قطر برای فروش گاز خود به پاکستان ۴ برابر ایران قیمت داد

قطر برای فروش گاز خود به پاکستان 4 برابر ایران قیمت داد

خبرگزاری تسنیم: پاکستان آبزرور با اشاره به ۴ برابر بودن قیمت پیشنهادی قطر برای فروش گاز به پاکستان در مقایسه با قیمت پیشنهادی ایران به دولت نواز شریف توصیه کرد مخالفت آمریکا را نادیده بگیرد و کار ساخت پروژه انتقال گاز ایران را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری پاکستان آبزرور طی گزارشی نوشت: اکنون که سفر مصالحه جویانه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به ایران، نتایج بسیار سازنده ای را به دنبال داشته است، یک سوال طبیعی در مورد خط لوله انتقال گاز ایران مطرح می شود و آن این است که آیا این پروژه نیاز به بازنگری دارد یا نه.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پیشنهاد ایران نیاز به بازنگری دارد. اما حتی نگاهی با بی دقتی به توافق منعقده بین دو کشور، هر فرد مطلعی را متقاعد می کند که پروژه قطر گاز، که پس از فشارهای آمریکا به عنوان یک گزینه جایگزین برای خط لوله انتقال گاز از ایران مطرح شده است، چهار برابر پر هزینه تر است. قطر برای هر واحد گاز 80 سنت قیمت پیشنهاد داده است، در حالی که قیمت پیشنهادی ایران یک چهارم این رقم است.
آمار و ارقام جمع آوری شده از اینترنت و وب سایت های شرکت های گازی نشان می دهد که ایران مدتی طولانی است که به هند و ترکیه صادرات انرژی دارد. هند یکی از متحدان آمریکاست و ترکیه نیز یکی از اعضای ناتو محسوب می شود. پس چرا در حالی که این کشورها از تحریم ها معاف می شوند، پاکستان باید برای واردات گاز از ایران با تهدید آمریکا مواجه شود. 
این گزارش افزود: پاسخ این سوال ساده است. آمریکا فشار خود را بر کشورهایی اعمال می کند که اعمال فشار بر آنها موثر واقع شود. 
متاسفانه پاکستان در مقابل فشارهای آمریکا تسلیم شده و از یک پروژه پر سود که می توانست بحران انرژی این کشور را حل کند، کنار کشیده است. ترکمنستان 8 میلیارد دلار گاز به ایران، 15 میلیارد دلار به روسیه و 30 میلیارد دلار به چین صادر می کند.
این خط لوله قرار است یک سوم نیاز پاکستان به گاز طبیعی و 20 درصد نیاز این کشور به برق را برطرف کند و برای مدت 25 سال منافع زیادی برای این کشور به همراه داشته باشد.
سفر اخیر نواز شریف به تهران، به او کمک کرد تا بسیاری از سوء تفاهمات را در دیدار با رهبران ایران حل کند. نواز شریف از همکاری کامل ایرانی ها اطمینان یافت. این دیدارها با حسن نیت کامل انجام شد و ایرانی ها از سفر وی به تهران احساس رضایت کردند.
بنابراین، اکنون که اکثر اختلافات از بین رفته و روابط برادرانه ای بین دو کشور شکل گرفته است، دیگر زمان آن فرا رسیده است که نخست وزیر پاکستان در این زمینه تصمیم گیری کند و اقدام به ساخت این پروژه کند. 
آمریکایی ها پس از انعقاد توافق ژنو، دیگر نمی توانند همچون گذشته در این زمینه بر پاکستان فشار بیاورند. بنابراین، اسلام آباد نگرانی چندانی در مورد پروژه ای که منافع فراوانی برای ملت پاکستان دارد، نخواهد داشت.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه