موضع ایران در قبال اوکراین قابل درک است و از تهران تشکر می‌کنیم

موضع ایران در قبال اوکراین قابل درک است و از تهران تشکر می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: کاردار اوکراین در ایران ابراز امیدواری کرد پنجمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور امسال در تهران برگزار شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ «سرگئی کراسنو شاپکا» کاردار سفارت اوکراین در تهران امروز (دوشنبه) در نشستی خبری آخرین تحولات کنونی در اوکراین،  از جمله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره مواضع ایران نسبت به تحولات اوکراین گفت: سعدی، شاعر شهیر ایرانی می‌گوید: «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» اما در واقع رأی‌گیری مجمع عمومی ملل متحد که نسبت به تمامیت ارضی اوکراین در مارس امسال برگزار شد نشان داد که بعضی از کشورهای دنیا این حقیقت شعر معروف ایرانی را قبول ندارند و مخالف تمامیت ارضی اوکراین رأی دادند. خوشبختانه کشور دوست ایران در آن رأی‌گیری شرکت نکرد. ما البته موضع‌گیری دولت محترم ایران را می‌فهمیم و از مواضع ایران تشکر می‌کنیم. البته هر دولت دنیا در راستای اولویت‌های سیاست خارجی خودشان عمل می‌کنند و ما این واقعیت را می‌فهمیم. امیدواریم روابط دوجانبه‌ای که قبلاً بین کی‌یف و تهران برقرار بود به سطح عالی‌تری ارتقا یابد.

وی افزود: یکی از این نتایج همکاری‌های دو طرف آغاز پرواز هواپیمایی اوکراین بین تهران و کی‌یف است که قرار است هفته‌ای دو سه پرواز برقرار شود. این شرکت هواپیمایی بسیار باتجربه است و مسیری برای سفر ایرانی‌ها به‌سوی سایر کشورهای اروپایی نیز محسوب می‌شود. همچنین برنامه برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور است که قرار بود سال قبل برگزار شود. انتظار داریم امسال پس از تعیین اعضای اوکراینی این کمیسیون، نشست مشترک در تهران برگزار شود. همچنین امیدواریم مشاوره سیاسی در سطح معاونین وزرای خارجه دو کشور در تهران برگزار شود که در این نشست هم مسائل بین المللی و هم جهت‌گیری‌های روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دهند. این مشاوره‌ها قبلاً به‌صورت منظم و در سطوح مختلف برگزار می‌شد.

کاردار اوکراین همچنین درباره آخرین وضعیت کشورش گفت: پترو پروشنکو با کسب بیش از 54 درصد آرای مردم پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. وی در مراسم تحلیف اعلام کرد که حل و فصل اوضاع در استان‌های شرق اوکراین مهمترین هدفش خواهد بود و بر پایان یافتن عملیات تروریستی در اسرع وقت تأکید کرد. همچنین وی خواستار مذاکرات مستقیم با رهبران روسیه شد. وی بر بهبود زندگی مردم منطقه دونسک با اجرای برخی اصلاحات سیاسی اقتصادی تأکید کرد. رئیس جمهور جدید پیشنهاد برگزاری انتخابات محلی و پارلمانی را نیز ارائه کردند.

همچنین وی خطوط قرمز دولت جدید را اعلام کردند: «هیچ سازشی درباره مسئله الحاق اوکراین در اتحادیه اروپا، تعلق شرق جزیره کریمه به اوکراین و مناطق شرق اوکراین نخواهد داشت».

سرگئی کراسنو شاپکا در پاسخ به این تحلیل که اگر اوکراین پس از جنگ سرد تسلیحات اتمی خود را از دست نمی‌داد بحران فعلی اتفاق نمی‌افتاد، گفت: اوکراین قبل از اینکه از سلاح‌های هسته‌ای صرف‌نظر کند از لحاط کمیت و کیفیت در جایگاه سوم جهان بود. بعد از استقلال مقامات وقت تصمیم گرفتند سلاح‌های هسته‌ای را از بین ببرند و دلایلی داشت از جمله هزینه بالای نگهداری این سلاح‌ها، بنابراین دولت ما تصمیم به نابودی این سلاح‌ها گرفت که هم اروپا و هم روسیه در این کار به اوکراین کمک کرد.

این دیپلمات اوکراینی افزود: در سال 1994 در بوداپست آمریکا، روسیه و انگلیس با اوکراین یادداشت تفاهمی امضا کردند که ضامن امنیت سرزمین اوکراین شدند، اکنون این بحث که حیف شد سلاح‌ها را از بین بردیم طنین‌انداز شده است. اوکراین چندان بزرگ نیست که این سلاح‌ها را داشته باشد و ما تاکنون هم مطمئن بودیم که هیچ‌یک از کشورهای همسایه تهدیدی برای ما نخواهد بود که متأسفانه اشتباه کردیم و اخیراً کشور همسایه ما درس عبرتی به ما داد و مجبور شدیم که بیش از قبل به دفاع و امنیت خودمان توجه کنیم. به‌طور کلی این سلاح‌ها در دنیای معاصر اهمیت مستقلی ندارد و تنها به‌عنوان وسیله بازدارنده کاربرد دارد.

سرگئی کراسنو شاپکا در ادامه اظهار داشت: اکنون کشور همسایه ما که عضو باشگاه هسته‌ای جهان و عضو دائم  شورای امنیت ملل است که حق وتو نیز دارد این جنگ اعلام نشده را علیه ما آغاز کرد؛  امیدواریم در دولت جدید اوکراین در روابط دوجانبه با روسیه پیشرفت‌های مثبتی به وجود آید. تحولات اخیر به ما نشان داد که باید بیشتر به منابع و توانمندی داخلی اتکا کنیم.

کاردار اوکراین با تشکر از حمایت و پشتیبانی کشورهای مختلف و سازمان ملل متحد از کشورش تأکید کرد: مناطق شرقی با مناطق غربی اوکراین هیچ تفاوتی ندارد. همه مردم آزادند به هر زبانی تکلم کنند اما زبان دولتی اوکراین بر اساس قانون اساسی زبان اوکراینی است؛ همچنین شرق جزیره کریمه و اهالی آن متعلق به اوکراین است، روسیه به‌طور موقت آن منطقه را اشغال کرد. اوکراین به هیچ وجه کریمه را به دیگران واگذار نمی‌کند.

وی در پایان از رسانه‌های ایران خواست برای ارائه تصویری واقعی از تحولات اوکراین از منابع مختلف استفاده کرده و تنها به منابع روس اتکا نکنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان