هزینه طرح پاکسازی رودخانه‌های رشت ۲ هزار میلیارد ریال است


هزینه طرح پاکسازی رودخانه‌های رشت 2 هزار میلیارد ریال است

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت، هزینه اجرای طرح پاکسازی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود و تملیک و تملک زمین‌های اطراف آن را حدود دو هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: باید به این طرح به صورت فرادستی نگاه شود.

فرانک پیشگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به اینکه هفته محیط زیست بهانه‌ای است برای نگاه دقیق‌تر و تلنگری به اینکه باید هر چه سریعتر و با حساسیت بیشتر به مسائل و مشکلات زیست محیطی اهتمام ورزیم، اظهار کرد: در توسعه پایدار باید قبل از هر برنامه و پیشبرد عمرانی ارزیابی زیست محیطی انجام شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، افزود: در این راستا دستگاه‌های اجرایی کشور باید برای تحقق این شعار تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرند و لازم است در همه موضوعات پیوست فرهنگی داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت گفت:در راستای تحقق این شعار یکی از کارهایی که  انجام می‌شود گسترش فرهنگ تفکیک از مبدا زباله است.

اختصاص 270 میلیون تومان برای اجرای کاربردی تفکیک زباله از مبدا رشت

پیشگر با بیان اینکه در بخش آموزش تفکیک ازمبدا زباله بودجه‌ای که در سال‌های گذشته در نظر گرفته می‌شد حدود 55 میلیون تومان بود، خاطرنشان کرد:امسال به پیشنهادکمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا این رقم به 270 میلیون تومان با آموزش صحیح وکاربردی، فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در شهرمان نهادینه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم شورا بر آن است که غرفه‌هایی در برخی از محلات برای تحویل مواد بازیافتی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: طرح کلی این کار قرار است توسط کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا، سازمان پسماند شهرداری و با کمک گروه‌های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست نوشته شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت با اشاره به اینکه  سه شهر شمالی نوشهر، ساری و رشت برای احداث زباله سوز انتخاب شدند، افزود: در شهر ساری حدو 30 درصد پیشرفت کار داشتند و در حال حاضر متوقف شده است و در شهر رشت هم به اجرا نرسیده است.

شرکت متقاضی اجرای طرح زباله‌سوز در رشت موفق به گرفتن مجوز نشد

پیشگر دلیل به اجرا نرسیدن زباله سوز در رشت را در موفق نشدن گرفتن مجوز توسط شرکت مربوطه عنوان کرد و گفت: در آخرین جلسه که در وزارت کشور با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست برگزار شد که تایید این کار هنوز صادر نشده است.

وی با بیان اینکه نباید وابسته به زباله سوز باشیم، خاطرنشان کرد:در هرم مدیریت پسماند زباله سوز آخرین گزینه  است و  باید روی تفکیک از مبدا زباله، بازیافت مواد، کمپوست مواد آلی و دفن بهداشتی ضایعات باقی مانده سرمایه‌گذاری کنیم.

9 ماه زمان برای مطالعات زیست‌محیطی دو رودخانه آلوده رشت

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت با تأکید بر اینکه مدت مطالعات زیست محیطی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب  9 ماه است، افزود: اولین گام برای ساماندهی رودخانه‌ها، پاکسازی آنها از فاضلاب است.

هزینه طرح پاکسازی رودخانه‌های رشت 2 هزار میلیارد ریال است

پیشگر هزینه اجرای این طرح و تملیک و تملک زمین‌های اطراف آن  را رقمی حدود 2 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این طور نیست که بگوییم آب و فاضلاب مربوط به شرکت آب و فاضلاب، تملیک و تملک زمین‌ها مربوط به آب منطقه‌ای و بحث توریستی و گردشگری آن مربوط به شهرداری است باید به این طرح به صورت فرادستی نگاه شود.

وی افزود:این مطالعه پس از انجام شدن باید تایید مصوبه 215 را از مجلس بگیرد و پس از آن به تایید دولت یعنی شورای عالی اقتصاد برسد و مجوز فاینانس را از این شورا دریافت کند مانند سد شفارود و به صورت ای پی سی اف انجام شود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon