هیگل از ایده همکاری با ایران برای حل بحران عراق دفاع کرد

هیگل از ایده همکاری با ایران برای حل بحران عراق دفاع کرد

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آمریکا در خلال یک جلسه استماع در مجلس سنا از ایده همکاری با ایران در عراق که پس از حمله عناصر گروه داعش دچار بحران امنیتی شده دفاع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در خلال یک جلسه استماع مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا از ایده همکاری با ایران برای مقابله با خطر گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات (داعش) دفاع کرد. برخی از سناتورهای آمریکایی در این جلسه ضمن تأکید بر استعفای نوری مالکی، نخست وزیر عراق که حزب ائتلاف قانون وی در انتخابات پارلمانی بیشتری رأی را به دست آورد، تأکید کردند همکاری با ایران را رد کردند. 

آقای هیگل در این جلسه استماع در پاسخ به نمایندگان جمهوری‌خواه که همکاری با ایران در عراق را در تقابل با منافع آمریکا می‌دانستند گفت: «این را فرموش نکنید که ما قبلاً (با آنها) در اافغانستان بوده‌ایم. قبل از این ما با ایرانی‌ها در این کشور همکاری کرده‌ایم. بنابراین، در اینجا پیشینه‌ای از منافع مشترک در بین ما وجود دارد.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود: «فکر نمی‌کنم این مقوله‌ها خیلی آشکار در مقاله‌های دانشگاهی فارغ‌التحصیلان علوم جغرافیای سیاسی مطرح شده باشند ـ اینها مقولاتی پیچیده و د رهم‌تنیده با تاریخ هستند.»

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق برای مقابله با گروه تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شامات مطرح شده بود. مقامات آمریکایی ضمن رد هر گونه همکاری نظامی با ایران در عراق اعلام کردند گفت‌وگوهایی در حاشیه پنجمین دور مذاکرات هسته‌ای وین با مقامات ایرانی درباره اوضاع عراق داشته‌اند.

آقای هیگل در بخش دیگری از اظهاراتش مشابه سایر مقامات کشورش دولت عراق را در شکل‌گیری بحران امنیتی در این کشور مقصر دانست و گفت: «دولت فعلی عراق هرگز به تعهداتش برای تشکیل دولتی متحد و متشکل از سنی‌ها، کردها و شیعیان عمل نکرد.»

از روز سه‌شنبه 20 مهرماه، زمان آغاز حمله تروریست‌های داعش به شهرهای عراق، مقامات آمریکا تلاش کرده‌اند با طرح ادعای عدم حضور تمامی گروه‌های مذهبی و قومی در بدنه دولت عراق، مالکی را مقصر این بحران امنیتی جلوه دهند. ناظران این واکنش واشنگتن به تحولات جاری عراق و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت عراق را بخشی از تلاش دولت  آمریکا برای تغییر در معادلات ژئوپلتیکی عراق که در تقابل با منافع آمریکا قرار داده تعبیر کرده‌اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان