تسهیل معاملات تجاری و بازرگانی ایران و عراق در مرز سردشت

تسهیل معاملات تجاری و بازرگانی ایران و عراق در مرز سردشت

خبرگزاری تسنیم: در دیدار استانداران آذربایجان غربی و سلیمانیه عراق بر اهمیت تسهیل معاملات تجاری و بازرگانی ایران و عراق در مرز سردشت تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، قربانعلی استاندار آذربایجان غربی امروز با سفر به اقلیم کردستان عراق ضمن حضور در استان سلیمانیه اقلیم کردستان با استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعادت در این دیدار ضمن ابراز تشکر از استاندار سلیمانیه  به جهت دعوت از وی برای سفر به استان سلیمانیه اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف ما در این سفر با توجه به وجود روابط دیرینه و قدیمی میان طرفین، توسعه مناسبات در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان استان های آذربایجان غربی و سلیمانیه است.

وی به برگزاری اجلاس استانداران استانهای مرزی ایران و عراق اشاره کرد و افزود: متاسفانه مفاد و بندهای مورد توافق مربوط به استان آذربایجان غربی در این اجلاس ها بطور کامل محقق نشده و انتظار داریم با همت و همکاریهای فیمابین، شاهد اجرایی شدن موارد مورد توافق در جهت گسترش مناسبات و همکاریهای متقابل باشیم.

تسهیل معاملات تجاری و بازرگانی در مرز سردشت

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش همکاری ها در مرز سردشت با اقلیم کردستان عراق است تصریح کرد: از مسئولان اقلیم کردستان و استاندار سلیمانیه تقاضا داریم به منظور تسهیل معاملات تجاری و بازرگانی در مرز سردشت، نسبت به ترمیم و احداث راههای ارتباطی این مرز اقدامات لازم را انجام دهند.

سعادت رسمی شدن مرز کیله سردشت را خواستار شد و گفت: در همین راستا و در جهت رفع مسائل و مشکلات مرزی در کیله سردشت، دیداری با وزیر آبادانی و مسکن اقلیم کردستان عراق انجام گرفت و در این دیدار برای مترفع نمودن چالش های موجود، توافات و تصمیمات لازم اتخاذ شد و مقرر شد با انعقاد تفاهمنامه مشترکی، طرفین برای رسمی شدن و رفع مشکلات مرز سردشت اقدام کنند.

رفع مشکلات تجار ایرانی و عراقی در مرزها

وی با بیان اینکه با یک اراده جدی مشترک می توان موارد و مفاد مورد توافق را عملیاتی کرد نیز گفت: از استاندار سلیمانیه نیز انتظار می رود با جدیت لازم پیگیر عملیاتی شدن موارد مورد توافق باشد.

سعادت به برخی مشکلات پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی برای فعالیت در اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تلاش و اراده طرف عراقی بخصوص مسئولان ارشد اقلیم کردستان عراق و استانداران استان های مرزی اقلیم، در آینده نزدیک شاهد برطرف شدن مشکلات موجود در زمینه تجارت و بازرگانی در مرزهای مشترک بویژه در مرز سردشت باشیم.

افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف 30 میلیارد دلار

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اراده دو کشور ایران و عراق برای افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف 30 میلیارد دلار گفت: استان آذربایجان غربی بعنوان یک استان دارای مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، می تواند نقش بسزایی را در تحقق اهداف مورد نظر در افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو طرف ایفا کند و لازم است سهم تجارت خارجی استان در این موضوع افزایش یابد.

سعادت به ظرفیت های استان آذربایجان غربی در بخش بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی دارای ظرفیت های برجسته ای در حوزه درمان و بهداشت است و با توجه به حجم وسیع مراجعه اتباع خارجی بخصوص اتباع کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان به این استان برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی، آذربایجان غربی آمادگی خود را برای ارتقای همکاری ها در زمینه های توریسم درمانی و آموزش پزشکی با کشورهای همجوار اعلام می‌کند.

ارائه آموزش های فنی حرفه ای به کردهای عراق

وی به آمادگی استان آذربایجان غربی برای ارائه آموزش های فنی و حرفه به کشورهای همجوار بخصوص اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان غربی آمادگی ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش فرشبافی، آموزش به استادکاران و مردم اقلیم کردستان و همکاری در زمینه های فناوری های نوین و علوم های تک و همچنین ایجاد شهرک الکترونیکی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان را دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon