انتظار؛ نشاط پیروزی پارسایان


انتظار؛ نشاط پیروزی پارسایان

خبرگزاری تسنیم: ایمان به خدمت مهدی (عج) که زیر بار هیچ حکومتی از حکومت های فاسد و ستم پیشه نرفته است، حالتی در پیروانش به وجود می آورد که در برابر هر ظالم و طاغوتی مقاومت کنند.

«ولایت» الهی یک اعتقاد قوی قلبی است، هم یک اندیشه غنی عقلانی است، هم یک سیره ناب سیاسی و نیز یک پیوستگی و تنیدگی مستحکم و نفوذناپذیر اجتماعی است. برای واژه «ولایت» مفاهیم گوناگونی برشمرده اند از جمله؛ دوستی، محبت، قیمومیت، پیوستگی و امثال ذلک. «ولایت» در لغت عرب به دو یا چند رشته ریسمان گفته می شود که آنها را کنار هم بافته و تابیده اند و در واقع آن را به یک ریسمان محکم تر و قطورتر تبدیل کرده اند. از سوی دیگر اگر «ولایت» را در هر کدام از معانی ای که برای آن برشمرده اند به کار ببریم، باز چیزی جز قرب و قرابت و اقتران و وابستگی و پیوستگی عمیق از آن مستفاد نمی شود؛ چیزی که حکومت های دنیاخواه و مدعی آزادی و دموکراسی، کوچکترین رگه های آن را در پیکره خود نمی یابند و برای یافتن یک لحظه از این جذبه و جاذبه، هزینه ها می کنند و وقت ها صرف می نمایند اما چیزی جز پاره ای توقعات و مطالبات مادی، نصیبشان نمی شود و دورنگی ها و ناپیوستگی ها هماره آزارشان می دهد و خود نیز چاره ای به غیر از ورود به حیطه فریب و بدبینی و عدم اطمینان ندارند.«ولایت» به شیعه، عزت و اقتدار و امنیت و آرامش و عشق بخشیده و جهان نیز باشتابی بسیار به سوی یافتن چنین گوهر گرانسنگی

می خیزد و شمه ای از شمیم آن را استشمام نموده است و یقیناً با ارتقای آگاهی و بروز هر چه بیشتر خواهندگی فطری انسان ها، نیل به این مهم، برای بشریت دور نخواهد بود. سالگشت میلاد مولای ما حضرت حجت بن الحسن العسکری ارواحنا له الفداء، همه ساله افزون بر اینکه شعله های اشتیاق و عاطفه و پیوند ناگسستنی با آخرین پیشوای پارسایان را در قلب شیعیان برمی انگیزد، هماره یادآور ظهور و قیام و حاکمیت عدل گستر مهدوی در اذهان مردم محروم و دین مدار و آزاداندیش است و همچنین آذین و چراغانی کوچه های شهرها و روستاهای سرزمین منتظران، تداعی گر افروختن فانوس علم و عمل، فراراه تمهید قیام امید آفرین موعود آسمانی آل رسول اعظم (ص) است خصوصاً در میهن مهدی خواه ایران که با پدیداری انقلاب عظیم اسلامی، بزرگترین حلقه از حلقات قیام های متصل به نهضت نورآگین قائم آل محمد (عج) پدید آمد و سراج امید و آرمان های عدالت گرایانه در دل و دیده آزادی خواهان جهان، روشن شد.

خداوند، با عنایت و عطوفت خویش، آنگاه که انسان را بیافرید و او را از نایره نیستی به دایره هستی فراآورد، از میلاد حیات تا میعاد مرگ او دیده از این موجود ماجد برنگرفت. آفریدگار حکیم تا روز نشور نیز آفریدگان خویش را، لحظه لحظه از لحاظ جسم و جان، کفایت و کفالت نموده و برای رزق مادی و معنوی شان واسطه ها مهیا فرموده است و به گفته استاد عزیز، مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی (ره)؛ ما مردم، مقام والایی نزد خداوند داریم چرا که بهترین مخلوقات خویش را برای هدایت ما برگزیده و فرستاده است؛ خصوصاً از خاتم رسولان (ص) تا خاتم اوصیاء (عج). شایسته نیست این گونه الطاف و عنایات خالق خویش را نادیده بگیریم و باعث آن شویم که امام رئوف مان از لحظه میلاد تا کنون و تا آینده ای نامعلوم از نظرها غایب شود و حکومت عدل جهانی را به تعویق اندازد. چه اینکه برخی علمای سلف از جمله خواجه نصیرالدین توسی، علت اصلی غیبت امام زمان (عج) را سستی و سهل انگاری مردم دانسته اند. این فتور و فراموشی، ناشی از ناشناختن امر هدایت تشریعی الهی و واسطه این رهنمونی - حجت خدا در روی زمین - است که هرگز خداوند، بندگان خویش را از زمان حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) و تا زمان حاضر و تا برهه قیامت، از ولایت و وجود حجت الهی، محروم نساخته و نخواهد ساخت اگر چه قدر او نشناسند و حتی فراخوانشان به سوی صلاح و فلاح را نپذیرند.

همان گونه که مولای مؤمنان علی (ع) در آخرین وصیت به خویشان و شیعیان خویش، نسبت به سبقت بیگانگان از شیعه در زمینه شناخت و عمل به قرآن هشدار داد، این هشدار تاریخی در خصوص قرآن ناطق عصر ما نیز مصداق دارد و باید برحذر باشیم از اینکه دیگران در ادراک مقام و منزلت و قیام و حاکمیت حضرت مهدی (عج) از ما پیشی بگیرند، کما اینکه یکی از صاحب نظران مسائل مهدویت می گفت با کمال تأسف، بسیاری از کشورها - حتی کشورهای غربی - در زمینه مباحث تئوریک مربوط به حضرت ولی عصر (عج) از ما جلوترند!نکته دیگر اینکه در مبحث انتظار می توان انواع و اقسام گوناگونی را احصا نمود از جمله انتظار درونی (با نماد اندوه و آه و اشک و اشتیاق) و انتظار عملی (با صلاح و اصلاح و اقتدا به مقتدای منتظران) منتظر مصلح نه تنها باید خودش صالح باشد بلکه بایستی مصلح نیز بوده و نسبت به آحاد مردم پیرامون خویش مصلحت جو و دلسوز باشد. مگر نه این است که مولای ما مهدی (عج) برای هدایت و اصلاح امت اسلام، این گونه پذیرای رنج و تبعید و غیبت و بذل مهجه (خون دل خوردن) شده و خار در چشم و استخوان در گلو، همراه با منتظران، انتظار فرج آل محمد (ص) را می کشد. ما در عمل چه کرده ایم که اندکی همرنج امام خویش شویم؟ آیا اقامه کننده فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستیم؟ آیا خدمت به مردم، سرلوحه اعمال ماست؟ آ

یا به رسولان امام عصر(عج) - روایت احادیث اهل بیت (ع) و فقهای آل محمد (ص) - اقتدا می کنیم و در حوادث واقعه به برترین آنان - ولی فقیه - که بر چکاد کوهسار فقاهت واقع است پناه می آوریم؟ برخی از ما در عقیده و عمل به این باور نرسیده ایم که اختیارات ولی فقیه همانند اختیارات رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام است و طبق معارف شیعی، اطاعت از مقام ولایت فقیه اطاعت از رسول خدا و آل الله می باشد.منتظر حقیقی فرج، باب برکات آسمان را در غیبت حضرت قائم (عج) بسته نمی بیند. کما اینکه خود حضرت فرمود درزمان غیبت، همانند خورشید پشت ابر هستم؛ بدین معنی که آفتاب وجود مقدس او پیوسته و بی زوال، بر عرصه انتظار می تابد، چه شعاعی فروزان‌تر و فراگیرتر از ولایت فقیه که به باور ناب شیعه، از آثار وجودی مقتدای منتظران و امام زمان (عج) است و مصادیق بارز آن فقیهان و مطیعان محض مولا، که در عصر حاضر در وجود دو گوهر گرانسنگ آسمانی - امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای - تجلی یافته، می باشند. به مدد این دو تجلی مهرآگین مهدوی از بسیاری از برهه های بحرانی و فتنه های فراگیر رهیده ایم و پایدار و پویا در میان امواج مواج حوادث واقعه، پیش می رویم و با دلی آرام و مطمئن، لحظه های زندگی را به آنات عبودیت و تعالی الهی پیوند می دهیم.

امروز به برکت نفس قدسی امام زمان (عج) و هدایت های رهبر معظم انقلاب، پیشرفت های عظیمی در حوزه علمی و فناوری های نوین در کشور صورت گرفته است. سرعت پیشرفت علم در کشور فوق العاده است. به همین دلیل یک ترکیب جهانی از دشمنان اسلام به نام 1+5 شکل گرفته است تا نگذارند ایران قله های عظیم علمی را فتح کند. ما با این رویکرد به عصر ظهور که عصر علم آموزی و حکمت آموزی و حکمت دوستی است، نزدیک می شویم.همان گونه که ذکر شد؛ از معانی لغوی مهم «ولایت»، پیوستگی و همگرایی است که متأسفانه با اینکه بسیاری از جهانیان حتی دشمنان آیین و میهن ما این مفهوم را دریافته اند، برخی دوستان از این معنا غافلند. در نظامی که مرکزیت آن «ولایت» فقیه است، صفوف و قلوب میلیون ها مردم به هم پیوسته است و «فقیه» موجب آشنایی و انس پیوسته مردم و مجموعه نظام با معارف و معالم دینی و ادراک صحیح متون وحیانی و روایی و عدم انحراف از اسلام ناب محمدی (ص) می باشد؛ و این خوشایند اهل سلطه و استکبار نیست.

حضرت امام زمان ارواحنا فداه - که امروز در آستانه زادروز خجسته اش هستیم - ان شاء الله تعالی حکومتی جهانی را تشکیل خواهد داد که نمونه اعلای مردم‌سالاری دینی، همانند حکومت پنج ساله جد بزرگوارش امیر مؤمنان علی (ع) است یعنی از سویی یکی از اهداف عالیه قیام جهانگیر مهدوی و تشکیل حکومت جهانشمول ایشان، ایجاد قسط و عدل و آزادی و رفاه همه جانبه مردم است و از سویی دیگر، مشارکت مردمی از لحظه قیام تا تأسیس حکومت، در سطحی بالا و فراگیر وجود دارد.امید است انقلاب اسلامی ما که مدل کوچکی از حکومت حقه مهدوی است بتواند روز به روز بر عِده و عُده سربازان مخلص و خداخواه سپاه سپیده گستر آخرین حجت الهی بیفزاید و یکایک آحاد ملت مهدی جوی ما در صف سدید یاران مهدی قرار گیرند و طوری نباشد که فقط شعارهای انقلابی ما با شعارهای قیام و حکومت جهانی حضرت صاحب الزمان (عج) - که اهم آن معنویت و عدالت است - یکی باشد؛ بلکه آرمانخواهی ما باید عین عملگرایی مان گردد؛ «وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فیالارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبد لنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون» (سوره مبارکه نور، 55)
مبحث مهدویت، به دلیل اینکه یأس و ناامیدی را می زداید و توده های مردم و مبارزان راه روشن رهایی را امیدوار به این می سازد که پیروزی حق، نه تنها ممکن وشدنی است بلکه قطعی و یقینی است، لذا نشاط و خروج از انزوا و برون رفت از انفعال را به ارمغان می آورد.

کسانی هستند که بر اثر القائات دشمن، به این باور رسیده اند که درافتادن با قدرتهای غربی همچون آمریکا و برخی اقمار آنها مانند اسرائیل و زدودن ظلم و قطع ید آنها کاری محال است و فراتر از توان کشورها و ملل دیگر می باشد و باید دست روی دست گذاشت و میزان و آستانه تحمل، صبر و شکیبایی را بالا برد و منتظر قضا و قدر و عنایت الهی نشست و دید چگونه تیر غیب بر قلب قسی غاصبان و ظالمان می نشیند و آنان را از اریکه قدرت و تخت تکبر به زیر می افکند!متأسفانه برخی از این القائات که به صورت های گوناگون و با سرمایه گذاری های کلان فکری و مالی حمایت می شود، حتی تا سویدای قلب برخی از خواص و عوام، حتی متدینین نیز رسوخ می کند و نشاط و انگیزش تقابل با ستم را زائل می سازد. عقیده مهدویت، تنها عنصری است که این وساوس خناسان و تلاش توطئه گران را در عصر انتظار، خنثی می سازد.

امید و نشاط معنوی، برای هر گروه و ملتی به مثابه روح برای جسم است و نبود آن مساوی با امحای حیات است. گاهی طرز عمل، هجوم فرهنگی، حمله نظامی و فشارهای اقتصادی دولت های سلطه جو، چنان یأس و ضعف را بر ملت ها غالب می سازد که ابتکار عمل را از آنان سلب می کند و درمی مانند که؛ امیدی نیست و هر حرکتی به ضرر ما تمام می شود، ما قدرت مقابله با دولت سلطه گر و زورمدار را نداریم. اگر مأیوسین، جزء متدینین مسلمان باشند، فرافکنانه می گویند که از ما کاری بر نمی آید، خود آقا باید بیاید و کارها را درست کند و ظالمین را به سزایشان برساند. اما اگر اعتقاد به مهدویت، صحیح و عقلانی باشد و فقط برخاسته از عاطفه و احساس نباشد، امید را در دل ها زنده می کند و انسانی را که معتقد به این اصل و عامل به لوازم آن است امیدوار به یک سرانجام روشن و رو به صلاح و سداد و قطعی الصدور می سازد که زهوق باطل، ممکن و شدنی است فلذا حرکت و تلاش در این سمت و سو، بی سرانجام و ابتر نخواهد بود.

ایمان به حضرت مهدی (عج) سبب رشد فکر و امید است. ایمان به مهدی موعود (عج) و احتمال آنکه هر ساعتی ممکن است آن حضرت ظهور فرماید، در پاکدلان و شایستگان اثری ژرف و سازنده دارد، آنان خود را آماده می سازند و از ستم ها و تجاوزها دوری می جویند و به عدالت و برادری عشق می ورزند تا توفیق یاری امام (ع) و درک محضرش را بیابند.ایمان به خدمت مهدی (عج) که زیر بار هیچ حکومتی از حکومت های فاسد و ستم پیشه نرفته است، حالتی در پیروانش به وجود می آورد که در برابر هر ظالم و طاغوتی مقاومت کنند.اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلاو عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon