مرجعیت پشتوانه قابل اطمینان عراق در برابر رویکرد فریبنده حامیان تروریست ها

مرجعیت پشتوانه قابل اطمینان عراق در برابر رویکرد فریبنده حامیان تروریست ها

خبرگزاری تسنیم: ارتش عراق با پشتوانه حمایت مرجعیت و خیل عظیم نیروهای مردمی و عشایر، عملیات بزرگ آزادسازی موصل و مناطق دیگر را از اشغال تروریستهای تکفیری را آغاز کرد و به نظر می رسد داعش باید منتظر جهنمی به مراتب بدتر از سوریه باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از آنکه تروریستهای تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) با همکاری بازماندگان رژیم بعثی سابق به سرکردگی عزت الدوری مرد شماره دو این رژیم با تکیه بر حمایتهای بی حد و مرز برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و به سبب خیانت و همدستی برخی عناصر داخلی بر برخی مناطق عراق از جمله موصل مسلط شدند، مهمترین اتفاقی رخ داد که همگان انتظارش را داشتند، مرجعیت عالی دینی عراق که در شخص آیت الله العظمی سیستانی متبلور است، به صراحت مبارزه با تروریستهای تکفیری را وظیفه شرعی و ملی دانست و به تبع مرجع عالی دینی، مراجع دینی دیگر از جمله مراجع اهل سنت در فراخوانی همه عراقیها را به حمایت از عملیات مبارزه با تروریسم دعوت کردند و آن را یک وظیفه شرعی و ملی خواندند.

مرجعیت عالی دینی عراق تاکید کرده است عراق با خطر بزرگی روبرو است و مسئولیت مبارزه با تروریسم یک وظیفه شرعی است که بر عهده همه قشرهای مختلف مردم است. مرجعیت البته از رهبران سیاسی خواست از دعواها و اختلافات و تنشهای سیاسی پرهیز کرده و به فکر امنیت کشور و حمایت از نیروهای امنیتی باشند.

مرجعیت عالی دینی با بیان اینکه نیروهای امنیتی عراق در مقابل مسئولیت تاریخی خود برای دفاع از نوامیس و مقدسات عراق قرار دارند بر حمایت خود از عملیات مبارزه با تروریسم تاکید کرد. اینکه هر کس در راه مبارزه با تروریستها کشته شود، شهید است نکته دیگری بود که مرجعیت عالی دینی به آن اشاره کرده است.

نقش تعیین کننده مرجعیت در سرنوشت آینده عراق

دخالت به موقع مرجعیت دینی عراق برای نجات این کشور از یک فاجعه بزرگ طی 10 سالی که از سرنگونی رژیم بعثی صدام می گذرد، از نقش تعیین کننده و تاثیرگذار مرجعیت در حفظ وحدت و انسجام ملی و همبستگی مردم عراق در کنار ارتش و نیروهای مسلح برای سرکوب تروریستهای تکفیری و بعثی صدامی حکایت می کند، مرجعیتی که در برهه های مختلف و خطرناکی که پس از سرنگونی صدام، عراقیها شاهد بودند، نقش بسزایی در حفظ وحدت و همبستگی ملی عراقیها و جلوگیری از تحقق رویاهای دشمنان ملت عراق در شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی داشته است.

نقش مرجعیت عالی دینی به حدی تعیین کننده و مهم است که دعوت آن از عراقیها برای دفاع از کشور سبب افزایش روحیه نیروهای ارتش و پلیس عراق در مبارزه با تروریستها شده است.

نوری المالکی نخست وزیر عراق با ارج نهادن به نقش بسیار مهم مرجعیت عالی دینی و تقدیر از آن به سبب حمایت گسترده و صریح از عملیات نیروهای مسلح در مبارزه با تروریستهای تکفیری وبعثی های صدامی آن را نشان دهنده درک عمیق مرجعیت از خطر و توطئه شومی دانست که عراق را هدف قرارداده است.

در این زمینه لشگر واکنش سریع در ناحیه جلولاء از افزایش روحیه نیروهایش پس از فراخوان مرجعیت عالی دینی در دفاع از عراق خبر داده است.
یک منبع نظامی در الرمادی هم گفته است دعوت آیت الله سیستانی از مردم عراق به جهاد علیه تروریستها، سبب افزایش عزم و اراده سربازان ارتش و رقابت آنها برای شهادت در راه دفاع از میهن شده است.

این منبع گفت روحیه نیروهای مسلح پس از بیانیه مرجعیت عالی دینی به شدت افزایش یافته است و عزم و اراده سربازان ارتش را برای ایستادگی در مواضع خود در مقابل تروریستها دوچندان کرده است.

از سوی دیگر فراخوان مرجعیت برای دفاع از عراق در برابر تروریستها سبب هجوم هزاران نفر از قشرهای مختلف ملت عراق به مراکز داوطلبی برای مبارزه با داعش و همدستان این باند تروریستی شده است به طوری که برخی منابع تعداد داوطلبان پیوستن به ارتش را یک میلیون و 200 هزار نفر دانسته است.

هر چند هجمه گسترده تروریستهای تکفیری و بعثی های صدامی به برخی مناطق عراق و سیطره آنها بر موصل، هزینه های زیادی را بر دوش ملت عراق تحمیل کرده است، اما یک نتیجه مثبت این تحرکات جنگ طلبانه که از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای پشتیبانی می شود، تقویت همبستگی ملی و وحدت قشرهای مختلف ملت اعم از شیعه و سنی به محوریت مرجعیت عالی دینی است و همین نقش مهم و حیاتی است که مرجعیت را به سوپاپ اطمینان ملت عراق تبدیل کرده است.

نوری المالکی نخست وزیر عراق وجود توطئه ای را که به اشغال موصل از سوی داعش منجر شد مورد تاکید قرار  می دهد، زیرا به گفته وی داعش در حد و اندازه ارتش عراق نیست و به همین سبب توطئه ای علیه عراق اجرا شده است مالکی در این حال تاکید کرد اکنون زمان مقابله با تروریستهاست و وقت انداختن مسئولیت به گردن این وآن نیست.

اجماع درباره حمایت از ارتش عراق در جنگ با تروریسم به استثنای تعداد اندکی از افرادی که همچنان بر بیگانگان و مداخله کنندگان در امورعراق تکیه می کنند، نشان می دهد که همه قشرها و طوایف ملت عراق اعم از شیعه و سنی به صراحت از عملیات ارتش عراق حمایت کرده اند و  حمایت صریح علمای اهل سنت و صدور فتوای جهاد از سوی آنها نیز نشان می دهد طرحهای دشمنان برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق کارساز نیست و ملت عراق با توجه به وجود مرجعیت هوشمند و بصیر در نجف اشرف و مراجع و علمای دلسوز اهل سنت در نهایت پیروزمندانه از بحرانی که حامیان گروههای تروریستی تکفیری پس از شکست در سوریه برایشان ایجاد کرده اند، بیرون خواهند آمد.

اما متاسفانه رافع الرفاعی از شخصیتهای تکفیری و وهابی که خود را مفتی الدیار العراقیه می نامد تروریستهای تکفیری را انقلابیون خوانده است.
به نظر می رسد حامیان گروههای تروریستی در سوریه پس از به بن بست خوردن طرحهایشان در این کشور، تروریستهای مزدور خود را روانه عراق کردند تا بلکه بتوانند شکستهای خود را در این کشور جبران کنند.

حازم الشمری استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد می گوید بحران امروز چه بسا کلیدی برای نزدیک شدن دیدگاهها و مواضع گروههای سیاسی برای حمایت از ارتش در نبرد با تروریستهای داعش باشد.

به اعتقاد وی، رژیم آل سعود در ناارامی های عراق دست دارند هدف آمریکا و عربستان ناامن کردن منطقه برای اجرای طرح خاورمیانه بزرگ است، عربستان با ارسال دلارهای نفتی به دنبال پیشبرد اهداف خود در عراق است.

همسویی جالب رسانه های سعودی با داعشی ها

در حالی که تروریستهای تکفیری با حمایتهای گسترده مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه بر بخشهایی از عراق مسلط شده اند، موضعگیری رسانه های عربستان در قبال ناآرامی های عراق هم جالب توجه است.

این رسانه ها در عین حال که تلاش می کنند خود را مدافع ملت عراق نشان دهند، در تحلیلها و مواضع خود به نوعی به توجیه جنایات گروههای تروریستی تکفیری می پردازند تا بار دیگر همسویی میان تروریستهای تکفیری داعش با وهابیت بیش از پیش آشکار شود.

در این زمینه روزنامه الوطن عربستان در تحلیلی عمق کینه توزی و دشمنی خود نسبت به اکثریت ملت عراق و شخص نوری المالکی نخست وزیر شیعی این کشور ابراز کرده است.

این روزنامه به زعم خود تلاش کرده است تا با کم رنگ نشان دادن خطرات تروریستهای تکفیری برای ملت عراق، عامل بروز این مصایب را آنچه به زعم خود شیفتگی و علاقه وافر مالکی به قدرت خوانده، معرفی کند.

الوطن در این باره ادعا می کند پافشاری نخست وزیر عراق و تلاش وی برای بقای در قدرت به هر قیمتی تازگی ندارد در تمام مراحل گذشته اینگونه بود، هر چند این مسئله را به صراحت افشا نمی کرد.

الوطن با نادیده گرفتن حضور هزاران تروریست که برخی از آنها ملیت سعودی دارند، ادعا می کند که نوری المالکی از تروریسم برای ایجاد رعب و وحشت در طول دوره های حکومتش بر عراق استفاده کرده است.

این رسانه رسمی عربستان در راستای طرح خطرناک رژیم حاکم بر این کشور برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق ادعا می کند ورود برخی از مناطق عراق به درگیریها به ویژه مناطق سنی نشین چند سالی است متوقف نشده است برخی گروههای افراطی به نفع نخست وزیر انجام می دهند خطر را در خود جای داده است گویی زبان حال مالکی این است که می گوید " حکومت می کنم یا حکومت می کنم" گزینه دیگری غیر از این وجود ندارد.

در حالی که نوری المالکی به صراحت اشغال موصل از سوی داعش را یک توطئه حساب شده خارجی با همکاری مزدوران داخلی توصیف کرده، رسانه سعودی به نوعی تلاش می کند مالکی و دولت عراق را به دست داشتن در حوادث اخیر متهم کند جایی که ادعا کرده است : "فرار فرماندهان نیروهایش از درگیریها و شانه خالی کردن از حمایت از غیرنظامیان درموصل حکمی است که نمی توان آن را تفسیر کرد جز از منظر آرام و قرار نداشتن یا تمایل به برهم زدن معادلات که این مساله بسیار بدیهی و روشن است. مقدمه چینی برای ورود گروه دولت اسلامی عراق و شام(داعش) و تحمیل سیطره خود بر موصل سنی نشین، شک و تردید را برمی انگیزد. اینکه اسامه النجیفی رئیس پارلمان از واشنگتن درخواست کمک می کند و درخواست وی برای برقراری حالت فوق العاده نشان می دهد که هرج و مرجی که منطقه وارد آن شده است مشکوک است."

این روزنامه در ادامه فرافکنی های خود بار دیگر تلاش می کند به زعم خود تحرکات تروریستها را مرتبط با دولت عراق القا کند و در این زمینه ادعا می کند " به عبارت دیگر، سیطره یک گروه تروریستی بر دومین شهر بزرگ عراق هرگز نشان دهنده حسن نیت نیست و این مساله به وضوح از طریق تحمیل سیطره این گروه بر فرودگاه نظامی آشکار است که این تصور را آزادی بیش از 2700 زندانی از زندانهای مختلف تقویت می کند. آزاد کردن زندانیان از زندانها باید ما را کمی به عقب برگرداند جایی که مالکی مطلع بودن خود و دستگاههای اطلاعاتی اش از حادثه قاچاق خطرناک ترین تروریستها از زندان مشهور التاجی را انکار کرد و فراتر از همه این مسائل زمانی بود که یکی از اعضای پارلمان عراق، نیروهای مالکی را به چشم پوشی از عملیات قاچاق متهم کرده بود."

این روزنامه سعودی پرده از اهداف تروریستهای تکفیری برداشته و با بیان اینکه "سئوالی که مطرح می شود این است، چگونه نظامی که نتوانسته است ساده ترین و بدیهی ترین نیازهای زندگی را برای شهروندانش تهیه کند یعنی امنیت" نشان می دهد که یکی از اهداف تکفیریها در اشغال موصل و سیطره بر مناطق دیگر با تکیه بر حمایتهای نامحدود تسلیحاتی و مالی و تبیلغاتی برخی رژیمهای عربی از جمله عربستان و قطر، القای ناکارامدی دولت مالکی و اینکه وی قدرت برقراری امنیت به عنوان ساده ترین نیاز مردم عراق را ندارد تا زمینه سقوط دولت وی را به زعم خود فراهم کنند.

الوطن که یکی از رسانه های اصلی رژیم آل سعود است، در پایان همانند دیگر رسانه های سعودی مانند العربیه و همچنین شبکه الجزیره قطر همان ادعای همیشگی مدعیان حمایت از ملت عراق را تکرار می کند، واژه طایفه ای عمل کردن مالکی در حقیقت همواره با هدف تحریک اهل سنت علیه شیعیان و ایجاد درگیری مذهبی مطرح می شود و الوطن هم اینگونه به مطلب خود پایان می دهد" آیا مالکی این خطر را که طایفه گری را پایه ای برای نظام حکومتی خود قرار دهد."

نکته دیگر حاکمان عربستان که به سبب حمایتهای گسترده از عوامل ناامنی و بی ثباتی در خاورمیانه به شدت تحت فشار افکارعمومی قرار دارند چندی پیش در یک تصمیم فریبنده مدعی قرار دادن گروههایی همچون داعش در فهرست گروههای تروریستی خود شدند تا با این حربه القا کنند که حمایت آنها از تروریسم صحت ندارد و آنها خود در حال مبارزه با تروریسم هستند.

سعودیها در حالی این گام فریبکارانه را برداشتند که در عمل به حمایتهای گسترده از تروریستهای تکفیری در سوریه و عراق و مناطق دیگر ادامه می دهند.

از سوی دیگر مدعیان مبارزه با تروریسم از جمله آمریکا در حالی برخی گروههای تروریستی همچون داعش والنصره را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده اند که به صراحت از آنها حمایت می کنند.

زید العیسی تحلیلگر سیاسی از لندن تاکید کرده است بر خلاف ادعاهای آمریکا و عربستان و قطر که از کمک به گروههای میانه رو حرف می زنند در عمل این کشورها از گروههای تروریستی همچون النصره و داعش حمایت می کنند.

نکته ای که این تحلیلگر به آن اشاره می کند، حائز اهمیت است جایی که می گوید  عربستان همواره ادعا می کند مدافع اهل سنت است و تلاش می کند با طرح ادعاهای انزوای اهل سنت آتش جنگ مذهبی را در عراق شعله ور کند.

موضع متناقض آمریکا در قبال تحولات اخیر عراق

بررسی رخدادهای منطقه به ویژه تحولات خطرناک اخیر در عراق نشان می دهد که آمریکا و همپیمانانش همچنان از تروریستها در منطقه به ویژه سوریه و عراق در راستای طرح هرج و مرج سازنده برای تحقق هدف مهم آمریکا که سیطره کامل بر منطقه و غارت ثروتهای آن است، حمایت می کنند.

سیاستهای آمریکا در خصوص مبارزه با تروریسم کاملا متناقض است که در ظاهر مدعی مبارزه باتروریسم می شود اما در عمل از طریق همپیمانان خود عربستان و قطر و ترکیه  به حمایتهای گسترده تسلیحاتی از تروریستها ادامه می دهد.

حمایتهای آمریکا از تروریسم به ویژه در سوریه قطع نشده است و آموزش گروههای مسلحی که واشنگتن به آنها میانه رو می گوید، همان گروههای تروریستی تندرو وخطرناک هستند که از ارتکاب جنایتهای هولناک ابایی ندارند.

زید العیسی کارشناس عرب از لندن تاکید می کند عربستان از مهمترین عناصر اجرای طرحهای آمریکا در منطقه از طریق حمایت از تروریسم است.

تحرکات گسترده تروریستهای داعش در سوریه نشان می دهد حامیان آنها مزدورانشان را برای جبران شکست در سوریه به عراق گسیل داشته اند.
آمریکا هر چند در ظاهر مدعی حمایت از دولت عراق در جنگ با تروریسم شده است، اما در عمل برای شعله ور کردن آتش فتنه میان اهل سنت اقلیت و شیعیان اکثریت تلاش می کند و تاکنون اقدامات عملی در حمایت از دولت عراق برای مبارزه با تروریست های داعش انجام نداده است.

آمریکایی ها و متحدانشان در حالی اقلیت اهل سنت را از حکومت اکثریت یعنی شیعیان در عراق می ترسانند که اهل سنت با وجودی که در دوران حکومت دیکتاتوری صدام تمام قدرت و مراکز قدرت را در انحصار خود داشت، اما پس از سرنگونی دیکتاتور معدوم، در روند سیاسی جدید مشارکت فعال داشته و سهم عادلانه ای در قدرت دارد و اقلیت اهل سنت از حقوق مساوی برخوردار است و البته همبستگی و اتحاد خود را با شیعیان در این یک دهه پر تلاطم حفظ کرده و در بحران اخیری که تروریستهای مورد حمایت محور ضد سوری و با توطئه چینی بعثی های صدامی ایجاد کرده اند، بار دیگر از طریق آمادگی برای دفاع از کشور و مبارزه با تروریستها، وحدت و همبستگی ملی خود را به منصه ظهور رساندند.

از سوی دیگر خبر ورود هزاران نظامی آمریکایی به فرودگاه بغداد به بهانه کمک به ارتش عراق در سرکوب داعش که البته رسما تایید نشده است، بار دیگر بر متناقض بودن مواضع آمریکا صحه می گذارد، زیرا این کشور در حالی به بهانه مبارزه با تروریسم، نیروی نظامی به عراق اعزام کرده است که عملا از تروریستها حمایت می کند و اظهارات یک نماینده پارلمان عراق مبنی بر اینکه آمریکا یکی از عوامل ناآرامی ها در عراق است، این حقیقت را اثبات می کند،  زیرا از یک سو در راه مجهز کردن ارتش عراق به تسلیحات کارشکنی می کند، اما از سوی دیگر پیشرفته ترین سلاحها را در اختیار تروریستهای داعش قرار می دهد.

مشروط کردن حمایت از عراق از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ارائه امتیازهایی از سوی بغداد و اینکه واشنگتن هرگز نیروی نظامی به عراق اعزام نمی کند، بار دیگر تناقض در مواضع آمریکا را آشکار کرد.

برایند تحولات میدانی در عراق و سوریه نشان می دهد که آمریکا به دنبال پایگاه نظامی دائمی برای سیطره بر بازارهای نفتی و منابع نفتی است و بهترین راه برای رسیدن به این هدف ایجاد فضایی از رعب و وحشت در منطقه و هرج و مرج سازنده است که رژیمهای غیردموکراتیک و دیکتاتوری مزدور این کشور مهمترین ابزار رسیدن به این اهداف شوم وخطرناک است، اما آمریکایی ها خوب می دانند برای رسیدن به مقاصد شوم خود در عراق کاری دشوار دارند و تا زمانی که مانع بازدارنده مستحکمی به نام مرجعیت دینی وجود دارد، رویاهایشان هرگز تعبیر نخواهد شد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان