مجتمع‌های پتروشیمی دوگانه سوز می‌شوند

مجتمع‌های پتروشیمی دوگانه سوز می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: تمامی مجتمع‌ها و طرح‌های پتروشیمی یا خوراک اولیه شان میعانات گازی است و یا گاز طبیعی اما در طرحی جدید در ایران احداث مجتمع‌هایی دوگانه سوز با تولید همزمان محصولات شیمیایی از میعانات گازی و گاز طبیعی در برنامه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ صنعت پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که فراورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. از این رو دو نوع خوراک اولیه برای بخش بالادستی صنعت پتروشیمی داریم. یا واحدهای پتروشیمی با خوراک میعانات گازی (حاصل از نفت خام) به تولید می پردازند و یا با خوراک اتان (حاصل از گاز طبیعی) محصولاتی شیمیایی تولید می کنند.

در حال حاضر 53 مجتمع پتروشیمی در ایران در مدار بهره برداری قرار دارند و 67 طرح پتروشیمی نیز با درصدهای مختلف پیشرفت اجرایی در حال ساخت هستند که تمامی این مجتمع ها و طرح ها یا خوراک اولیه شان میعانات گازی است و یا گاز طبیعی، اما در طرحی جدید در ایران احداث مجتمع هایی دوگانه سوز با تولید همزمان محصولات شیمیایی از میعانات گازی و گاز طبیعی در برنامه قرار دارد.

محمد حسن پیوندی، قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این خصوص گفت: طرح های جدیدی در دست پیاده سازی داریم تا اتان را در کنار خوراک مایع قرار دهیم و مجموعه هایی طراحی خواهیم کرد که هم خوراک مایع دارند و هم خوراک گاز تا بدین صورت هم زنجیره اتیلن داشته باشیم، هم پروپیلن و هم آروماتیک.

وی در پاسخ به اینکه این طرح چه زمانی اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: احداث این نوع واحدهای پتروشیمی هم اکنون در مرحله طرح ریزی و بررسی است، پس از اتمام مطالعات و بررسی ها، احداث آنها در برنامه قرار می گیرد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه