آثار تاریخی تفرش در آستانه تخریب


آثار تاریخی تفرش در آستانه تخریب

خبرگزاری تسنیم: آثار تاریخی شهرستان تفرش که نشان از هویت و قدمت فرهنگ این دیار عالم پرور و نخبه خیز دارد، به سبب بی توجهی مسئولان و بی مهری گروهی از مردم در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگار تسنیم از تفرش، شهرستان تفرش با بیش از 40 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یکی از مهمترین قطب های گردشگری استان مرکزی است.

شهرستان تفرش با برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی ویژه، طبیعت بکر، محیط زیبا، ویژگی‌های خاص اقلیمی، داشتن مفاخر و دانشمندان، آثار تاریخی فراوان و جاذبه‌های گردشگری متنوع خود می‌تواند انتظارات هر گردشگری را برآورده سازد.

آب و هوای مطلوب، تنوع زیستی در روستاها، بناهای تاریخی و تفرجگاه‌های بی نظیر، شهرستان تفرش را به قطب گردشگری استان مرکزی و کشور تبدیل کرده است.

از بین آثار تاریخی این شهرستان میتوان از مجموعه تاریخی شش‌ناو متعلق به دوران سلجوقی،تکیه زاغرم، بقعهٔ ابوالعلی مهدی بن محمد از نوادگان جعفر صادق مربوط به دورهٔ ایلخانی، بقعهٔ امامزاده محمد از نوادگان جعفر صادق مربوط به دورهٔ خوارزمشاهیان، آب انبار بلور مربوط به دورهٔ قاجار، خانهٔ میرفخرایی مربوط به دورهٔ قاجار، خانهٔ ضیایی مربوط به دورهٔ قاجار، آرامگاه پروفسور حسابی، چشمه‌ آب معدنی گراو نام برد کهکم توجهی به این آثار تاریخی و بی مهری گروهی از مردم سبب از بین رفتن آثار تاریخی در شهر تفرش شده است.

برج تاریخی وثوق به عنوان تنها برج مسکونی در استان مرکزی است که معماری آن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند که در زمانهای گذشته در میان باغی متعلق به خاندان وثوق مستقر بوده و هم اکنون با شماره 30142در سال 1390در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

این برج در 3طبقه ساخته شده که توسط یک راه پله قوسی در سمت راست به طبقه ی دوم و یک راه پله قوسی از سمت چپ به طبقه سوم منتهی می شود که سقف طبقه سوم بر اثر بارش برف و باران و به سبب عدم استحکام فروریخته و در سالهای گذشته در یک آتش سوزی قسمت عمده ای از سقف طبقه ی دوم نیز از بین رفته است.

 این برج چند سال گذشته توسط فردی خریداری شده و وی با فروش زمین های باغ تنها برج مسکونی را تخریب نکرده است.

در کنار این برج مدرسه ابتدایی کافی واقع شده که خاندان کافی که منتصب به خاندان وثوق هستند،قسمتی از آن را به مدرسه اهدا کرده و این باغ بزرگ به مرور خشک شده و جای خود را به آپارتمانها و ساختمانهای جدید داده و فقط بنای برج تاریخی وثوق ازآن سالم مانده است.

با ساخت و سازهای اخیر در کنار این برج راه پله های برج تاریخی وثوق به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده است و این بی مهری مردم و عدم توجه به آثار تاریخی قدمت و فرهنگ گذشتگان را مورد تهدید قرار می دهد.

با برنامه ریزی دقیق و منسجم می توان این برج را بازسازی کرد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تفرش، گفت: در صورت تملک سازمان میراث فرهنگی و خرید آن از صاحب برج امکان بازسازی این مکان تاریخی و با ارزش فراهم می شود.

علی حیدری افزود: این برج تنها برج مسکونی استان مرکزی است و قابلیت گردشگری این برج نقطه عطف در ظرفیت گردشگری شهرستان تفرش است.

تامین اعتبار لازمه بازسازی برج وثوق

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان تفرش تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبار تاکنون موجب غفلت از بازسازی این اثر تاریخی شده و با فرارسیدن فصل سرما خطرات ریزش سقف و دیواره این بنای تاریخی را تهدید میکند.

وی افزود:این برج متعلق به دوره قاجاریه است و معماری بی نظیر در طبقه های مختلف این ساختمان از شاهکارهای معماری ایران است.

آثار دیگر تفرش در دست تخریب

یکی دیگر از آثار تاریخی تفرش مقبره میرعلام تفرشی و اسماعیل خان لشکر نویس تفرشی در قبرستان قدیمی بنام سماق بنه درمحله استادیوم مربوط به قرن یازدهم هجری و اواخر دوران صفویه است.

این بقعه در زمان های قدیم در میان قبرستان قرار داشته که هم‌اکنون بواسطه ساخت و سازخای متعدد این بقعه در مسیر عبور و مرور قرار گرفته و هر روز آسیب بیشتری به بنا وارد می شود که سنگ قبر این بقعه بواسطه ارزش تاریخی بسرقت رفته است.

میرعلام تفرشی از شاگردان مقدس اردبیلی و مورد وثوق کامل ایشان بوده به حدی که مقدس اردبیلی به شاگردان خودگوشزد می‌کند که پس از من برای حل مشکلات علمی خود در شرعیات به میرعلام و در عقلیات به امیر فیض الله عبدالقاهر حسینی تفرشی رجوع کنید و در حال حاضر هم تمام علمای اعلام و فقهای عظام به قدر و منزلت علمی و مذهبی  میرعلام واقف هستند.

همچنین در این بقعه اسماعیل خان لشکر نویس تفرشی صاحب کتاب نخبته التواریخ معروف دبیرنیزمدفون است و وی استاد بی نظیر در تاریخ به شمار می‌رود.

نخبه التواریخ تاریخ جامعی است در نظم و نثر که از آغاز اسلام تا آخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجار نگاشته شده و گزارش ائمه و رجال و جلوس و وفات پادشاهان و ارتحال علما و حوادث مهم و سوانح است و برای هر مسئله تاریخی متناسب متین و شیوا تالیف شده است.

بقعه سید میرعلام تفرشی و اسماعیل خان لشکر تاریخدان بزرگ ایرانی به علت عدم رسیدگی در حال نابودی است که اگر مسئولان استان به ویژه مسئولان ارشد میراث فرهنگی کاری و تدبیری اتخاذ نکنند به زودی شاهد تلی از خرابی و خاک بجای مانده از این آثار تاریخی و فرهنگی-هویتی هستیم.

گزارش از: عاطفه بیاتی و مبین جلیلی

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon