افشای نام سرکرده‌ها و منابع مالی داعش در عراق

افشای نام سرکرده‌ها و منابع مالی داعش در عراق

خبرگزاری تسنیم: کشف و ضبط چند فلش از منزل یکی از تندروهای داعش، اطلاعات دقیقی را در مورد این گروه تروریستی و نام فرماندهان و منابع مالی آنان فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الحیات، کشف و ضبط چند فلش و کارت  حافظه  از منزل یکی از تندروهای داعش که به دست نیروهای عراقی دستگیر شده بود، موجب برملا شدن اطلاعات دقیق و غیرمنتظره‌ای از این گروه تروریستی شد.

دو روز پیش از سقوط موصل بدست تروریست‌های دولت اسلامی در عراق و شام یا همان داعش، ارتش عراق یک داعشی بسیار تندرو به نام ابوهاجر را که ریاست شورای نظامی این گروه را برعهده داشت دستگیر کرد.

یکی از مسئولان اطلاعاتی عراق در این باره گفت: ابوهاجر پس از دستگیری با بیان اینکه «شما نمی‌دانید که آنها چه می‌کنند»، افزود: موصل این هفته به جهنم تبدیل خواهد شد.

چند ساعت پس از دستگیری ابوهاجر نیروهای عراقی در منزل او 160 فلش پیدا کردند که شامل اطلاعات مفصلی در مورد داعش بود.

مهمترین اطلاعاتی که در این فلش ذخیره شده بود شامل نام مبارزان،  نام جنبش‌های وابسته به داعش، مبارزان خارجی و فرماندهان درجه یک، منابع داخل وزارتخانه‌ها و منابع مالی و حساب‌های این گروه تروریستی بود.

در این میان یک افسر بلند پایه اطلاعات  آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اظهار داشت: «خیلی غافلگیر شدیم هیچ کدام از ما چنین اطلاعاتی ندارد».

به نوشته الحیات، هنگامی که سخنان ابوهاجر تحقق یافته و داعشی‌ها بخش بزرگی از شمال و مرکز عراق را اشغال کرده و موصل و تکریت و کرکوک را در اختیار گرفتند، مسئولان  عراقی از جمله یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی به تحلیل این فلش و کدها و رمزهای موجود در آن پرداختند و همچنان سرگرم این کار هستند.

اما با پایان هفته گذشته یکی از مسئولان این گروه با تسمخر گفت: چاره‌ای جز بازنگری در مجموعه حساب‌های داعش نیست زیرا قبل از اشغال موصل کل دارایی آنان 875 میلیون دلار بود اما پس از آن با اضافه شدن اموال سرقتی از بانک‌ها و غارت تجهیزات نظامی،  به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

به نوشته الحیات، فرماندهان داعش با دقت زیادی انتخاب شدند و بیشتر آنان از مبارزان کهنه کار هستند.

در این میان مسئولان نهادهای اطلاعاتی خارجی پیش از این می‌دانستند که هزینه‌های داعش از میدان‌های نفتی شرق سوریه که در اواخر سال 2012بر آن تسلط یافتند، تامین می‌شد به اضافه اینکه مبالغی را نیز از غارت انواع مواد خام در سوریه و نیز آثار تاریخی آن که نمی توان قیمتی بر آن گذاشت، کسب کردند و تنها در منطقه نبک در سوریه 36 میلیون دلار به دست آوردند.

به گفته مسئولان اطلاعاتی عراق، چند روز پیش مسئولان غربی از آنان درخواست کردند که اطلاعاتی در مورد منابع مالی داعش به آنان ارائه شود در نتیجه آنان نیز اکنون از اطلاعاتی که عراق در این زمینه بدست آورده است، با خبر هستند.

از جمله کسانی که در کنار داعشی‌ها به موصل یورش بردند، نیروهای اروپایی هستند که نام آنان برای نهادهای اطلاعاتی شناخته شده است، زیرا این نهادها پس از ورود افراد مزبور به ترکیه در تلاش برای تعقیب آنان برآمدند اما استفاده این افراد از نام‌های مستعار مانع این اقدام شد، با وجود این، مسئولان اطلاعاتی اکنون حتی جزییات بستگان و شماره تلفن‌ها و آدرس پست الکترونیک آنان را نیز در اختیار دارند.

به هر حال امروز بیش از هر زمان دیگری روش شده است که چگونه پای  داعش به عراق رسید و آنچه در این کشور رخ داد، پرده دیگری از زیاده خواهی‌های آنان است را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت