افزایش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای صادرات روزانه نفت ایران در می ۲۰۱۴

افزایش 280 هزار بشکه‌ای صادرات روزانه نفت ایران در می 2014

خبرگزاری تسنیم: صادرات نفت ایران در ماه می ۲۰۱۴ با افزایش ۲۸۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن به ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران پس از این که در ماه آوریل کاهش یافته بود در ماه می دوباره صعودی شد. 

اطلاعات جمع آوری شده از حرکت کشتی ها نشان می دهد ایران در ماه 1.38 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. صادرات ایران در این ماه نسبت به ماه قبل 280 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

ایران در ماه آوریل روزانه 1.1 میلیون بشکه در روز نفت به بازار جهانی عرضه کرده بود.

کشورهای غربی مدعی اند بر اساس توافق هسته ای ژنو که از 20 ژانویه به اجرا گذاشته شده است متوسط صادرات نفت ایران طی شش ماه اجرای این توافق نباید از یک میلیون بشکه در روز که متوسط صادرات نفت ایران در اواخر سال 2013 بوده است تجاوز کند.

ایران هرگونه تعهد خود نسبت به نگه داشتن صادرات نفت در سطح یک میلیون بشکه در روز را رد کرده است. وزیر نفت ایران اخیرا تاکید کرده است صادرات نفت ایران در توافق ژنو به هیچ رقمی محدود نشده و ایران هیچ محدودیتی را در این زمینه نپذیرفته است.

بر این اساس متوسط صادرات نفت ایران در ماه های فوریه، مارس، آوریل و می 1.33 میلیون بشکه در روز بوده است.

به عقیده تحلیلگران با توجه به واقعیات حاکم بر بازار و گرایش شرکت های خارجی به خرید بیشتر نفت ایران نباید انتظار داشت صادرات نفت ایران در ماه های آینده از یک میلیون بشکه در روز کمتر شود.

یک فعال بازار نفت با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در ماه می گفت: ما در این ماه شاهد ورود نفتکش های بیشتر به ترکیه بوده ایم. چین نیز واردات نفت خود را در این ماه افزایش داده است. 

به گفته یک تاجر نفتی دیگر اطلاعات بارگیری کشتی ها از افزایش محموله های صادراتی ایران در ماه می به ویژه رشد صادرات به چین خبر داده است. 

وی افزود: صادرات نفت ایران افزایش یافته و به نظر می رسد چین توجهی به تحریم ها در زمینه واردات نفت ایران ندارد.

بر اساس اطلاعات گمرک چین صادرات نفت ایران به این کشور در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شد و به 800 هزار بشکه در روز رسید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه