زمان ترخیص کالاهای صادراتی در خوزستان به ۳۰ دقیقه کاهش یافت

زمان ترخیص کالاهای صادراتی در خوزستان به 30 دقیقه کاهش یافت

خبرگزاری تسنیم: زمان ترخیص کالاهای صادراتی در خوزستان از سه روز به ۳۰ دقیقه کاهش یافت .

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی گمرکات استان خوزستان ، ناظر گمرکات استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: با توجه به اقتصادی بودن بخشی از شعار امسال، گمرک حمایت از تولید را در دستور کار قرار داده و اجرای طرح‌های جدید در راستای کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان انجام یک فعالیت صادراتی از سه روز به 30 دقیقه از جمله برنامه‌های حمایت از تولید و تولیدکنندگان است.

وی تصریح‌کرد: سال‌گذشته روند ترخیص کالا به‌صورت دستی انجام می‌شد اما امسال به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

جعفری ضمن تشریح عملکرد سال گذشته گمرکات استان خوزستان به مهمترین اقدامات و برنامه های انجام شده اشاره کرد.

وی پیش از بیان آمار عملکرد اداره متبوعشان از بکارگیری شیوه ها و سامانه های جدید با هدف تکریم هر چه بهتر ارباب رجوع و کسب رضایتمندی و تسهیل تجارت برای بازرگانان و تجار خبر داد و اظهار داشت: در آینده نزدیک تمامی امور گمرکی در این استان بصورت اینترنتی و آنلاین انجام خواهد شد و در این زمینه یک تحول جدی و بسیار موثر را شاهد خواهیم بود.

جعفری در این خصوص با اشاره به آغاز اجرای بخش هایی از این برنامه ها در برخی از گمرکات استان همچون خرمشهر اشاره و عنوان داشت: دیگر اثری از اظهارنامه کاغذی نخواهد بود و این مهم در سایر موارد همچون بحث احراز هویت یا تعیین ارزش کالا نیز تسری خواهد یافت، به این ترتیب که بازرگان یا صاحبان کالا با ورود به سیستم ضمن وارد کردن اطلاعات مورد نیاز نسبت به تعیین شیوه ارزیابی کالای خویش نیز تصمیم گیری نموده و در صورت فعال کردن گزینه ارزیابی کالا بدون حضور وی همه امور گمرکی ایشان حتی ارزش گذاری کالاهایش نیز بصورت غیابی انجام خواهد شد که این موضوع مورد استقبال مراجعه کنندگان محترم به گمرک را در برداشته است چرا که تفاوت چشمگیری در کاهش توقف و معطلی آنها و کالاهایشان ملاحظه نمودند و این اقدام رضایتمندی قابل توجهی را در میان آنها موجب گردید.
محمدرضا جعفری اظهارکرد: اجرای طرح اظهار از راه دور یکی از اقدامات مهمی است که از ابتدای سال 93 در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی کلید خورد. در تعطیلات نوروز سیستم اظهار از راه دور در گمرک خرمشهر و از 25 فروردین‌ماه در گمرک بندر امام‌خمینی(ره) راه‌اندازی شد.
وی ادامه‌داد: با راه‌اندازی صد درصد سیستم اظهار از راه دور بسیاری از واحدهای گمرکات حذف خواهد شد.، به گونه‌ای که دیگر نیازی به حضور ارباب‌رجوع در گمرکات نیست. فعالان اقتصادی که کارت بازرگانی دارند می‌توانند با دسترسی به اینترنت، کالاهای خود را با ثبت در این سامانه اظهار کنند و اجرای این طرح بسیاری از مجوزهای کاغذی گمرکات را حذف کرده است.
ایجاد پنجره واحد تجاری در گمرکات خوزستان
جعفری با اشاره به ایجاد پنجره واحد تجاری در گمرک بندرامام(ره)، خرمشهر و آبادان عنوان‌کرد: با نگاه به روند ترخیص کالا در گمرکات، اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص کالاهای تجاری مسیر قرمز 10 تا 20 روز طول می‌کشید. گمرک ایران برای تسریع در کار و حذف این مدت زمان، فضایی را در گمرکات شهرستان‌ها مشخص و از ادارات و سازمان‌های مربوطه در ترخیص کالاهای تجاری دعوت کرد تا با حضور در یک ساختمان، پنجره واحد تجاری را ایجاد کنند.
وی افزود: در این خصوص فضا و امکانات لازم در پنجره واحدهای گمرکات استان فراهم شده و نمایندگانی از اداره کل استاندارد، مرکز بهداشت، اداره‌کل دامپزشکی، پایانه‌ها، بیمه و بانک‌ها حضور یافتند. همچنین حضور مابقی سازمان‌ها از جمله صنعت، معدن و تجارت در این پنجره در تسریع ترخیص موثر است. سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرده در صورت ضرورت کالایی به مجوز این سازمان، در پنجره حضور می‌یابد.
مدیرکل گمرکات خوزستان تصریح‌کرد: پنجره واحد تجاری در گمرکات فعال است و لذا نیاز به تفویض اختیار از طرف سازمان‌های مربوطه به نمایندگان خود در این پنجره است تا تسریع در روند ترخیص کالا بیش از پیش امکان‌پذیر شود. اجرای این طرح در کاهش هزینه‌هایی که توسط فعالان اقتصادی پرداخت می‌شود، تسریع در روند اخذ مجوزهای صادراتی و ترخیص کالا تاثیر به‌سزایی داشته است.

فعالیت دفتر گمرک دزفول
جعفری بیان‌کرد: بخشی از صادرات محصولات شمال خوزستان از گمرک دزفول انجام می‌شود که از نظر آماری وضعیت مطلوبی است. به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم تاکنون بخشی از کالاهای صادراتی شمال خوزستان در گمرکات مرزی دیگر اظهار و ترخیص می‌شدند؛ در حالی که ما می‌توانیم این کالاها را در گمرک دزفول اظهار و در آمار صادرات خوزستان ثبت کنیم.
وی ادامه‌داد: اقدامات لازم در جهت حل این مشکل در حال انجام است و سیستم زیرساختی آن از هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد تا تمام عملیات صادرات از جمله صدور پروانه و سایر خدمات گمرکی در آن انجام شود.
ترخیص خودروهای خارجی توسط منطقه آزاد اروند
مدیرکل گمرکات خوزستان با اشاره به واردات خودروهای خارجی گفت: بیش از دو سال است که واردات خودروهای خارجی به سازمات منطقه آزاد اروند تفویض اختیار شده و هیچ‌گونه مخالفتی با سازمان منطقه آزاد اروند در ترخیص این خودروها نداریم و مجوزهای لازم برای واردات خودروهای خارجی با هماهنگی گمرک، توسط این سازمان صادر می‌شود.
جعفری عنوان‌کرد: برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل استان و به منظور ارتقا سطح رفاه عمومی شهروندان و بالابردن ضریب امنیتی استان، شعاع تردد محدوده استفاده از خودروهای پلاک اروند در روزهای تعطیل به کل استان افزایش یافت. گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌گیرد و تعرفه‌ها توسط سازمان منطقه آزاد اروند از متقاضیان خودرو اخذ می‌شود. از ابتدای آزادسازی واردات خودرو تاکنون حدود یک‌هزار و 700 خودرو از گمرکات خوزستان وارد شده است.
وی در پایان با اشاره به عملکرد این اداره‌کل در سال 92 اظهارکرد: درآمدهای عمومی گمرکات خوزستان در یکساله 92 بالغ بر 16 هزار و 814 میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
جعفری افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی استان در سال‌گذشته از نظر وزنی بالغ بر 12 میلیون و 380 هزار تن به ارزش 102 هزار و 917 میلیارد ریال معادل 4 میلیارد و 150 میلیون دلار بود. این میزان نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر وزنی 14 درصد و از نظر ارزشی 20 درصد افزایش داشت. همچنین متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی خوزستان در یک‌ساله 92، 335 دلار بود که در مقایسه با سال 91، 5 درصد رشد داشت.
مدیر گمرکات خوزستان گفت: میزان واردات سال‌گذشته به وزن 13 میلیون و 950 هزار تن و به ارزش 221 هزار و 270 میلیارد ریال و معادل 8 میلیارد و 922 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر وزنی 38 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد کاهش داشت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه