رویترز: آمریکا گزینه حمله هوایی به عراق را بررسی می‌کند

رویترز: آمریکا گزینه حمله هوایی به عراق را بررسی می‌کند

خبرگزاری تسنیم: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در شرایطی گزینه‌های مختلف نظامی برای حمایت از دولت عراق ضد شبه نظامیان داعش را در نظر گرفته که مقام‌های آمریکایی و ایرانی مذاکراتی را در خصوص بحران عراق با هدف برقراری ثبات در منطقه انجام داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اوباما از مشاوران امنیت ملی کاخ سفید خواسته است تا گزینه‌های مورد نظر خود برای اقدام نظامی در عراق را پیشنهاد و ارائه کنند. این در شرایطی است که پیشروی شبه نظامیان تکفیری داعش به سوی بغداد پایتخت عراق ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، شبه نظامیان داعش از سوی برخی گروه‌های سنی و بعثی حمایت می‌شوند و این حمایت‌ها موجب پیشروی سریع نیروهای داعش در مناطق شمالی عراق شده است. مسئول امور حقوق بشر سازمان نیز تاکید کرد: اقدامات شبه نظامیان داعش در عراق و اعدام غیر نظامیان در 5 روز گذشته جنایت جنگی است. مقام‌های ایرانی و آمریکایی روز گذشته در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین رایزنی‌های جداگانه‌ای را در خصوص بحران عراق داشته‌اند.

یک مقام رسمی آمریکایی در این باره گفت: مذاکرات با ایران شامل همکاری نظامی در عراق نبوده و موجب تصمیم گیری‌های راهبردی در خصوص اوضاع عراق نمی‌شود.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: ایران کشوری بزرگ در منطقه است که می‌تواند نقش مهمی در برقراری ثبات در عراق و منطقه ایفا کند. همکاری نظامی با ایران به عنوان یک گزینه در این مذاکرات مطرح نشده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز پیشروی داعش در مناطق مختلف عراق را تهدیدی جدی ضد امنیت این کشور ارزیابی کرده است. وی در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا ضد شبه نظامیان داعش تاکید کرد: من هر چیزی را که سازنده و مفید باشد رد نمی کنم. آمریکا گزینه حمله هوایی به عراق را مد نظر قرار داده است. زمانی که با کشتار و قتل عام مردم روبرو هستید باید آن را متوقف کنید و برای متوقف کردن این اقدامات نیز از همه تجهیزات و امکانات از جمله حمله هوایی استفاده خواهید کرد.

روز گذشته نیز نماینده ویژه آمریکا در عراق و سفیر این کشور در بغداد با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کردند.

انتهای پیام/ع

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان