رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی تخمین وزیر اقتصاد بود

رقم 150 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی تخمین وزیر اقتصاد بود

خبرگزاری تسنیم: رئیس کل بانک مرکزی بر ضرورت اجرایی شدن مصوبه دیشب شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود عقود مبادله‌ای به ۲۲ درصد از روز جاری تأکید کرد و درباره معوقات بانکی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که طیب نیا خبر داده گفت:وزیر تخمین زده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بر ضرورت اجرایی شدن نرخ سود تسهیلات 22 درصدی برای عقود مبادله‌ای از روز جاری تأکید کرد و اظهار داشت:‌ تمامی مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات مشارکت مدنی همان نرخ مصوبه سال 90 شورای پول و اعتبار است،‌تصریح کرد: از آنجایی که نرخ سود عقود مبادله‌ای غیرمنطقی بود بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به منظور منطقی کردن این نرخ تصمیم گرفتند نرخ جدید را به 22 درصد افزایش دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که متوسط نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای در گذشته 14 تا 15 درصد بود، افزود: شرکت‌های لیزینگ کارایی کافی را با نرخ‌های مذکور نداشته و عملاً کارهای آنها تعطیل شده بود.

سیف در ادامه به این نکته اشاره کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت علاقه‌مند به تعیین تکلیف نرخ سود مبادله‌ای بود و ادامه داد: این پیشنهاد خود وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که نرخ‌های مبادله‌ای قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادله‌ای میانگین نیست، تأکید کرد: این نرخ نرخ واقعی است، چرا که ماهیت آن مانند عقود مشارکتی نیست که در پایان دوره قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشند.

وی با تأکید براینکه نرخ تعیین شده برای عقود مبادله‌ای با حداکثر تعریف شده برای نرخ سود سپرده منطبق است، افزود:‌ همچنین در جلسه دیشب شورای پول و اعتبار تفاهم بانک مرکزی با بانک‌ها در مورد نرخ سود سپرده بانکی مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در خصوص افزایش حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی با نرخ جدید عقود مبادله ای، گفت: دولت در سال 93 یکی از اهداف اصلی خود را خروج غیرتورمی از رکود می داند و در این هدف نظام بانکی می تواند نقش بسیار جدی داشته باشد. اولویت بانک ها در تسهیلات پرداختی ارایه آن برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تنها با 10 تا 20 درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می کنند و بطور طبیعی اولویت اصلی این است که این ظرفیت های خالی به استفاده دربیاید و بدون هرگونه سرمایه گذاری جدید اگر بتوانیم همت خود را بر این بخش متمرکز کنیم، آثار مناسبی در خروج از رکود خواهیم داشت. بنابراین با این جهت گیری که در نظام بانکی انجام شده و استفاده بهینه از منابع و تسهیلات پرداختی می توان نتایج مثبتی را کسب کرد.

به گزارش تسنیم، شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه روز سه شنبه بیست و هفتم خرداد ماه سال جاری  ضمن تایید نرخ‌های تفاهمی بانکها  در اردیبهشت ماه سال جاری پیرامون نرخ‌ ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی را به میزان حداکثر 22 درصد تعیین نمود.

این تصمیم در حالی گرفته شد که بانکداران از زمستان سال گذشته با چراغ سبز بانک مرکزی کف نرخ سود را 26 درصد تعیین کرده و بر این اساس به مردم تسهیلات می‌دادند البته در کنار نرخ سود بالای تسهیلات جنگ نرخ سود سپرده‌ها نیز در سیستم بانکی پدیدار شده بود که سرانجام با درخواست بانک مرکزی، بانکی‌ها توافق کردند نرخ سود سپرده‌ها را به 22 درصد کاهش دهند.

* آخرین خبرها از برنامه بانک مرکزی برای وام ازدواج

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز اظهار داشت: پرداخت یارانه برای این بخش نیازمند تامین آن است که در حقیقت این بخش می تواند بودجه باشد، اما بحث این است که بتوانیم این مشکل را از طریقی حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از راه ها این است که از بانک ها تسهیلات دریافت کنیم که این تسهیلات قرض الحسنه نیست اما بانک ها باید نرخ های کمتری را اعمال کنند و مابه التفاوتی از بودجه برای آن در نظر گرفته شود که بانک مرکزی هم اکنون در حال پیگیری این پیشنهاد است.

سیف با بیان اینکه مقوله قرض الحسنه به میزان منابع آن ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: اما اضافه بر این منابع دیگر قرض الحسنه نیست و تسهیلاتی با نرخ های ارزان تر است اما هنوز تصمیی در این خصوص اتخاذ نشده است. اگر این پیشنهاد تصویب و نهایی شود به این مصوبه عمل خواهد شد.

* معوقات 150 هزار میلیارد تومانی تخمین وزیر اقتصاد بود

رئیس کل بانک مرکزی درباره اظهارات علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص 150 هزار میلیارد تومانی بودن مطالبات معوق نظام بانکی نیز گفت: دراین خصوص با طیب نیا صحبت هایی را انجام دادم و قرار است وی نیز در این خصوص توضیحاتی را ارایه دهد.

وی تصریح کرد: بحث وزیر اقتصاد این نیست که هم اکنون میزان مطالبات معوق نظام بانکی 150 هزار میلیارد تومان است بلکه مقوله ای است در خصوص تبصره های 28 و 29 که در قوانین بودجه سنواتی بود و بانک ها مکلف به تقسیط معوقات می شدند.

سیف با بیان اینکه حدود 60 درصد از تسهیلات جاری شده مجدد تقسیط شده دوباره تبدیل به مطالبات معوق شده، بنابراین وزیر اقتصاد در خصوص میزان مطالبات معوق تخمین زده بود، افزود: اگر بخواهیم این موارد را واقعی بررسی کنیم این امکان وجود دارد که مطالبات معوق مربوط به تکالیف، دوباره معوق شود.

وی گفت: رقم قطعی مطالبات معوق نظام بانکی کشور 82 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با اقدامات انجام شده و مساعدت و همراهی قوه قضاییه و همت بانک ها شاهد کاهش این رقم باشیم.

* انتقادات مطرح درباره بنگاه داری بانکها را قبول دارم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره انتقادات مطرح شده درباره بنگاهداری بانک ها نیز گفت: این انتقادات را قبول دارم و باید به شدت نسبت به آن حساس بود و بانک مرکزی نیز به آن توجه دارد و به همین دلیل بانک مرکزی با سختگیری این امر را دنبال می کند.

وی تاکید کرد: 40 درصد از پایه سرمایه هر بانک می تواند در امر سرمایه گذاری و سهم بنگاهداری باشد اما به جای 40 درصد هم اکنون در کل نظام بانکی 52 درصد است و البته برخی از بانک ها در این خصوص منضبط عمل کرده اند و حتی 40 درصد را تامین نکرده اند. بانک مرکزی بانک هایی را که از این حدنصاب تجاوز کرده اند را دعوت کرده و به آنها تکلیف می کند که در دوره زمانی مناسب خود را به حدنصاب برسانند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه