بازی خطرناک آمریکا در خاورمیانه؛ دست واشنگتن در عراق رو شده است

بازی خطرناک آمریکا در خاورمیانه؛ دست واشنگتن در عراق رو شده است

خبرگزاری تسنیم: توطئه آمریکا و حامیان آن علیه عراق و اظهارات ضد و نقیض اوباما در خصوص ناآرامی‌های عراق به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا وارد ماجراجویی شده است که این بار بهایی بسیار سنگین‌تر از پرداخت میلیون‌ها دلار را بر آن تحمیل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، بازی که این بار آمریکا در عراق آغاز کرده و در اظهارات ضد و نقیض اوباما نمود یافته است، به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن وارد مهلکه‌ای شده است که چه بسا دیگر این بار با پرداخت دلارهای هنگفت قابل جبران نبوده و نتواند آن را از این راه حل و فصل کند.

حوادث عراق نشان داد که محاسبات آمریکا اشتباه بوده و این بار دیگر واشنگتن نمی‌تواند بر روی کوهی از اجساد مردم بی‌گناه عراق و به برکت جنگ‌هایی که عوامل جدیدی را در آن به بازی گرفته،  نفوذ از دست رفته خود را در منطقه به دست آورده و همچون همیشه سنگ اسرائیل را به سینه زده و مدعی حفظ امنیت آن شود.

گروه‌های تروریستی، ابزار جدید آمریکا در خاورمیانه

آمریکا که تا پیش از این، برای توسعه نفوذ خود در خاورمیانه، عربستان را تحت فشار قرار می‌داد، اکنون به سلاح جدیدی تحت عنوان گروه‌های تروریستی متوسل شده است؛ تروریست‌هایی که آنان را در اردن، عربستان، قطر و ترکیه به منظور استفاده از وحشیانه‌ترین حملات آموزش داده است تا از آنان به عنوان ابزاری برای ادامه سلطه-گری و جنایت در حق ملت‌های منطقه استفاده کند و به این ترتیب نفوذ از دست رفته خود را بازیابد.

دست آمریکا در عراق رو شده است

اما این بار آمریکا زمام امور را از دست داده و دیگر قادر نیست امنیت منطقه را با فریبکاری به بازی بگیرد زیرا دولت عراق و با وجود پافشاری اوباما، درخواست کمک از واشنگتن را نپذیرفت.

اما برای دریافت تنگنایی که آمریکا اکنون در آن گرفتار آمده کافی است نگاهی به سوریه و پیروزی آن در برابر تروریست‌ها بیندازیم زیرا در بلندی‌های جولان و نوار مرزی لبنان، درهای جهنم به روی اسرائیل گشوده شده است و علاوه بر این روند تحولات در فلسطین مانند دیگ جوشانی است که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.

متحدان عراق، بغداد را تنها نمی‌گذارند

در عراق نیز شرایط کاملا مشابه سوریه حاکم است، به این معنی که مردم هوشیار وآگاه بوده و از حجم توطئه‌ای که علیه آنان طراحی شده است، باخبرند و ارتش نیز با پشتیبانی مردم داوطلب، راه تروریست‌ها را سد کرده‌اند، آن هم در شرایطی که نیروهای عراقی پیش از این نیز مقابله با توطئه‌گران دست نشانده آمریکا و اسرائیل و نیز عربستان را تجربه کرده بود؛ مزدورانی که در سوریه و لبنان سخت در تلاش برای فتنه انگیزی برآمدند غافل از اینکه متحدان عراق آماده‌اند نقشه‌هایی را که علیه بغداد طراحی می‌شود خنثی سازند همانطور که در سوریه نیز همین موضع را اتخاذ کردند زیرا سقوط بغداد امروز به مثابه سقوط دمشق و بیروت است.

جنگ آمریکا با داعش در عراق، دروغ است

اکنون چگونه می‌توان باور کرد که آمریکا در عراق به جنگ داعش می‌رود در حالی که تا چندی پیش حوادث سوریه را جنگ بین مردم و دولت علیه تروریست‌ها نمی‌دانست بلکه اصرار داشت رخدادهای سوریه انقلاب مردمی علیه دیکتاتوری است!

اکنون با تمام حوادثی که در سوریه رخ داده است، دیگر چه کسی می‌تواند به آمریکای صهیونیستی اطمینان کند؟

آمریکا، حوادث عراق را انقلاب اهل تسنن می‌داند

روشن است که در عراق نیز اوضاع با سوریه چندان تفاوتی ندارد، به این معنی که آمریکا تاکید دارد مالکی باید به تمام طوایف نزدیک شده و در برنامه سیاسی خود، آنان را شرکت دهد و این همان درخواستی است که از سوی عربستان نیز مطرح شده بود، بنابراین اکنون آمریکا در عراق همان بازی را در پیش گرفته که در سوریه به اجرا در آورد، به این ترتیب که همانطور که جنایت‌های داعش در سوریه را انقلاب مردم علیه نظام حاکم می‌دانست، اکنون از اوضاع عراق تحت عنوان انقلاب اهل تسنن مستضعف یاد می‌کند.

دست و پا زدن اوباما در شرایط پیچیده عراق

اکنون اوضاع عراق بسیار پیچیده است و در این میان اوباما در تلاش است که معادلات ناردست خود را به عنوان راه حل اوضاع عراق مطرح کند به گونه‌ای که ضامن منافع خود و اسرائیل و نیز دست نشاندگان خود در خلیج فارس به ویژه عربستان باشد.

این تحلیل وقتی قوت می‌گیرد که به بیانیه روز دوشنبه دولت عربستان توجه داشته باشیم، بیانیه‌ای که در آن ریاض نگرانی شدید خود را از روند حوادث عراق را ابراز داشته و اعلام کرد که این حوادث ناشی از سیاست‌های طایفه گرایانه دولت عراق و نیز به حاشیه راندن برخی گروه‌ها در این کشور است.

دولت نوری مالکی نیز یک روز پس از صدور این بیانیه، واکنش نشان داده و آل سعود را به پرداختن به مسائل داخلی و خودداری از دخالت در مسائل عراق فراخوانده و تاکید کرد که توصیف تروریست‌ها به عنوان نیروهای انقلابی در واقع مشروعیت بخشیدن به جنایت‌های تروریستی است.

همچنین دولت عراق نظام حاکم در عربستان را به دست برداشتن از سیاست به حاشیه راندن مخالفان وهابی‌ها فراخوانده ودولت سعودی را مسئول حوادث جنایت بار و خطرناک در عراق دانست.

شرط شیطانی آمریکا برای عراق

اما با آغاز ناآرامی‌ها در عراق، دولت اوباما اینگونه القا کرد که نمی‌تواند بدون برنامه سیاسی روشن از سوی عراق، به گزینه نظامی متوسل شود و در واقع با طرح این شرط شیطانی، تلاش کرد که توافق سیاسی بین تمام گروه‌های عراقی از جمله خائنان و توطئه گران بر سر گزینه نظامی آمریکا را ضروری جلوه دهد تا به این ترتیب عراق را نیز به سمت تغییرات طایفه‌ای سوق دهد و اوضاعی مشابه آنچه در لبنان جریان داشته و بیروت را در بن بست قرار داده است، در عراق ایجاد کند.

دست رد مالکی به کمک‌های خارجی

در همین ارتباط شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه نوری مالکی از دولت آمریکا برای مبارزه با تروریست‌های داعش درخواست کمک کرده است، اما مالکی این اخبار را به طور کلی تکذیب و اعلام کرد که ملت و ارتش عراق به مقابله با تروریست برمی‌خیزد و نیازی به کمک هیچ کس نیست.

در همین ارتباط دو فرستاده آمریکایی عازم عراق شدند و به منظور متقاعد کردن مالکی به موافقت با کمک‌های مشروط آمریکا با او ملاقات کردند، اما مالکی به صراحت هرگونه دخالت خارجی در کشورش را رد و تاکید کرد که عراق به تنهایی قادر است با هر خطر و تهدیدی که حاکمیت و موجودیت آن را تهدید می‌کند، مقابله کند.

اوباما پس از مالکی، سیلی دوم را از تهران خورد

این موضع قاطع  مالکی و شجاعت او موجب شد این بار دولت آمریکا درصدد برآید در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، موضوع عراق را با ایران مطرح کند، اما هنگامی ناامیدی اوباما دوچندان شد که تهران بررسی هرموضوعی خارج از برنامه پرونده اتمی را رد کرد.

این موضع تهران به مثابه سیلی دیگری پس از سیلی مالکی به دولت اوباما بود.

سرنخ‌های توطئه در عراق

اظهارات مختلفی که در خصوص تحولات اخیر عراق ایراد شد، به وضوح نشان می‌دهد که توطئه‌ای علنی برای تخریب سوریه، عراق و لبنان در جریان است و البته اظهارات ضد و نقیض اوباما به خوبی بیانگر مقاصد شوم آمریکا است ،زیرا وی بارها تاکید کرد که واشنگتن به منظور مبارزه با تروریست، گزینه نظامی در منطقه را که بررسی می‌کند، و عجب اینکه این واشنگتن بود که گروه‌های تروریستی را در سوریه و عراق علم کرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه اخیرا نخست وزیر انگلیس نیز در موضع حمایت جویانه از رویکرد آمریکا اظهار داشت: «حوادث عراق نتیجه عدم حل و فصل اوضاع سوریه است».

وی با این اظهارات در صدد است اینگونه القا کند که حوادث تروریستی که آرامش عراق را برهم زده، ناشی از اوضاع سوریه است و عجیب اینکه اخضر ابراهیمی نیز در هم سویی با این رویکرد اعلام کرد که عدم حل و فصل مشکلات سوریه موجب شد که امروز شاهد ناآرامی در عراق باشیم.

در این میان، اما آنچه به مذاق  شیخ‌های عرب خلیج خوش می‌آید این است که داعش را دست پرورده بشار اسد معرفی کنند آن هم در شرایطی که تمام نشان‌ها ی موجود حاکی از این است که آمریکا، عربستان، اسرائیل، اردن، ترکیه و قطر طراح و حامی و نیز مجری حملات جدید داعش در عراق بودند و این کار را با خریدن برخی سیاستمداران عراقی و فرماندهان نظامی خائن انجام دادند که نمونه آن استاندار موصل و اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق بود.

اما در مورد اوضاع میدانی عراق نیز بنابر اعلام تلویزیون عراق، تروریست‌های داعش در پی حمله نیروی هوایی در تلعفر، سلاح خود را زمین گذاشته و پا به فرار گذاشتند.

در این حمله علاوه بر هلاکت تعداد زیادی از داعشی‌ها، یکصد دستگاه خودرو دو دیفرانسیل که پلاک سعودی داشت و در یک مخفیگاه در نزدیکی مرز سوریه در استان نینوا پنهان شده بود، منهدم شد.

ورود افسران اطلاعاتی سعودی به موصل

علاوه بر این روزنامه نگار روزنامه الوطن سعودی در اطلاعاتی حساس فاش کرد که یکصد و 50 افسر اطلاعات سعودی به فرماندی فهد مصباح وارد موصل شدند.

به گفته وی این افراد پیش از این به عنوان عناصر ارتباطی با داعش در شهر مرزی حسکه در سوریه همکاری داشتند.

به هر حال اخباری که تهدید داعش علیه  اردن و عربستان را تبلیغ می‌کند، در واقع چیزی جز منحرف کردن نگاه‌ها نیست زیرا داعش در اردن تشکیل شده و با حمایت مالی عربستان مسلح شد.

در این میان، أبو بکر البغدادی با اشاره به اینکه اردن به مثابه مرکز امداد رسانی به اعضای داعش است، اعلام کرد که در صدد حمله به اردن نیست.

اما داعش در شهر معان اردن، آژانس سربازگیری تشکیل داده و البته پرواضح است که اردن از دیرباز و به دلیل تحریکات اطلاعاتی در بین عشایر استان‌های هم مرز با عراق،  نقش ویرانگرانه‌ای علیه عراق داشته است.

سر نظام‌های دست پرورده آمریکا، در خطر است

به هر حال اکنون اگر آمریکا از عواقب ماجراجویی در منطقه غافل شود، بی شک به همراه کسانی که در بحران آفرینی در سوریه، لبنان و عراق دست داشته و آن را به درازا می‌کشانند باید بهای سنگینی  بپردازند و این بار بهای این اقدامات با دولار حل و فصل نمی‌شود، بلکه سر نظام‌های دست پرورده آمریکا به باد خواهد رفت و در این خصوص پیش از همه اردن در معرض خطر است، زیرا لانه جنایت، خیانت و مرکز تخریب و مرگ است و دیگر تغییر مواضع شاه اردن به سمت همکاری با سوریه، نمی‌تواند خطر از دست رفتن قدرت وی را از بین ببرد.

عراق آبستن حوادث پر خطر

به هر حال درگیری کنونی بین نیروهای امنیتی عراق و تروریست‌ها چیزی جز مقدمه  حوادث پرخطری نیست که به زودی بیش از پیش نمود می‌یابد، به ویژه اینکه مالکی فراخوان کمک مردمی به نیروهای امنیتی را صادر کرده و آیت الله سیستانی نیز ملت عراق را به جهاد در راه خدا و برای دفاع از وطن فراخوانده است و مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز گروههای مقاومت عراق را به برگزاری رژه نظامی در شنبه آینده در تمام استان‌های عراق دعوت کرده است تا تمام دنیا بدانند که این عراقی¬ها هستند که دشمن را به وحشت می‌اندازند نه دشمن آنان را.

هنوز  نمی‌توان حدس زد که سوریه و حزب الله چه خواهند کرد اما شکی نیست که سوریه برای ریشه کن کردن تروریست، وارد عمل خواهد شد همانطور که نیروی هوایی آن انبار مهمات و سلاح را در حسکه که داعشی‌ها از انبارهای عراق به سرقت برده بودند، هدف قرار داد و به این ترتیب نقشه داعش در شمال سوریه ناکام ماند.

روند حوادث به سرعت نور از خاک عراق و سوریه فراتر خواهد رفت

بی تردید این بار نبرد فقط به عراق و سوریه محدود نمی‌شود بلکه به سرعت نور، خاک دشمن را نیز در برخواهد گرفت و در این میان این سوال مطرح است که آمریکا از نقشه‌های خود منصرف خواهد شد و یا با ماجراجویی با سر خود بازی خواهد کرد؟

ماجراجویی آمریکا در خاورمیانه، گزینه‌ای است که در بهترین حالت نیز برای واشنگتن تلخ خواهد بود زیرا یا باید برای حفظ آبرو و مصالح خود تسلیم شود یا اینکه به استقبال شکست رفته و از منطقه خارج شود.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان