سرکرده‌های بعثی و کادر تکفیری داعش

سرکرده‌های بعثی و کادر تکفیری داعش

خبرگزاری تسنیم: واقعیت‌هایی در خصوص دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از آنها از سوی منابع عراقی منتشر شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله، گروهک تروریستی موسوم به داعش در واقع اکنون در عراق شناخته شده است و همگی خوب می‌دانند واقعیت این گروهک این است که بعثی‌ها آن را اداره می‌کنند، سرکرده‌های داعش در واقع مشتی از نخبگان و طلایه داران ارتش حزب بعث منحل عراق است که سلفی‌های تکفیری ضمن کادر آن در آمده‌اند، و هم اکنون می‌توان به‌جرات گفت بخش اعظم سرکرده‌های دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به گروهک داعش را اعضای حزب بعث منحل عراق و اعضای سرویس اطلاعات نظامی ارتش سابق موسوم به استخبارات تشکیل می‌دهند، ابوبکر بغدادی و ابوایمن العراقی و ابواحمد العلوانی و ابوعبدالرحمن البیلاوی و حجی بکر از آن جمله هستند.

اگر تعریف تروریسم در سایه عصیان و طغیان طولانی بر کل جهان معنی شود، در خصوص عراق باید بگوییم اکنون در عراق کل تروریسم در گروهکی به‌نام دولت اسلامی در عراق و شام با نام اختصاری داعش تجلی یافته است، اکنون این گروهک لباسی به‌اندازه قالب خود اگرچه کمی هم گشاد به نظر می‌رسد برای تن خود دوخته است.

از سال 2003 عراقی‌ها همه‌روزه با بدترین و ناجوانمردانه‌ترین جنایات عصر خود روبه‌رو بوده‌اند، آنها از شر مستبدترین نظام‌های جهان نفسی راحت کشیدند و بلافاصله به دامان بذری که این رژیم دیکتاتوری در عراق از خود به جای گذاشت افتادند، بذر نفاق و دودستگی و نزاع طایفه‌ای و مذهبی که حزب بعث به‌دنبال ریشه‌دار کردن آن در عراق بعد از صدام بود.

اکنون از آن بذر نهال منفور تکفیری‌ها و تندروها با اشکال و گونه‌های متفاوت و سمت‌و سوهای مختلف شکل یافته‌اند و هدفی واحد را دنبال می‌کنند و آن هدف ایجاد تفرقه و فتنه و قتل عراقی‌ها براساس اصل عقیده و دین است.

گروهکی با هدف کشتار مردم

عراقی‌ها در طول یک دهه اخیر و بعد از به راه افتادن سیلی از خونهای ناشی از سربریدن‌ها و انفجارهای تروریستی و قتل‌عام ملت بی‌دفاع سرانجام به این باور رسیدند که چه خطر بزرگی آنها را در کشورشان تهدید می‌کند، امروز با اشغال دومین شهر بزرگ عراق یعنی شهر موصل از سوی گروهک‌های بعثی و تکفیری عراق نقاب از چهره واقعی داعش برداشته شد، این گروهک را دیگر همه در عراق خوب می‌شناسند، این گروهک نماد شر و تروریسم است، این گروهک با دین عراقی‌ها مشکل دارد، خواه اسلام باشد یا مسیحی یا هر آیین دیگر، داعش آن را برنمی‌تابد، این گروهک هم‌زیستی مسالمت آمیز و اصول اخلاقی و ارزش‌های دینی را قبول ندارد، این گروهک با اسلام مشکل دارد و حقوق بشر را برنمی‌تابد.

اگر مردم عراق طی یک دهه با خونهایی که نثار کردند و جانهایی که فدا کردند موفق شدند سرانجام در برابر تروریسم موفقیتی به دست آورند اکنون با اشغال موصل از سوی داعش این ملت متوجه شده است که دشمن واقعی وی کیست و کجاست و بی‌شک به‌زودی بر این دشمن که داعش خوانده می‌شود و از سوی برخی کشورهای عربی منطقه و غربی بین المللی و گروه‌های داخلی حمایت می‌شود غلبه خواهند کرد و بار دیگر داعش را به همان سوراخ‌هایی که از آن خارج شدند تا بذر کینه و نفاق را در عراق و سوریه برویانند باز خواهند گرداند.

ماجرای داعش در شهر موصل از طریق استاندار خائن استان نینوا اثیل النجیفی شکل گرفت، او کادری از محافظان شخصی داشت که صدها نفر برآورد می‌شدند، با فرار خود به اربیل باعث شد تا شهر موصل به‌روی گروه‌های بربرها و غارتگران داعشی باز شود و این شهر را دودستی به داعش تقدیم کرد، داعش در این شهر شمشیر از نیام بیرون کشید و ملت را قتل‌عام کرد و بانک‌ها را غارت کرد و درهای زندان‌ها را به‌روی جنایت‌کاران گشود، کلیساها را ویران کرده به آتش کشید، به مساجد و حسینیه‌ها رحم نکرد و منهدم ساخت و و مزارهای تاریخی را نابود، به قبور بزرگان توهین و به میراث این کشور خیانت کرد.

مردم عراق از این گروهک انتظاری هم نداشتند جز این‌که در هر شهری که وارد می‌شود بخواهد ارزش‌های بی‌ارزش خود را پایه‌گذاری کند، این گروهک با اسلام و ارزش‌های اسلام واقعی مشکل دارد و تنها می‌خواهد براساس اصولی بی‌اصل و ریشه خود شهرها را اداره کند، آن‌وقت به این اصول من‌درآوردی لقب شریعت می‌دهد، در این شریعت ساختگی خود ریخت خونها را مباح و ازدواج کردن با دختربچه‌ها را جایز می‌داند، و حتی عبارتی را ابداع کرد به‌نام جهاد نکاح و هرکسی که در برابر عقایدشان بایستد با او سر جنگ خواهد داشت.

نمونه داعش در موصل

پیش از پرداختن به اصل و اساس داعش بهتر است کمی با آخرین نمونه آن در شهر موصل آشنا شویم، براساس آخرین اطلاعات رسیده این گروهک در منطقه ام‌الربیعین سه هزار نیرو دارد. بیشتر این افراد از سابقه‌داران جنگ در سوریه و افغانستان و مناطق دیگر عراق هستند، البته نباید فراموش کرد که گروهی از آنها از تندروهای سعودی و گروهی هم از تندروهای دیگر کشورها هستند که به آنها نظامیان و افراد سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم حزب بعث را هم باید افزود.

براین فیشمان کارشناس و پژهشگر آمریکایی در زمینه مبارزه با گروه های تروریستی در خصوص داعش چنین گفته است: اشغال شهر موصل یکی از بزرگ ترین دست آوردهای این گروهک تروریستی از بدو تاسیس در سال 2006 تا به امروز به شمار می آید.

از آن تاریخ تا به امروز این گروهک تلاش کرده از طریق جنگ و ستیز و پیکار با مخالفانش و حضور در اماکنی که از نظر طایفه ای برای آنها کمی مناسب بوده و حضور نیروهای امنیتی وجود چندانی نداشته راه را برای بسط سلطه خود هموار سازند از این رو همیشه تلاش کرده اند مناطقی از عراق و سوریه که حضور برخی از سنی های موافق و نزدیک به نظرشان به چشم می خورده راه را برای تشکیل دولت موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام هموار سازند.

هم اکنون براساس نقشه ای که اخیراً این گروهک برای خود صادر کرده و منتشر هم شده مشخص شده است که این گروهک مرزهای خود را علاوه بر سوریه و عراق به لبنان و اردن و کویت و عربستان سعودی هم امتداد داده است.

توسعه کرم گونه

اگر چه این گروهک در طول سال های فعالیت های تروریستی خود توانسته است با برخی از تروریست های بنام آشنا شود، اما ابو بکر البغدادی که یکی از زندانیان سابق زندان های آمریکایی بوده به محض آزادی توسط آمریکایی ها افکار این گروهک را تندتر کرده و برای تروریستیب تر شدن این گروهک تلاش بسیاری کرده است.

وی سیاست خود را برای نفوذ در اماکن دیگر به صورت کرم گونه و آرام در پیش گرفت به گونه ای که رفته رفته در بین برخی از افراد ضعیف النفس سست عنصر راهی یافت.

اشغال موصل برای گروهک داعش هدف فوری نبوده است چرا که بعد از برخی موفقیت ها که در بخش هایی از سوریه به دست آورد به دنبال هدف تشکیل دولت بوده است.

در سال 2007 داعش کتابچه ای برای خود صادر و منتشر کرد و در آن از راهبرد خود برای عراق سخن به میان آورده بود، داعش این راهبرد را مدعی است که از قرآن کریم استنباط کرده است و از نزاع های ایدئولوژیک در جهان به دست آورده، داعش در این کتابچه فلسفه سیاست با مفهوم غربی را برای دولت لائیک خوانده و اعلام کرده ایبن نوع از دولت باعث سلطه مطلقه در جهان می شود.

داعش این نظریه خود را در برخی از شهرهای سوریه در زمان اشغال عملی کرد و امروزه هم در موصل اجرا کرده است براساس نظریه داعش آموزه های دینی را پیش از آموزه ها و اصول مربوط به زیست و انسانیت باید اجرایی کرد، یعنی درست برخلاف تمدن نوینی که اکنون به زیست و انسانیت بیشتر توجه خود را معطوف می سازد.

براساس نظریه های گروهک داعش در اداره امور دولتش !! باید پیش از پرداختن به وضعیت انسان ها باید به دین توجه کرد البته دینی که خود می شناسند، اکنون داعش برخلاف این نظریه عمل کرده است و به محض ورود به شهرها در حال جذب نیروهایی برای خود و حتی تلاش می کند ابتدا زندانیان جنایی که امیدی به آزادی نداشتند و از جامعه کینه به دل دارند را آزاد کنند، البته آزادی زنیدانیان را داعش نه برای ارزش نهادن به کرامت انسانی که با هدف جلب توجه و اعتماد انها به سمت داعش آزاد می سازد.

قتل عام براساس هویت

این گروهک آغاز کارش را در عراق با اعلام این مساله که مبارزه با اشغالگران آمریکایی امری واجب و ضروری است آغاز کرد، اما در سال 2011 و بعد از خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق اعلام کرد شیعیان افرادی طغیان کننده از امت اسلامی هستند و باید آنها را قتل عام کرد، از این رو بعد از تحولاتی که در بین سال های 2006 تا 2009 در عراق روی داد این گروه از آن به عنوان دستاویزی برای همین نزاع استفاده کرد، در ان زمان قتل شیعیان و سیاست ایجاد اختلافات طایفه ای در عراق را سازمان تروریستی القاعده در عراق پایه گذاری کرد.

در همان سال ها القاعده وقتی نزاع طایفه ای را در عراق باب کرد عشایر و ملت غیور عراق با تشکیل گروه های بیداری و برای همکاری با ارتش عراق دوشادوش آنها با القاعده به مبارزه پرداختند و این سازمان تروریستی را در عراق تارومار کردند.

عراقی ها در همان سال ها با وحدت و انسجام خود موفق شدند القاعده و داعش را از عراقف برای همیشه بیرون برانند، اما با به راه فتادن فتنه ای دیگر این بار در سوریه این گروهک فرصت را برای حضور مجدد خود این بار در سوریه باز یافتف از این رو رفته رفته در مناطقی که به مرزهای عراق نزدیک بود رخنه کردند و در شهرهای موصل و الرمادی شکل یافتند.

این گروهک برای این که اعتماد به نفس را بین اعضایش تقویت کند و آنها را به پیروی از خود دل گرم سازد، عملیات تروریستی خود را در بخش های راکنده عرذاق آغاز کرد و ابتدا سعی کرد این عملیات تروریستی خود را در مناطقی که از نظر امنیتی دچار ضعف هستند آغاز کند.

از این رو بانک ها و برخی پمپ بنزین ها و مخازن و انبارهای غذا و غلات را مورد حمله قرار دادند، حتی در برخی از مناطق عراق جوانان را مجبور می کردند تا با آنها همراه شوند.

از این رو اکنون تحلیگران بر این باورند که این گروهک برای کوتاه مدت شهر موصل را هدف نزدیک برد خود دانست این تجربه را داعش در شهر مرزی سوریه یعنی رقه به دست آورد، داعش برای مدت بیش از یک سال موفق شده بود بدون هیچ مشکل گفتنی در این شهر باقی بماند، اکنون هم این تجربه را برای بیش از شش ماه در شهر فلوجه عراق تجربه کرده بود و موفق شده بود بدون مشکل در این مدت این شهر را با اعمال زور بر اهالی ان اداره کند.

این پیشروی داعش برای سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا عجیب نبوده است، چرا که در فوریه گذشته یکی از مقامات عالی رتبه این سرویس های اطلاعاتی یعنی ژنرال مایکل تی فلین گفته بود:داعش خود را برای به دست اوردن اراضی بیشتری در سال 2014 آماده می سازد".

این گروهک اکنون بخش اعظم نیروهای خود را از گروه های تندروی وهابی از عربستان سعودی تامین می کند، البته وهابی های دیگری هم از کشورهای دیگر منطقه به آن پیوسته اند، اما بخش اعظم سرکرده‌های تاثیر گذار داعش از بازداشتی های سابق در عراق هستند، یکی از این سرکرده ها ابو بکر البغدادی است که دارنده مدرک دکترا در زمینه مطالعات اسلامی از دانشگاه بغداد است.

جدایی

این گروهک در تشکیل صفوف نیروهایش مستقل عمل کرد و اعلام نمود دیگر به هیچ شخص یبا گروهی وابستگی ندارد حتی دیگر به سازمان القاعده که سازمان مادر به شمار می امد دیگر وابستگی ندارد، از این رو این اقدام باعث شد بسیاری از اعضای القاعده که به دلایلی نمی خواستند به صورت گروهی به فعالیت های تروریستی خود بردازند به داعش پیوستند و با سرکرده آن بیعت کردند از این رو ایمن الظواهری سرکرده جدید القاعده بعد از مرگ اسامه بن لادن از این اقدام بسیار ناخرسند شد از ایبن رو به داعش دستور داد از سوره خارج شود و به عراق باز گردد و نزاع سوریه را به جبهه النصره واگذار سازد.

همین موضع باعث شد تا این گروهک با دیگر گروه های تروریستی وابسته به القاعده برای به دست آوردن غنایم جنگی در سوریه وارد جنگ شود و دیگر مسائل به اصطلاح عقیده ای را گروه های وابسته به القاعده کنار گذاشتند و باهم جنگیدند.

تاسیس

دولت اسلامی در عراق و شام با نام اختصاری داعش در 15 اکتبر سال 2006 در جلسه ای که بین گروه های مسلح تشکیل شده بود براساس معاهده‌ای موسوم به " پیمان المطیبین " تاسیس شد و در آن زمان " ابا عمر سرکردگی آن را به دست گرفت.

بعد از کشته شدن ابا عمر البغدادی در سال 20110 ابو بکر البغدادی سرکردگی این گروهک را به دست گرفت، در زمان وی عملیات تروریستی بزرگی به صورت همزمان آغاز شدند یکی از این عملیات حمله همزمان داعش به بانک مرکزی عراق در بغداد و وزارت دادگستری و حمله به دو زندان ابو غریب و الحوت بود.

در سال 2013 بود که البغدادی اعلام کرد که جبهه النصره با دولت عراق اسلامی متحد شده است و از ان زمان نام این گروه به گروهک " دولت اسلامی در عراق و شام " تغییر یافت، همین گروه بود که حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفت، در آن زمان بر برخی از شهرهای سوریه هم سلطه یافته بود، و از آن نیز یورش و نفوذ خود به شهر فلوجه عراق را اغاز کرد این روخداد در اواخر سبتامبر 2013 روی داد.

برخی از اقدامات تروریستی

در مارس 2013 جبهه النصره شهر الرقه را به صورت کامل در تابستان همان سال اشغال کرد و شهر رقه به تصرف دولت اسلامی در عراق و شام در آمد.

در اوریل سال 2013 دولت اسلامی در عراق و شام رسماً تاسیس شد.

در ژانویه سال 2013 این گروهک تروریستی روستای خان العسل در حومه حلب را اشغال کرد.

در تاریخ 2013 / 7 / 21 این گروهک تروریستی به زندان التاجی برای آزاد سازی دهها تن زندانیان خود آغاز کرد.

در آگوست سال 2013 به فرودگاه منغ نظامی در سوریه حمله کرد.

در سبتامبر سال 2013 این گروهک به مقر نیروهای امنیتی کردستان عراق ( آسایش ) حمله کرد و در شهر اربیل در اقلیم کردستان آن را با خودروهای بمب گذاری شده و عملیات انتحاری هدف قرار داد.

در 10 ژوئن سال 2014 گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام به صورت کامل استان نینوا در عراق را به تصرف خود در آورد.

سرکرده‌ای بعثی و کادر تکفیری

آن چه که در باره داعش باید گفت این است که این گروهک تروریستی در واقع اکنون در عراق شناخته شده است و همگی خوب می دانند واقعیت این گروهک این است که بعثی ها آن را اداره می کنند، سرکرده های داعش در واقع مشتی از نخبگان و طلایه داران ارتش حزب بعث منحل عراق هستند که سلفی های تکفیری ضمن کادر آن در آمده اند، برخی از سرکرده های آن این افراد هستند.

أبو بکر البغدادی

اسامه ابراهیم البدری، لقب سابق وی ابو دعاء بود، او استاد دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی بود، او خطیب مسجد احمد بن حنبل در شهر سامراء بود، سپس خطیب مسجدی در بغداد شد و سس خطیب یکی از مساجد فلوجه شد، نیروهای آمریکایی وی را در تاریخ 4 ژوئن 2004 برای مدت سه سال زندانی کردند، ائو گروهی را بنام گروه ارتش اهل الحق تاسیس کرد، سس به القاعده پیوست، وی بعد از مدتی کوتاه مرد شماره 3 القاعده شد، سپس بعد از مرگ ابو عمر البغدادی جایگزین وی شد.

أبو أیمن العراقی

یکی از مهم ترین مسئولان داعش در سوریه است و از وابستگاه ارتش دوران صدام است، وی عضو شورای نظامی داعش بوده و این شورا کلاً 3 عضو دارد، لقبش در عراق ابو مهند السویداوی بود، وی متولد سال 1965 است و در ارتش عراق رتبه سرتیپی در اطلاعات ارتش عراق استخبارات هوایی عراق داشت، در سال 2007 برای مدت 3 سال زندانی شد، در سال 2011 برای نبرد به دیر الزور در سوریه رفت، امروزه وی یکی از سرکرده های داعش در ادلب و حلب و کوه های لاذقیه است.  

أبو أحمد العلوانی

اسم اصلی وی ولید جاسم العلوانی است او از اعضای ارتش دوران صدام است وی عضو شورای نظامی داعش است که تنها 3 عضو دارد.

أبو عبد الرحمن البیلاوی

نام وی عدنان اسماعیل نجم است، لقبش در عراق ابو اسامه البیلاوی بود، وی از اهالی الانبار است در 27 ژوئن سال 2005 در بوکا زندانی بود، وی از نظامیان ارتش دوران صدام بود، وی عضو شورای نظامی داعش است این شورا تنها 3 عضو دارد، وی در عین حال ریاست این شورا را هم برعهده دارد در نبرد الخالدیه در الانبار به هلاکت رسید.

حجی بکر

نامش سمیر عبد محمد الخلیفاوی است افسر سابق ارتش صدام است و مسئول بخش مهمات ارتش بود، در زندان بوکا زندانی بود و بعد از آزادی از زندان به القاعده پیوست او مهم ترین مرد داعش در سوریه بود و اخیرا به هلاکت رسید.

أبو فاطمة الجحیشی

نامش نعمه عبد نایفغ الجبوری است عملیات سازماندهی جنوب عراق را به دست داشت تا این که به کرکوک و مراکز دیگری در شمال عراق اعزام شد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان