سطح گسترش دادند، تا زمانى که در سطح عمومِ مردم آن را منتشر و علنى کردند و تا وقتى‏‌که در جهت نظام اجتماعى ــ که همان نظام عدل بود ــ حرکت و آن را اقامه کردند. البته چیزى که ما در بعثت مشاهده و توصیف مى‏‌کنیم، رویه‏‌ ظاهرى بعثت است. آن حقیقت الهى و ملکوتى و چیزى که میان خالق متعال و یک انسان ممتاز و برگزیده اتفاق مى‏‌افتد، از دسترسِ ذهنِ ما خارج است و ما نمى‏‌فهمیم که چه اتفاقى افتاده است. حادثه، از این جهت، فوق‏‌العاده عظیم است و براى ما قابل تصور نیست. آنچه ما مى‏‌بینیم و در منظرمان قرار مى‏‌گیرد، هرکس به‌‏قدر فهم و تدبر خود، چیزى از آن مى‏‌فهمد و همین حادثه، روى مخاطبان، انسان و دنیاى پیرامون خود، تأثیر مى‏‌گذارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران