حوادث موصل زمینه‌چینی برای یک کودتای نظامی در عراق است

حوادث موصل زمینه‌چینی برای یک کودتای نظامی در عراق است

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل منطقه حوادث موصل را در چهارچوب یک توطئه سازمان یافته برای ناکارآمد جلوه دادن دولت نوری المالکی و زمینه سازی برای انجام یک کودتای نظامی در عراق دانست.

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل منطقه و عراق  در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیمدرباره اهداف حمله داعش به موصل گفت: حمله داعش به استان‌های موصل و صلاح‌الدین در چهارچوب یک توطئه سازمان یافته برای ناکارآمد جلوه دادن دولت نوری المالکی و زمینه سازی برای انجام یک کودتای نظامی در عراق است.

وی افزود: با توجه به اینکه داعش در گذشته به شهر سامرا حمله کرده و با شکست مواجه شده است لذا به‌سمت استان‌های شمالی عراق روانه شده و با اشغال بخش‌هایی از دو استان نینوی و صلاح‌الدین تلاش می‌کند تا به‌نوعی سایر مناطق سنی‌نشین عراق را اشغال کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: هدف این است که ارتش عراق به‌نوعی از فضای موجود و ناامنی‌ها برای شبیه سازی حوادث مصر در عراق استفاده کند و از طریق ایجاد نارضایتی بگوید که دولت شیعه عراق نمی‌تواند امنیت مناطق سنی‌نشین را تأمین کند، لذا تلاش ارتش و بازماندگان حزب بعث این است که ارتش عراق را بازسازی کرده به‌نوعی به‌بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی دست به کودتا و برکناری دولت مشروع آقای نوری المالکی بزنند ضمن اینکه اخیراً رایزنی‌های میان داعش و عربستان سعودی و رهبران آن صورت گرفته که هدف آن ایجاد هرج و مرج و برکناری دولت نوری المالکی است. اوضاع عراق کاملاً بحرانی است و به نظر می‌رسد که عراق در آینده شاهد تحولات خطرناکی خواهد بود که موجب خواهد شد مجلس نتواند دولت و نخست‌وزیر آینده را معرفی کند و به همین دلیل الآن این خلأ امنیتی و سیاسی در عراق کاملاً مشهود است.

هانی زاده به این سؤال "به‌نظر شما چرا ارتش عراق بدون هیچ مقاومت خاصی از این شهر عقب‌نشینی کرد؟" پاسخ داد: این مسئله توسط ژنرال‌های موجود در بدنه نیروهای مسلح سازماندهی شده است که هدف آن در حقیقت سپردن شهر به دست گروه‌های تروریستی و در موازات آن سازماندهی نیروهای فراری حزب بعث در درون ارتش عراق برای انجام حرکت‌های بعدی است.

وی افزود: لذا عقب‌نشینی و فرار استاندار موصل که برادر اسامه النجیفی برادر رئیس پارلمان است و نیز فرار ژنرال‌های ارتش عراق از موصل و صلاح‌الدین نشان دهنده وجود یک توطئه سازمان یافته علیه دولت نوری المالکی است.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان