شاهزاده ترکی الفیصل مسئولیت حوادث اخیر عراق را متوجه دولت مالکی کرد

شاهزاده ترکی الفیصل مسئولیت حوادث اخیر عراق را متوجه دولت مالکی کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان سعودی ، مسئولیت اصلی پیشروی گروه داعش به داخل خاک عراق را متوجه دولت مالکی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری عکاظ؛ شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان سعودی در باره تحولات کنونی عراق گفت: آن چه در این کشور روی می دهد، مسئول اصلی آن نوری مالکی نخست وزیر عراق است، عملکرد دولت مالکی باعث شد تا بسیاری از مناطق خاک عراق از کنترل ارتش عراق خارج شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پیش روی نیروهای موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام در بخش های مختلف عراق می توانست به صورت غافلگیر کننده نباشد.

رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان سعودی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اوضاع در منطقه الانبار عراق در حال غلیان است این مساله چندی است ادامه دارد اما به نظر می رسید دولت عراق خیلی برای آرام کردن اوضاع در این استان توجیهی ندارد حتی بیش از این دولت عراق با عملکردش به نظر می رسید که می خواهد اوضاع در این منطقه به حالت انفجار در آید.

وی که در نشست شورای اروپایی روابط خارجی در رم سخن می گفت افزود: آن چه قابل ملاحظه است این است که این سازمان ! به آن درجه از توان نبوده است که بتواند به تنهایی این همه پیش روی کند، چرا که براساس رسانه های خبری شمار آنها در حدود 1500 تا 3000 نفر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نتیجه ای که من به آن دست یافته ام این است که این رقم به همراه شمار تشکیلات قبیله ای و عشایر و حتی با احتساب بعثی ها و گروه های دیگر است، این گروه ها همگی در آن بخش فعال بودند این گروه از دیروز در عراق فعالیت نمی کرده است بلکه از زمان آغاز اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 وجود داشته است.

شاهزاده ترکی الفیصل در ادامه گفت: هم اکنون اوضاع به سرعت در عراق در حال تغییر است به گونه ای که نمی توان اکنون پیش بینی کرد به کدام سو در حال تغییر و حرکت است و روزها و هفته های آتی بیانگر واقعیت ها خواهند بود.

وی در این باره تاکید کرد: البته این اوضاع می تواند منجر به حصول تغییراتی شود که قابل پیش بینی نبوده اند، و باعث مشارکت مجدد آمریکا در تحولات عراق خواهد بود که بعد از 3 سال از خروج این نیروها از عراق که در سال 2011 روی داده بود، حاصل می شود .

وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: مساله خنده دار در این موضوع آن است که شاهد باشیم نیروهای سپاه پاسداران ایرانی دوشادوش هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی برای قتل عام عراقی ها وارد جنگ شوند!!! این مساله باعث می شود تا آدمی کنترل خود را از دست بدهد ... و این سوال را از خود بپرسد که واقعاً ما به کدام سو در حرکت هستیم؟.

این شاهزاده سعودی در ادامه گفت: مخالفان نظام عراق به شدت با آن چه سازمان دولت اسلامی در عراق و شام نامیده می‌شوند مخالف هستند، نام این سازمان حتی در فهرست گروه‌های تروریستی عربستان سعودی گنجانده شده است از این رو همین مساله می‌تواند به بسیاری از پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن برخی در خصوص موضع عربستان سعودی در این باره وجود دارد پاسخ دهد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان