اساس را بر توان و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم و منتظر ۱+۵ نایستاده‌ایم

اساس را بر توان و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم و منتظر 1+5 نایستاده‌ایم

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: اساس را بر توان و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم و منتظر ۱+۵ نایستاده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در نشست خبری با خبرنگاران، سخنان خود را با تبریک میلاد امام زمان(عج) آغاز کرد و سالروز انتخابات شکوهمند و تأثیرگذار سال گذشته را به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب تبریک گفت.

**به قول‌هایی که داده‌ایم در این مدت عمل کرده‌ایم

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم که از او پرسید آیا با گذشت یک‌چهارم از عمر دولت، به یک چهارم از وعده‌هایتان بویژه در حوزه اقتصاد عمل کرده‌اید و  آیا بهتر نیست توان بیشتر خود را با توجه به اینکه غرب در مذاکرات کارشکنی می‌کند، بر روی توان داخلی متمرکز کنید؟ تاکید کرد: همین‌طور است که شما می‌گویید. ما اساس را بر توان داخلی و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، افزود:  برای پارک‌های علم و فناوری بیشترین تلاش‌ها صورت گرفته، در میادین مشترک گازی و نفتی در حال گسترش استخراج‌ها هستیم و در حوزه محیط زیست نیز منتظر 1+5 نایستاده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند ما صبح تا شب با 1+5 مذاکره می‌کنیم اما این‌طور نیست، گفت: ما برای دریاچه ارومیه تیم گذاشتیم و در بحث کشاورزی 600 هزار زمین کشاورزی را زیر طرح آبیاری مدرن برده‌ایم.

روحانی تاکید کرد: ما از سرمایه‌گذاران خارجی متناسب با استان‌هایی که می‌خواهند در آن ها فعالیت کنند، دعوت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ما به قول‌هایی که داده‌ایم، در این مدت عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: در این شش ماهی که توافق صورت گرفته به تعهداتمان عمل کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا زمینه برای تحرکات بعدی آماده شود.

** 5+1 تعهدش را عمل کرده است، پول را به حساب ریختند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه های خصوصی در پتروشیمی و بخش های مختلف را جذب می‌کنیم، افزود: هر استانی که می‌رویم، سرمایه‌گذارهای خارجی آن استان را هم جمع کرده و جلسه می‌گذاریم.

روحانی با تاکید براینکه یک وقتی کسی در مخیله‌اش نیاید که ما نشستیم تا 5+1 چه می‌شود و حال می‌خواهد بشود یا نشود، تصریح کرد: آنقدر کار داریم انجام می‌دهیم‌ البته 5+1 تعهدش را عمل کرده و دروغ است که پول ندادند، پول را به حساب ریختند‌ البته این به معنای تشکر نیست، توافقی است که دوطرف به آن عمل می‌کنند.

** نمره دادن کارسختی است

روحانی همچنین در خصوص اینکه چه نمره‌ای برای دولت در این مدت خواهید داد، گفت: ما به قول‌هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده‌ایم، عمل کرده‌ایم. درباره بحث مذاکره با 1+5 نیز همین‌طور هست و البته اگر موفق نشدیم، ایران مقصر نیست. اینکه بخواهم نمره بدهم، کار سختی است اما در بسیاری از زمینه‌ها بیش از آنچه فکر می‌کردیم، پیش رفتیم و در برخی موارد هم هنوز به اندازه کافی پیش نرفتیم. انشاءالله دست به دست هم پیش می‌رویم.

به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها هم برگزار شد، افزود: از این رو به اعضای شورا هم به‌خاطر بار اداره شهرها و بخش‌های مورد نظرشان تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور، انتخابات سال گذشته را احیای اعتماد عمومی و سرمایه بزرگ اجتماعی خواند و گفت: در این سرمایه اجتماعی مردم به خود و رأی‌شان اعتماد و ثانیاً به نظام اعتماد کردند. ازاین‌رو اگر ملتی به نظام، صندوق آرا و به دولت خود اعتماد نداشته باشد و نداند که سرنوشت رأی او چیست و کجاست، از صبح زود پا نمی‌شود که در صف‌های طولانی رأی بایستد و وقتی نوبت رأیش می‌شود، با لبخند و اقتدار رأیش را در صندوق انداخته و بعد نیز شکر و حمد خدا را به جای آورد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به‌عنوان منتخب مردم اعلام می‌شود.

روحانی با بیان اینکه مردم به راهی که منتخب مردم اعلام  کرده بود، اعتماد کردند، اظهار داشت: اکثریت مردمی که در پای صندوق رأی به راه تدبیر، امید و اعتدال و عقلانیت رأی دادند، بدان معنا بود که این شعار را باور کرده‌اند، این راه را پذیرفته‌اند و معتقدند در شرایط فعلی کشور، منطقه و جهان، تنها میانه‌روی و اعتدال و فاصله گرفتن از افراطی‌گری و خشونت می‌تواند مسیر را برای توسعه کشور، رفاه و بهبود معیشت مردم و عزت بیشتر ملت بزرگ ایران تأمین و تضمین کند.

وی به پیام مردم در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در انتخابات 24 خرداد، مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار، تحریم، تهدید، در مسیر اصلی مردم در آرمان‌های این ملت تأثیر نخواهد گذاشت. اگر بالاترین هدف تحریم‌کنندگان و تهدیدکنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند، مردم پای صندوق انتخابات اعلام کردند که ما از انقلاب، نظام و کشورمان و منافع کشورمان هرگز جدا نخواهیم شد و فشارها و تحریم‌ها نمی‌تواند در اراده ملت بزرگی که سابقه تمدنی‌اش به هزاران سال قبل برمی‌گردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز در فراز و نشیب‌های مختلف ایستادگی کرده، این ملت را از اهداف بلندش و آرمان‌های مقدسش بازدارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت، اضافه کرد: افراطیون خارج ‌فکر می‌کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آورند و افراط‌گران داخل هم فکر می‌کردند طرفداران فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند.

 روحانی ادامه داد: انتخابات 24 خرداد یک نه بزرگ به تندروان خارج کشور و افراطیون داخل کشور بود. پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال، راه آشتی، راه صلح و دوستی و راه تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه متوازن هماهنگ پایدار را برگزیده و این مسیر مسیر دائمی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.

وی ضمن تشکر از مواضع مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری به‌دلیل رهنمودهای‌شان برای شکوهمند شدن انتخابات 24 خرداد تشکر کنم. اگر رهنمودهای ایشان نبود و اگر اعلام نکرده بودند حتی آن‌ها که از نظام و حکومت گله دارند اما به کشور علاقه دارند پای صندوق بیایند و اگر نگفته بودند که رأی حق الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری فقط یک رأی دارد و هیچ‌کس نمی‌داند آن رأی متعلق به چه‌کسی است، و اگر نگفته بودند که ما در پی حماسه سیاسی هستیم، شاید چنین انتخابات شکوهمندی را ما تجربه نمی‌کردیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: هوشیاری، بیداری مردم و ارشادات رهبری و البته بالاتر از همه عنایت خداوند، لطف خداوندو توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) همه دست به دست هم داد و ملت بزرگ ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 1392 باشد.

روحانی ادامه داد: این ملت، در صحنه‌های بعد هم بدون تردید پیروز و موفق خواهد شد همه‌ موانعی را که دوستان نادان یا دشمنان پیش پای او گذاشته‌اند به کنار زده راه تعالی را طی کند و ادامه دهد.

وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که "بعد از انتخاب شما، چالش‌های مختلفی را کارشناسان پیش بینی می‌کردند و مصادیق این چالش‌ها بخصوص در اقتصاد مشخص بود ولی در حوزه سیاست داخلی نمی‌شود مصادیقی مشخص کرد از این به نظر می رسد متاسفانه همان چالش‌ها در سیاست داخلی گریبانگیر دولت شده و برخی دنبال حاشیه سازی برای دولت شما هستند. برنامه شما برای نیفتادن در این حاشیه‌ها چیست"؟ گفت: دولت چند بار اعلام کرده، از نقد سازنده استقبال می‌کند و می‌خواهد هرکس هم حرف می‌زند، با شناسنامه باشد. این به آن دلیل است که برخی نهادها، نهادهای ملی هستند، نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند.

روحانی با بیان اینکه نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند، اظهار داشت: نهادهای ملی کارشان تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، صداوسیما و... نهادهای عمومی و ملی هستند.

وی با اشاره به اینکه من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم هر حزب و جناحی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز رسانه را به آنها بدهند تا مشخص شود هر رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است، ادامه داد: نباید نهادهای ملی کار حزبی را  انجام دهند. کار رسانه حرفه‌ای، با جنگ روانی کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور افزود: لااقل خود من و ما بلدیم کار حرفه ای و رسانه یعنی چه. از همه عزیزان حامیان، منقدان و حتی مخالفان دولت خواهش می‌کنم که با روزنامه، سایت یا هر رسانه که دارند، به نام شناسنامه و حزبشان انتقاد کنند و از پول بیت المال در مسیر دیگر استفاده نشود.

روحانی با اشاره به اینکه من به‌عنوان رئیس جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی، با ادامه وضعیت که این یکسال گذشت، چیزی نگفتم ولی بعدا خواهم گفت، تصریح کرد: عده‌ای دولت را در بخش‌های مختلف به چالش می‌کشند، اگر واقعا این چالش به معنای آن است که ابهامی روشن شود، خوب است. اگر بحث‌ها به این معناست که می‌خواهند نقد کرده و راه بهتری پیش پای دولت بگذارند هم خوب است، اما اگر کسی دنبال مشغول کردن دولت و سنگ‌اندازی است تا حرکت ماشین دولت متوقف شود، این کار شایسته نیست و دولت هم خودش را مشغول نخواهد کرد. از قدیم به ما گفتند "علیکم بالمتون لا بالحواشی". ما بر اساس متن وظیفه که قانون و قانون اساسی مشخص کرده، حرکت می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آرمان مبنی براینکه یک سال از حماسه 24 خرداد گذشت و همه شاهد بودند که در مقابل هجمه‌های زودهنگام صبر پیشه کردید ضمن اینکه در این یک‌سال فقط 45 درصد فرمانداران تغییر کردند و بعضا مشاهده شد که عملکرد بعضی از آنها با سیاست‌های دولت همخوانی ندارد. آیا تغییر آنان برای جلوگیری از فشار مجلس  یا تدبیر دولت است؟ اظهار داشت: آنچه دولت در پی آن است، این است که همه آن‌ها که مسئولیت اجرایی را در استان‌ها و بخش‌ها برعهده دارند، خود را مجری استراتژی‌های اجرایی و به چارچوب‌های دولت متعهد بدانند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر امروز دولت بر مساله اعتدال اصرار دارد، به دلیل آرای مردم است و اگر  بر عقلانیت و خردجمعی اصرای می‌کند، بر این مبناست که مردم به خاطر همین شعارها به دولت رای دادند.

روحانی با اشاره به اینکه تغییرات این دولت نسبت به همه دولت‌های اول گذشته کمتر است، افزود: قرار ما با همه استانداران این بود که مبنا شایسته‌سالاری است و اصلی که برای ما مهم است اینکه فردی که کار را به عهده می‌گیرد، بلد باشد و خدمت کند و افراطی اینور یا آنور نباشد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که حالا به چه جناحی منتسب است، خیلی برای دولت اهمیت ندارد، گفت: در زیر سقف هیئت دولت هم می‌بینید که وزرا و معاونین، تقریبا از هر حزب  وجناحی هستند البته برخی همیشه معتقد بودند چنین دولت ترکیبی موفق نیست و باید یکدست باشد البته من به این عقیده نداشتم و هر جا کار کردم، اینگونه کار کردم؛ به همین جهت از این نظر اصلا در 10 ماه گذشته پشیمان نیستم.

روحانی تاکید کرد: در عین حال من به استاندارهای محترم توصیه می‌کنم اگر مواردی از فرمانداران و بخشداران وجود دارد که معتقد به راه دولت نبوده یا مجری چارچوب‌های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند، برای تعویض یا تغییر آنها اقدام کنند.

بـه گـزارش تـسنـیم، وی در ادامه این نشست خبری که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ال‌ای تایمز درباره اینکه "من اخیرا در جمعی از دوستان منتقد شما شرکت کردم و گزارش نوشتم و نگرانی آن‌ها این است که اگر در 20 جولای یا 30 تیر مذاکره به نتیجه برسد، نتیجه‌ای برای اشتغال لشکر بیکاران و تحصیل‌کردگان ندارد و شکاف طبقات مرفه و نادار بیشتر خواهد شد. در نتیجه در ازای این مذاکرات چیزی نصیب لشکر بیکاران نشده ضمن اینکه اینکه شایع شده از اصحاب کلیساداران آمریکا کسی برای شما از طرف اوباما پیام ‌آورده است" گفت:  نسبت به مساله اول باید بگویم اگر می‌خواهیم برای اشتغال کاری کنیم، آن برای خیل بیکاران یا لشکر بیکاران یا جوانان عزیز منتظر شغل که عددشان بالاست و اکثرشان تحصیل‌کرده هستند، یکی از راه‌های آن این است که مذاکرات به نتیجه برسد چرا‌که اگر برسد، تحریم‌ها برداشته شده و سرمایه‌گذاری روان‌تر در ایران انجام می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله بیکاری با وام حل نمی‌شود بلکه با رشد اقتصادی حل می‌شود، افزود: در سال 91 و حتی 92، که البته در 92 هنوز آمار ندادند اما در سال 91 رشد ما منفی بود. اول -5 ممیز 8 بود که بعد به -6.7 یا 6.8. تبدیل شد و حالا نزدیک 7 است یعنی رشد منفی ما در سال 91 چیزی نزدیک به منهای 7 است.

روحانی با اشاره به اینکه این رقم تکان‌دهنده‌ای است، گفت: در سال 92 ما خیلی دلمان می‌خواست که به هرحال منفی نشود، از این رو تلاش ما این است که در سال جاری رشد ما مثبت باشد و انشاءالله به این هدف خواهیم رسید.

وی اظهارداشت: اگر می‌خواهیم مساله بیکاری حل شود و اقتصاد و اشتغال رونق کند، راه آن سرمایه و تکنولوژی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت هم باید تلاش کند زمینه را برای اشتغال مساعد کند، افزود: نمی‌خواهم بگویم اگر تحریم ادامه یابد، ما اشتغال را حل نخواهیم کرد و نمی‌خواهم بگویم تنها راه پایان تحریم است ولی به این بحثی که مطرح کردید کمک می‌کند.

روحانی معتقد است: اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود یک عده‌ای پولدار می‌شود، از غصه‌های بی‌جایی است که کشور را به عقب برده و این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ما بوده است و همین حرف که یکی پولدار و اختلاف بیشتر می‌شود یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و یقه‌اش را می‌گیریم، کاملا حرف باطل و نادرست است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری آزاد و فقط قانون حاکم است، ادامه داد: جز قانون چیز دیگری را در این زمینه نمی‌پذیریم بنابراین دل‌نگرانی خیلی مبنای درستی نخواهد داشت. اما اینکه توسط فردی، پیغام دریافت کرده باشم، هیچ کشیشی و هیچ کاهنی را ندیدیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه بدانند، اگر بنا باشد بین من و اوباما پیامی رد و بدل شود، پیچیدگی این‌طور ندارد. او نامه می‌نویسد و من هم می‌نویسم.

روحانی گفت: از ابتدای ریاست جمهوری، اوباما و من نامه‌ها و پیام‌هایی رد و بدل کردیم و ما اصلا مشکلی نداریم و راه‌های فراوانی-البته نه به عدد خلایق- رسمی و غیررسمی هست به‌علاوه اینکه معاونان وزارت خارجه در حال مذاکره هستند و اگر پیامی باشد، می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره اینکه بخش تولید یکی از بخش‌های مورد توجه شما بوده است بنابراین چه سازوکاری برای عدم تفکیک نیازمندان از غیرنیازمندان و عدم امکان تکرار مشکل کسری اعتبار در اجرای هدفمندی یارانه‌ها دارید و دولت چقدر از اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانی تولید را پرداخت کرده است، گفت: یکی از اهداف مهم ما تولید است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ تولید برای رشد اقتصادی و اشتغال مهم و تاثیرگذار است و در بخش یارانه‌ها نیز بخشی از مبالغ به تولید اختصاص خواهد یافت. به عبارتی دیگر بخشی از 10 هزار میلیارد تومان مورد نظر شما به بخش تولید اختصاص یافته که اطلاع دارید و اعلام هم شده است.

روحانی با بیان اینکه ما امسال چه مقدار از یارانه‌ها را به تولید اختصاص می‌دهیم؟ گفت:‌ حتما امسال بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به تولید اختصاص خواهد یافت اما اینکه رقم آن تا پایان سال چقدر خواهد بود، یعنی کمتر یا بیشتر از 10 هزار میلیارد باشد، باید صبر کنیم.

وی ادامه داد: ما در این دوره اولویت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که مجلس نیز با ما هم‌نظر است؛ یکی از این اولویت‌ها سلامت است بنابراین بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به این بخش اختصاص خواهد یافت تا مردم نگرانی‌شان در بخش سلامت روز به روز کمتر شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا به امروز در بخش سلامت قدم‌های مهمی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: ما بیمه را همگانی کردیم و برای همه کسانی که صاحب دفترچه بیمه نبودند، دفترچه صادر کردیم. در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی امروز تسهیلات فراوانی در اختیار آنها بوده است و داروهایی که مشمول بیمه بوده است را توسعه و پوشش بیماران صعب‌العلاج را افزایش دادیم.

 روحانی افزود: ما در بخش سلامت کمک زیادی کردیم که وقتی یک نفر وارد بیمارستان و بستری می‌شود، پولی که باید پرداخت کند، 5 الی 10 درصد است که این رقم، رقمی است که برای مردم قابل تأمل است البته بار سنگین مالی بر دوش دولت گذاشته شده است چراکه دولت فکر می‌کند این کار ضروری است تا مردم بتوانند در نظام سلامت آسودگی داشته باشند.

وی امنیت غذایی،‌ محیط زیست و حمل و نقل عمومی را از بخش‌هایی دانست که یارانه به آنها تعلق خواهد گرفت و تصریح کرد: ما با شورای هماهنگی اقتصادی دو جلسه در خصوص تولید برگزار کردیم چراکه تولید نیازمندی اولیه آن امروز بخش سرمایه در گردش است البته بخش تولید نیازمندی اولیه بسیاری دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در بخش سرمایه در گردش مشکلاتی با بانک‌ها داریم، امروز جلساتی با بانک‌ها داریم تا بتوانیم کارها را به‌گونه‌ای حل کنیم تا آن پولی را که می‌خواستیم به تولید بدهیم، صورت بگیرد؛ تلاش ما این است که سرمایه در گردش و تسهیلاتی که در اختیار آنها گذاشته می‌شود، بخش سود تسهیلات را دولت متقبل شود چرا‌که این تسهیلات با سود کمتری در اختیار تولید قرار گرفته است.

روحانی افزود:‌ ما این راه را ادامه می‌دهیم و در حد توان درآمدی انشاءالله اجرا خواهیم کرد.

خبرنگار روزنامه اعتماد پرسید منشور حقوق شهروندی امروز دقیقا در چه مرحله‌ای است و آیا ضمانت اجرایی هم خواهد داشت؟ همچنین صباآذرپیک همکار رسانه‌ای ما مدتی در بازداشت است؛ اگر می‌شود وضعیت وی را پیگیری کنید که روحانی پاسخ داد: موضوع حقوق شهروندی یکی از قول‌هایی بود که من در دوران تبلیغات انتخاباتی‌ام به مردم وعده داده بودم که منشوری را تحت عنوان "حقوق شهروندی" در اختیار آن‌ها می‌گذارم و برای اجرای آن تلاش می‌کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این منشور در 100 روز اول تهیه شد و در اختیار افکار عمومی و دانشگاه قرار گرفت، افزود: نظرات بسیار زیادی درباره آن آمد که بخش حقوقی قرار شد اصلاحات لازم را بر اساس آن نظرات انجام دهد و این  کار انجام شده و اخیرا به من داده‌اند و خود من باید یک دور دیگر این متن را با مشاورانم بخوانم و برای انتشار نهایی کنم.

روحانی اظهار داشت: امیدوارم تا پایان یک‌سال دولت که 2 ماه مانده، منتشر شود البته نکته مهمتر این است که چگونه اجرایی می‌شود.

وی مبنای این منشور را فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت خواند و به نکات فرمان 10 ماده‌ای امام یا فرمان 8 ماده‌ای امام یا فرامین رهبر معظم انقلاب پرداخت و یادآور شد: ما  این موارد را در منشور مدنظر قرار می‌دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وقتی این منشور نهایی شود، از دو قسمت برخوردار است؛ به تبیین این دو قسمت پرداخت و گفت: یک قسمت که دولت می‌تواند اجرا کند و تبدیل به مصوبه و دستورالعمل هیئت وزیران می‌شود و ابلاغ خواهد شد و یک بخش دیگر مربوط به دستگاه‌های دیگر می‌شود، همچنین اگر قانونی بیابیم، به آن استناد می‌کنیم ولی اگر قانون دیگری بخواهد، نیاز به لایحه و تصویب مجلس است.

وی به وظیفه مجلس نیز در این زمینه اشاره کرد و افزود: یکی از چیزهایی که در قدرت ما نیست و نباید هم باشد، وضع قانون است که در اختیار مجلس قرار دارد البته امیدواریم با اجرایی شدن این منشور کمکی به مردم شود.

رئیس‌جمهور خطاب به این خبرنگار اظهار داشت: نسبت به فردی هم که گفتید، در حد توان خود تلاش و از دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم تا اگر مشکلی دارد، حل شود.

"شما در اظهارات پنج‌شنبه فرمودید ایران خشونت را تحمل نمی‌کند و آماده است با تروریسم در منطقه با جدیت برخورد کند، مشخصا ایران چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه داعش و مسائلی که در شمال عراق است، دارد و حتی اگر برنامه مشترکی با آمریکا باشد، همکاری خواهد کرد"؟ این پرسش خبرنگار بی‌بی‌ سی از رئیس قوه مجریه بود که وی در پاسخ، موضوع تروریزم در منطقه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این مساله سال‌هاست شروع شده و ابتدای آن هم در کشورهای همسایه شرقی بود.

وی به حضور گروه‌های تروریستی در سوریه در ماه‌های اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل وجود داشتند ولی نتیجه انتخابات آن‌ها را عصبانی کرد؛ اینکه تروریسم دموکراسی را تحمل نمی‌کند، یک موضوع اساسی است و در واقع دموکراسی می‌گوید صندوق رای و تروریسم می‌گوید صندوق مهمات و دعوای اصلی بین این دو جعبه است.

رئیس جمهور به برگزاری انتخاباتی موفق در عراق اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه پس از انتخابات عده‌ای بیایند شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کنند، پذیرفتنی نیست و اگر می‌بینید شهر موصل سقوط می‌کند، به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست و مسئله دیگری وجود دارد و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

روحانی تصریح کرد: شکست‌خوردگان در انتخابات عراق متوسل به سلاح شده‌اند و این یک اشتباه بزرگ است، نمی‌شود شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد و جمهوری اسلامی ایران اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگران است.

وی در همین راستا به سخنرانی خود در سازمان ملل و طرح مقابله با افراطی‌گری و خشونت در منطقه پرداخت و یادآورشد: در اجلاس سیکا در شانگهای نیز طرح ویو را مطرح کرده و کشورهای منطقه نیز آن را تایید کردند. ما در جمهوری اسلامی دوست و همسایه عراق هستیم و روابط خوبی با دولت و ملت عراق داریم، اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد، ما به آن رسیدگی می‌کنیم و البته تا امروز درخواست کمک خاصی صورت نگرفته ولی آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی و درخواست ملت عراق کمک‌ها را انجام دهیم.

رئیس جمهور همچنین درخصوص اینکه "آیا همکاری احتمالی بین ایران و آمریکا در زمینه مقابله با تروریست‌ها در عراق شکل می‌گیرد"؟، افزود: ممکن است آمریکایی‌ها بخواهند کاری انجام دهند ولی من از آن آگاه نیستم. مسئله‌ مهم برای ما، خواست ملت و دولت عراق است و می‌خواهم به ملت خود اطمینان دهم که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند.

روحانی به فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی اشاره کرد و با بسیار مهم عنوان کردن این فتوا اضافه کرد: اگر ملت و دولت عراق کمکی از ما بخواهد، آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی به دولت عراق کمک کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آریا مبنی بر اینکه آیا احتمال برخورد مستقیم ایران با داعش ولو با درخواست مستقیم دولت و ملت عراق وجود دارد، گفت: اینکه گروهک‌های تروریستی از طرف‌های کشورهای خارجی حمایت می‌شوند، خیلی روشن است و جای تردید نیست.

**کشورهای غربی از تروریست‌ها حمایت سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی می‌کنند

روحانی با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه به گروهک‌های تروریستی از لحاظ مالی و برخی دیگر کمک تسلیحاتی می‌کنند، افزود: کشورهای قدرتمند دیگری خصوصا غربی‌ها هم هستند که آنها نیز از نظر سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به گروهک‌های تروریستی کمک می‌کنند.

**تروریسم بلای جان کشورهای حامی می‌شود

وی ادامه داد: موضوع تروریزم به نفع هیچکس نیست، حتی آن کشورهایی که امروز به تروریزم کمک می‌کنند، همین تروریزم در آینده بلای جانشان خواهد شد. شنیدم یک مقام رسمی از کشور غیرغربی به بنده می‌گفت اروپایی‌ها در پشت پرده بسیار در تلاش هستند که اعضای گروه‌های تروریستی هرچه هستند، در سوریه کشته شوند تا به کشور خودشان برنگشته و دردسر شوند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر این راست باشد، از آن دورویی‌ها و نفاق‌های تاریخی است که کشوری که باید از تبعه خودش دفاع کند، آرزو کند آن تبعه در درگیری دیگر از بین برود.

** اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود، حتما برخورد خواهیم کرد

روحانی با تاکید بر اینکه ایران اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود، حتما برخورد خواهیم کرد، اظهار داشت: اگر احساس تهدید کنیم، قطعا برخورد می‌کنیم؛ با همه وسایلی که نیاز است. این امنیت ملی خودمان است، اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله است، ورود مقوله دیگر.

** اگر دولت عراق درخواست کند، ممکن است هر کمکی که ملتشان بخواهد، انجام دهیم

وی افزود: اگر دولت عراق درخواست کند، ممکن است هر کمکی که ملتشان بخواهد، انجام دهیم، اما ورود نیروهای ایرانی تاکنون مطرح نبوده است. از ابتدای جمهوری اسلامی نیز تاکنون نیروهای ما در کشور دیگری وارد عملیات نشده‌اند. ممکن است نظری مشورتی بدهیم، ولی اینکه وارد شویم و نیروهایمان وارد عملیات شوند، تا امروز نبوده و من بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای پیش بیاید.

به گـزارش تـسنیم، رئیس‌جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار سی‌بی‌اس که پرسید "در صورت طولانی‌تر شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن، با  توجه به در پیش بودن انتخابات کنگره آمریکا و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال عوض شدن هیئت حاکمه آمریکا و قدرت گرفتن جمهوری خواهان، اگر موضع سخت‌تری داشته باشند، آیا کماکان موضع شما و جمهوری اسلامی همان اعتدال و نرمشی است که در پیش گرفتید"، گفت: در مذاکرات با 5+1 از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت به جد برای مذاکره آمادگی دارد و معتقد است که این مسئله تنها از طریق مذاکره حل‌وفصل می‌شود.

روحانی ادامه داد: 100 روز بعد از تشکیل دولت، مذاکره جدی شروع شد و علیرغم بسیاری از پیش‌بینی‌ها در زمان نسبتا کوتاهی به توافق اولیه موقت دوطرف دست یافتند که بسیار حائز اهمیت بود. بعضی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند و تندروها هم بسیار عصبانی شدند. دیدید که صهیونیست‌ها چقدر عصبانی شدند.

**برای همه روشن است که ایران هم اهل مذاکره و هم در مذاکره جدی است

وی توافق هسته‌ای را به نفع جهان و منطقه دانست و گفت: حالا اقلیت تندرویی در داخل آمریکا یا رژیم تندرویی در منطقه باشند و یا در داخل ایران هم ممکن است، عده‌ای محدود تندرو باشند که خوشحال نباشند، ولی اینها مهم نیست. مهم این است که ایران به دنیا نشان داد که به  جد دنبال مذاکره است. فکر می‌کنم امروز کسی در دنیا تردید نداشته باشد و برای همه روشن است که ایران هم اهل مذاکره و هم در مذاکره جدی است.

** توافق نهایی به دست نیاید، شرایط هیچ‌وقت به قبل برنخواهد گشت

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر مذاکرات هم در پایان تیرماه یا 20 جولای، به توافق نهایی دست نیابیم، این روشن باشد که شرایط هیچ‌وقت به قبل برنخواهد گشت. اگر آمریکا و 5+1 همه جمع شوند، محال است شرایط قبل تکرار شود. آن نظام تحریم شکسته شده، و آنها روز به روز دارند می‌بینند ما چه کار می‌کنیم.

**تمام روابط خارجی ما مذاکرات هسته‌ای نیست

روحانی با تاکید بر اینکه تمام روابط خارجی ما مذاکرات هسته‌ای نیست، افزود: ما روابط خارجی بسیار مفصل اقتصادی با خارج داریم. گروه‌هایی که دارند می‌آیند و قراردادهایی بسته می‌شود بنابراین اصلا اوضاع به شرایط سابق برنمی‌گردد؛ این روشن باشد، البته آمریکایی‌ها می‌دانند.

** اگر مذاکرات شکست بخورد، قضاوت افکار عمومی این است که تندروهای آمریکا و صهیونیست‌ها مانع شدند

وی تاکید کرد: اگر روزی در مذاکرات شکستی باشد، قضاوت افکار عمومی دنیا این خواهد بود که تندروهای آمریکا و صهیونیست‌ها مانع شدند. ایران دنبال حل مسئله است و در راه‌حل آن قدم خواهد گذاشت، لذا اتهامات گذشته علیه ایران، قابل تکرار دیگر نیست.

** بسیاری از کارشناسان به من می‌گویند تورم  تا پایان سال کمتر از 25درصد می‌شود
**با مسئولان اقتصادی بحث کردیم که با وجود تحریم باید بهبود اقتصادی داشته باشیم

رئیس‌جمهور ادامه داد: این دولت ضمن اینکه در مذاکرات بسیار جدی است، اما برای هر شرایطی پیش‌بینی لازم را کرده است و ما جلسات فراوان داریم. اینکه می‌گوییم تورم را تا پایان سال به 25 می‌رسانیم، البته بسیاری از کارشناسان به من می‌گویند کمتر از 25درصد هم می‌شود. با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی نشستیم بحث کردیم که با وجود شرایط تحریم باید بهبود اقتصادی انجام شود.

روحانی با بیان اینکه ما راه را باز کردیم و رونق اقتصاد کشور امسال از همین حالا شروع شده است، گفت: بیکاری از 12 و خرده‌ای به 10 و خرده‌ای رسیده، درحالی که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است. تورم نقطه به نقطه ما 42، 43 درصد بود ولی امروز به 16، 17 رسیده است. فکر نمی‌کنم این مقدار پایین آمدن تورم سابقه داشته باشد بنابراین راه پیش روی ما باز است، اما در عین حال هم ما جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیرماه قابل حل و فصل است.

**اختلافات اساسی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد
** در ادامه غنی‌سازی ایران بحثی نداریم

وی ادامه داد: البته در مذاکرات اختلاف داریم و در برخی موارد اختلاف اساسی است. در برخی مسائل اختلاف نداریم، مانند اینکه ایران غنی‌سازی را ادامه خواهد داد و هیچ بحثی در این زمینه وجود ندارد. در مخیله کسی یک زمان نیاید که غنی‌سازی در ایران متوقف شود، این تمام شد که بعضی یک وقتی شعار می‌دادند ایران حق غنی‌سازی ندارد. همچنین  در این مورد که اگر توافقی صورت گیرد، باید کل تحریم برداشته شود نیز اختلافی نداریم. کما اینکه در این 6 ماه تحریم فلزات گرانبها و ماشین و ... برداشته شد.

**بحث هسته‌ای بخش کوچکی از این مسئله تعامل سازنده با جهان است

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بهترین راه حل توافق است و اگر توافق نشود، ما مشکل چندانی نخواهیم داشت، اظهار داشت: حل مساله نهایی در 5 هفته باقی مانده بهترین فرصت است و غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند. استراتژی ایران این است که دنیا باید بداند ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است. این مهمتر از مسائه هسته‌ای است و بحث هسته‌ای بخش کوچکی از این مسئله مهم است. دنیا بداند تعامل سازنده با جهان که جزو شعارهای من بوده، بر روی آن با تمام توان ایستاده‌ایم.

**با ترکیه توافق کردیم مبادلات اقتصادی را از 15  به 30 میلیارد دلار برسانیم که ربطی به مذاکرات ندارد

روحانی اضافه کرد: در حال حاضر روابطمان با روسیه و چین و کشورهایی که به ایران سفر کردند یا من سفر کردم، خصوصا همسایگانمان که بیشترشان در مدتی که من روی کار آمده‌ام، به ایران سفرکردند، بر این مبناست.

وی خاطرنشان کرد: ما با ترکیه تصمیم گرفتیم روابط اقتصادی 15 میلیارد را به 30 میلیارد دلار برسانیم که اصلا ربطی به مذاکرات ندارد. همچنین امسال 4 فاز پارس جنوبی را به ثمر می‌رسانیم که ربطی به مذاکرات ندارد. در منابع مشترک نفتی کار را به جد شروع می‌کنیم. فروش نفت را افزایش می‌دهیم و این ربطی به تحریم ندارد.

**اختلافات با 1+5 در صورت اراده جدی و حست نیت آنها در 5 هفته قابل حل و فصل است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینکه گفتم روی دیوارهای تحریم ترک برداشته، آن را همه قبول دارند و هیچکس نیست که قبول نداشته باشد. آن دوران دیگر بازنخواهد گشت، اما در عین حال به اعتقاد من اختلافات‌مان امروز با 5+1  اگر آنها با اراده جدی و حسن نیت باشند، در 5 هفته قابل حل و فصل است و می‌توانیم به توافق نهایی برسیم.

روحانی با بیان اینکه این توافق اولین قدم خوب در زمینه تعامل سازنده به جهان خواهد بود، افزود: ما نمی‌خواهیم در موضوع هسته‌ای متوقف شویم، ما درباره مسائل منطقه و جهان، سرمایه‌گذاری در ایران و ... با دنیا تعامل می‌کنیم. شما دیدید که در داووس چه استقبالی از سرمایه‌گذاری در ایران شد.

وی تصریح کرد: ما اولین کشور دنیا در منابع گازی هستیم، جایگاه استراتژیک داریم. در سفر ترکیه تصمیم گرفتیم راه آهن جدید از مرز بازرگان به ترکیه متصل شود که بدون هیچ جابجایی از مدیترانه و دریای سیاه و خلیج فارس و عمان می‌توانیم این خط ریلی را داشته باشیم.

** مذاکرات هسته‌ای بخش کوچکی از برنامه‌های دولت است/ منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند ما نشستیم که ببینیم مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد. این مذاکرات جزء کوچکی از برنامه‌های دولت است. اگر بتوانیم در 5 هفته آینده حل و  فصل نهایی کنیم، به نفع همه خواهد بود، ولی اگر نشد یک هفته، یک ماه ... ادامه میدهیم. در طرف ما هم حسن نیت و هم اراده وجود دارد.

** داعش قادر نیست موصل را بگیرد

به گـزارش تـسنیم، خبرنگار الاتجاه عراق از رئیس دولت تدبیر و امید سوال کرد "با توجه به اینکه داعش در شهرهای مهمی در عراق توانسته کنترل شهرها را داشته باشد و پیام روشنی برای ایران فرستاده که ایران را مورد هدف قرار خواهد داد و وقتی گفتمان رسانه‌ای داعش تبدیل به جنگ نظامی شود، واکنش شما چه خواهد بود و اینکه گفته بودید بازنده در انتخابات سلاح به دست گرفته، آیا منظورتان این است که جناح‌ها سلاح به دست گرفتند یا گروه‌هایی که از سوریه آمدند"؟ گفت: در عراق انتخاباتی واقع شد که باید بعد از این انتخابات شاهد آرامش بیشتر در کشور می‌بودیم، اما آنهایی که شکست خوردند، زمینه را برای ورود گروه‌های مسلح آماده کردند.

روحانی با اشاره به اینکه داعش قادر نیست موصل را بگیرد، اظهار داشت: داعش چیزی نیست که بتواند موصل را بگیرد، در صورتی که نیروهای موصل به خوبی دفاع می‌کردند، پس معلوم است مشکلات دیگر روح و روانی در جمع‌هایی به وجود آمده و آنها زمینه‌سازی کرده‌اند تا شرایطی برای استفاده از این فرصت فراهم آید.

وی تاکید کرد: داعش همیشه بین سوریه و مرزهای عراق در تردد بوده است، در رابطه با این‌که عده‌ای از افراد در ایران دستگیر شده باشند، بیشتر گروه‌هایی که به القاعده وابستگی دارند، گاهی در مسیر ترددشان در مناطق مرزی ایران دستگیر می‌شوند، پس این کار شده است و بعدها هم ممکن است اتفاق بیفتد و این مساله‌ای عادی است که مربوط به امروز نیست.

رییس‌جمهور با بیان این مطلب که نیروهای اطلاعاتی و مسلح ما کاملا حواس‌شان جمع است، تاکید کرد: نیروهای اطلاعاتی ما به خوبی از کشور دفاع خواهند کرد و مطمئن هستیم مردم عراق با وحدت و یکپارچگی‌شان در برابر گروهک تروریستی داعش می‌ایستند.

**همسایگان ما قبول دارند که تروریسم و گسترش آن به ضرر کل منطقه است

روحانی تصریح کرد: همکاری‌های همسایگان می‌تواند زمینه خوبی برای حل و فصل مسائل باشد، در همین مدت نیز بسیای از نمایندگان همسایگان‌مان به تهران آمدند یا ما به کشور آنها سفر کرده‌ایم و در این دیدارها یکی از مباحث همواره بحث مسائل منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه همه همسایگان ما قبول دارند که تروریسم و گسترش آن به ضرر کل منطقه است و اول از همه به ضرر کشورهایی است که از آنها حمایت می‌کنند، اظهار داشت: ما راهی نداریم جز اینکه همه هم‌فکر شوند و به هم کمک کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در وهله اول هیچ کشوری از تروریست‌ها حمایت نکند و در وهله دوم برای بیرون راندن آن‌ها از منطقه و به دست عدالت سپردن آن ها، باید تلاش کنیم. این کار شدنی است و باطل همیشه نمی‌ماند و حق جای آن را خواهد گرفت.

**درحال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز مبنی براینکه "‌دولت شما به تعامل و همکاری با دنیا اهمیت می‌دهد و اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، این کار را انجام خواهید داد؟" گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود و البته در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است، اظهار داشت: هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.

روحانی تصریح کرد: تروریست‌های داعش از سوریه وارد عراق شده‌اند و ما از یک سال پیش اخطار می‌دادیم که این تروریست‌ها خطرناکند، اما کشورهای بزرگ یا همکاران آن‌ها برای این تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند.

وی خاطرنشان کرد: یک مقام آمریکایی گفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برای تروریست‌های سوریه سلاح‌های مرگبار می‌فرستند بنابراین اگر چنین حرفی درست باشد، جای تاسف دارد. ما همگی باید در قول و عمل با تروریسم مبارزه کنیم و تروریزم به نفع کسی نخواهد بود.

** در بخش فرهنگ و هنر شور و نشاط را می‌بینم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره اینکه بیش از 10 ماه از فعالیت رسمی دولت می‌گذرد، از این رو بیشترین و کمترین موفقیت دولت در کدام حوزه‌ها و بخش‌ها بوده است، پاسخ داد: ما در همه زمینه‌ها تلاش خود را انجام داده‌ایم، اما به خاطر مشکلات حاد اقتصادی و سیاست خارجی ما در ابتدا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و ممکن است در این حوزه یک قدم جلوتر باشیم.

روحانی ادامه داد: اما در زمینه فرهنگی هم کار زیادی شده و امروز ما دانشگاهی آرام و بانشاط داریم و در بخش فناوری هم اقدام خوبی انجام شده است از این رو در بخش فرهنگ و هنر شور و نشاط را می‌بینم.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم فضای حاکم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهتر است، اظهار داشت: الحمدالله از لحاظ امنیت هم ایران هم در داخل کشور امن است و هم برای امنیت منطقه خیلی تلاش کردیم.

** خیلی تلاش کردیم تا در سوریه جنگ رخ ندهد

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه خیلی تلاش کردیم تا در سوریه جنگ رخ ندهد، افزود:  با برخی از مقامات در منطقه و خارج منطقه گاهی یکی دوبار تلفنی صحبت کردیم، پیام فرستادیم و  تلاش کردیم و خیلی خوشحالیم که در سوریه جنگ به معنای حمله نظامی خارجی‌ها رخ نداد چراکه این می‌توانست برای منطقه فاجعه باشد از این رو همه جا برای صلح و ثبات در منطقه کمک کردیم.

روحانی تاکید کرد: در این ده ماه ما در زمینه های مختلف تلاش خود را انجام دادیم. حال اینکه دقیقا مقایسه کنیم که کدام یک جلوتر است و کدام عقب تر؛ انشاءالله سازمان مدیریت مقایسه می‌ند در کدام یک از حوزه‌ها جلوتر و در کدام عقب‌تر بودیم و به مردم هم می‌گویند چگونه بوده است.

** برای ملی‌پوشانی که از این مرحله با موفقیت عبور کنند، خبر خوش خواهیم داشت

خبرنگار ایپنا به عنوان آخرین سوال ضمن تشکر از وزارت ورزش برای خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، برنامه دولت برای حمایت از تیم ملی در جام جهانی را جویا شد که روحانی در پاسخ گفت:‌ این ایام، ایام ورزش است و افکار عمومی ما کاملاً متوجه این مسئله است.

«ملت ما خیلی به بازی‌های مختلف و به خصوص فوتبال علاقمند است»، روحانی با بیان این جمله افزود: این علاقه بسیار خوب است، در صورتی که باعث توسعه ورزش همگانی در کشورمان شود و همچنین توسعه ورزش حرفه‌ای.

وی با ابراز تشکر از تمامی مسئولان وزارت ورزش و جوانان و مربیان و همه مردمی که از تیم ملی پشتیبانی کردند، اظهار داشت: پشتبانی مردم و دلگرمی دادن مردم به ورزشکاران بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد: پیامی که به فوتبالیست‌های عزیز دادم، این بود که ما از شما یک بازی خوب طلب می‌کنیم، البته دل‌مان می‌خواهد‌ پیروز شوید و به مرحله بعد صعود کنید.

روحانی با بیان اینکه خوب بازی کردن، حرفه‌ای بازی کردن، دلاورانه بازی کردن، با روحیه بازی کردن، خیلی مهم است، گفت: نباید مقابل تیمِ قوی‌تر کم‌روحیه باشیم. دل‌مان می‌خواهد ملی‌پوشان با روحیه کار کنند و از همه تکنیک‌هایی که آموخته‌اند در طول بازی‌ها استفاده کنند و با هم کاملاً هماهنگ باشند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در بین بازیکنان تیم ملی هماهنگی، روحیه و ادب و اخلاق باشد، از ملی‌پوشان به عنوان پیام‌آوران یک کشور اسلامی و ایرانی یاد کرد.

رئیس جمهور ضمن یادآوری اینکه دولت همه توانش را برای کمک به تیم ملی به کار برده است، تصریح کرد: هر وقت بحث این چیزها می‌شد، دکتر نوبخت اگر پولی هم نداشت، می‌گفت این را هر جور هست، تأمین می‌کنم.

روحانی اظهار داشت: اگر بازیکنان تیم ملی موفق شوند از این مرحله عبور کنند، خبری خوش برای ما خواهد بود و ما هم برای‌شان خبر خوشی خواهیم داشت، انشاءالله.

وی همچنین به موفقیت‌های تیم ملی والیبال اشاره و از ملی‌پوشان این تیم هم تشکر کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon