معضل زباله به سرعت و ریشه‌ای در گیلان برطرف شود


معضل زباله به سرعت و ریشه‌ای در گیلان برطرف شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه معضل زباله باید به سرعت و ریشه‌ای در استان حل شود، گفت: امروزه موج بزرگ و ویرانگر بیماری‌های صعب العلاج نظیر انواع سرطان‌ها به سرعت استان را در مرتبه بالای ابتلا به سرطان در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدرضا برجی ظهر امروز در جمع دهیاران و بخشداران گیلان با اشاره به اینکه  عزم همگانی برای حل معضل پسماندهای گیلان در استان وجود دارد، اظهار کرد: معضل زباله باید به سرعت و ریشه‌ای در استان حل شود.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که امروزه موج بزرگ و ویرانگر بیماری‌های صعب العلاج نظیر انواع سرطان‌ها به سرعت استان را در مرتبه بالای ابتلا به سرطان در کشور و حتی در منطقه تبدیل کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان  گفت: نفوذ شیرابه زباله به سفر‌ه‌های آب زیر زمینی، استفاده گسترده از سموم شیمیایی در مزارع و سوزاندن ضایعات کشاورزی در انتهای فصل برداشت، استان سرسبز گیلان را به یکی از آلوده ترین مناطق کشور بدل کرده است که چنانچه به سرعت برای آن تدبیری اندیشه نشود محیط زیست استان را به سرعت می‌بلعد.

برجی خاطرنشان کرد: در گذشته شاید در هر شهر یا منطقه تعداد انگشت شماری مبتلا به سرطان وجود داشتند اما امروزه متاسفانه خانواده‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که حداقل یک مورد بیمار مبتلا به سرطان نداشته باشد و این به شدت نگران کننده است.

وی افزود: توسعه اقتصادی استان اجتناب ناپذیر است ولی این توسعه باید از لحاظ محیط زیست پایدار باشد و مطمئن باشید که تاوان عدم توجه به محیط زیست و آلوده کردن آن بسیار سنگین است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه متاسفانه شاهد تهدیدهای این گونه‌های ارزشمندهستیم، خاطرنشان کرد: آلودگی‌های ناشی از فاضلاب، پسماندها، تخریب اراضی ملی و رودخانه‌ها  از عمده تهدیدها و مشکلات زیست محیطی استان است.

برجی با اشاره به وضعیت فاضلاب در استان، تصریح کرد: فاضلاب انسانی، بیمارستانی،صنعتی و کشاورزی وارد رودخانه‌های استان به ویژه دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت می‌شود که در ابتدای امر باید نگاه همه مردم و مسئولان را به این مهم جلب کنیم و از همه کمک بخواهیم.

وی از برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در روز خانواده و محیط‌زیست 23 خردادماه خبرداد و گفت: خانواده‌ها ساعت هفت صبح از میدان شهدای ذهاب (شهرداری رشت) تا بوستان ملت را طی می‌کنند تا در روز پاسداشت محیط‌زیست در کنار دوستداران طبیعت باشند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon