طبقات تعرفه‌های گمرکی را برای تسریع تجارت کم کنید

طبقات تعرفه‌های گمرکی را برای تسریع تجارت کم کنید

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع واردات با انتقاد از زیاد بودن تعداد طبقه های تعرفه گمرکی در مقایسه با سایر کشورها گفت: رژیم تجارت خارجی کشور باید به سمت کاهش پلکانی تعداد طبقه های تعرفه ای پیش برود.

محمد حسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص ضرورت کاهش طبقات تعرفه ای اظهار داشت:اگر بخواهیم سیاست کاهش دست انداز در مسیر تجارت خارجی را دنبال کنیم و به دنبال بهره برداری حداکثری از فرصتهای بین المللی باشیم طبعا باید تعداد طبقه های تعرفه ها را کاهش دهیم.

وی افزود: رژیم تجارت خارجی کشور در سال قبل 15 طبقه تعرفه ای داشت که در دنیای تجارت بین المللی، بسیاری از کشورها حدود دو طبقه تعرفه ای دارند. واقعا جای تامل دارد که چرا تجارت ما به این سمت سوق پیدا کرده است.

برخوردار ادامه داد: در حال حاضر 14 طبقه تعرفه ای وجود دارد که پائین ترین تعرفه 4 درصد و به همین صورت ما تعرفه 6 درصد، 8 درصد، 10 درصد، و 12 درصد داریم و بالاترین تعرفه 100 درصد است که مربوط به کالاهای لوکس است.هرچند که تعریف مشخصی و جامع و مانعی از کالای لوکس در کشور وجود ندارد،اما به هر حال تعرفه آنها 100 درصد تعیین شده است.

برخوردار اضافه کرد: بر اساس گزارشات کمیسیون های مجمع واردات هم اکنون 654 قلم کالا تعرفه 4 درصد، 624 قلم کالا تعرفه 6 درصد، 450 قلم کالا تعرفه 8 درصد، 3451 قلم کالا تعرفه 10 درصد و 329 قلم کالا تعرفه 100 درصدی دارند.

وی کاهش طبقات تعرفه را زمینه ساز تسهیل تجارت قانونی دانست و اضافه کرد:با کاهش تعداد طبقه ها فساد اداری بصورت محسوس کاهش پیدا می کند، چون بخش زیادی از بروکراسی تجاری ما کاهش پیدا می کند، سرعت ترخیص کالا در گمرک زیاد می شود. اعمال سلیقه در تشخیص ردیف گمرکی کاهش پیدا می کند . الان ما این 14طبقه را داریم و در بخش زیر طبقات هم کارشناسان گمرک باید مشخص کنند که این کالا مشمول 8 درصد، 10 درصد یا تعرفه خاصی است.

برخوردار تاکید کرد: اینها مدام باید بازبینی شود که زمانبر است و وقت می گیرد. گاهی وقت ها هم مشکل ایجاد می کند و فساد به وجود می آورد، اما اگر بشود یک طبقه تعرفه را حذف کرد، کلی پرداختی سربار کالا کم می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه