نخستین جشنواره گلاب‌گیری و گل‌محمدی در خوی + تصاویر

نخستین جشنواره گلاب‌گیری و گل‌محمدی در خوی + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: شهرستان خوی، خاستگاه گل محمدی است و اکثر باغ های حاشیه این شهرستان و شهرهایی مانند فیرورق، قره ضیالدین و صفائیه دارای گل محمدی هستند که نخستین جشنواره گلاب گیری در این شهر این ظرفیت خوی به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزار تسنیم از ارومیه، شورای شهر و شهرداری خوی به عنوان متولی اصلی این جشنواره همراه با همکاری سایر نهادهای اجرایی و غیردولتی اقدام به برگزاری این جشنواره در محل قدیم ساختمان شهرداری و ساختمان فعلی شورای شهر خوی کردند

هم اکنون 20درصدی گل محمدی خوی در استان آذربایجان غربی مصرف می شود و 80 درصد آن به شهرهای دیگر کشورصادر می شود.

در سال های اخیر لزوم توجه به مصرف گیاهان دارویی به جای شیمیایی زیاد مورد تاکید قرار گرفته است و از این رو شورای شهر خوی با برگزاری این جشنواره خواهان توجه دهی مردم به فرهنگ استفاده از این گیاه مهم و ارزشمند خدادادی شده است.

 

 برگزاری جشنواره های آفتابگردان و عسل خوی از دیگر برنامه های شهرداری و شورای شهر خوی است که به زودی به اجرا در می آیند.

کاشت و برداشت گل سرخ و محمدی از دیر باز در خوی به عنوان یک سنت ارزشـمند وجود داشته و اساساً یکی از بهترین و کهن ترین ویژگیهای خوی کاشت گل سرخ و محمدی است که از این رو در تاریخ به شهر گل سرخ نیز خوانده شده است.

برگزاری نخستین جشن گلاب گیری در خوی سبب حفظ آیین، آداب و رسوم گذشته از جمله آیین گلاب گیری در این منطقه شده و می تواند یکی از بهترین فرصت های جذب گردشگر و زمینه معرفی بیشتر خوی بعنوان یکی از قطبهای تولید گل سرخ و گلاب مرغوب در کشور باشد.

 

طبق نظریه بسیاری از کارشناسان کشاورزی، گل محمدی تولید شده در خوی از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب آمده و مشتریان خاص خود را در جای جای کشور و جهان داشته و هر سال مقادیر زیادی از گل های محمدی خوی به استان های همجوار و خشک کرده آن نیز به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز صادر می شود.

عکس: خلیل بایراملو

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon