لس‌آنجلس تایمز: ایران خواسته‌های کلیدی خود در مذاکرات را کاهش داده است

لس‌آنجلس تایمز: ایران خواسته‌های کلیدی خود در مذاکرات را کاهش داده است

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات اخیر در وین نوشت که ایران خواسته‌های کلیدی خود در مذاکرات را کاهش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز با اشاره به مذاکرات جاری ایران و 1+5 در وین نوشت که ایران خواسته‌های کلیدی خود در مذاکرات را کاهش داده است.

به گفته این روزنامه ایران با این اقدام به دنبال افزایش احتمال دستیابی به توافق با غرب است که برای تهران از اولویت بالایی برخوردار است.

هدف ایران رفع کامل تحریم‌ها پس از امضای توافقنامه هسته‌ای است. کلیف کاپچان،  متخصص اوراسیا  در این باره گفت: ایران درحال درک این مساله است که رفع تحریم‌ها سخت و زمانبر خواهد بود. اظهارات عراقچی یک مانع بزرگ پیش‌روی توافق را برداشت.

هرچند هر دو طرف از وجود اختلافات بسیار سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد  مسائل و مشکلات مختلفی را از میان برداشته‌اند.

به نظر می‌رسد طرفین در خصوص کاهش فعالیت راکتور آب سنگین اراک و محدود ساختن تولید پلوتونیوم به توافق رسیده باشند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد طرفین  به توافق درباره تبدیل تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در فوردو به  یک مرکز تحقیقاتی نزدیک شده باشند.

به اعتقاد این روزنامه هم ایران و هم آمریکا به این توافق نیاز دارند. اوباما به دنبال از بین بردن فشار ناشی از  حمله نظامی به ایران است و دولت ایران نیز درصورت شکست در این مذاکرات و رفع تحریم‌ها تمام نفوذ خود را در داخل ایران از دست خواهد داد.

با اینحال رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده است. یکی از موضوعات کلیدی  چگونگی جلب نظر کنگره برای لغو تحریم‌هایی است که نمایندگان آن نیز به توافق احتمالی اوبانا چندان خوشبین نیستند.

به اعتقاد ری تکیه آمریکا سعی در مطمئن ساختن ایران نسبت به این مساله دارد که واشنگتن نیز به دنبال یک توافق تسلیحاتی بوده و تنها راه پیشرفت در این توافق رفع مرحله‌ای تحریم‌ها است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان