اگر اوباما خواهان ثبات در عراق است روند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را تسریع کند

اگر اوباما خواهان ثبات در عراق است روند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را تسریع کند

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی نوشت که رهبری ایران پیام روشنی را برای واشنگتن داشته و آن پیام این بوده که اگر اوباما واقعا خواستار همکاری با ایران برای برقراری ثبات در عراق است باید روند دستیابی به توافق هسته‌ای دائمی با ایران را تسریع کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اظهارات محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور ایران در کنفرانس روابط بین الملل در شهر اسلو موجب تعجب و شگفتی مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی شده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که کمی بیش از یک ماه به مهلت 20 جولای برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی فرصت باقی مانده است شک و تردیدها نسبت به دستیابی به توافق نهایی در مدت زمان تعیین شده بیشتر شده است.

روزنامه آمریکایی نوشت که رهبری ایران پیام روشنی را برای واشنگتن داشته و آن پیام این بوده که اگر اوباما واقعا خواستار همکاری با ایران برای برقراری ثبات در عراق است باید روند دستیابی به توافق هسته‌ای دائمی با ایران را تسریع کند.

یک مذاکره کننده اروپایی پس از هفته‌های مذاکره در خصوص تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران و نحوه لغو تحریم‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد: ایرانی‌ها به شدت به اهرم نیاز داشتند. آنها به روشنی تصور می‌کنند که آمریکا نگران بازگشت به عراق است.

برای ایرانی‌ها توافق هسته‌ای که حقوق هسته‌ای آنها را تامین کند فرصت مناسبی برای احیای نفوذ و گسترش ایران در منطقه خواهد بود. برای کاخ سفید نیز دستیابی به توافق بلند مدت هسته‌ای که بتواند منافع راهبردی آمریکا را به صورت مستقیم تامین کرده و امکان مدیریت تنش‌های فرقه‌ای در منطقه را بدهد بهتر از یک توافق بد با ایران خواهد بود.

بنا براین وقتی نهاوندیان گفته توافق هسته‌ای می تواند آزمونی برای اعتماد سازی بین دو طرف بوده و منجر به ایجاد فرصت‌هایی برای مذاکره در خصوص سایر مسائل شود نکات زیادی روشن می‌شود.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: هرگونه مذاکره با ایران در خصوص عراق کاملا مجزا و جداگانه از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود. و هر گونه تلاشی برای ارتباط دادن این دو موضوع به همدیگر یا پیوند دادن سایر مسائل منطقه‌ای به مذاکرات هسته‌ای راه به جایی نخواهد برد. ما این مساله را از ابتدای مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به روشنی اعلام کرده‌ایم.

به نظر می رسد در مذاکرات هسته‌ای اخیر بین ایران و قدرت‌های جهانی مذاکرات جدی و واقعی در خصوص بحران عراق صورت نگرفته است. ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در دیدار با وزیر خارجه ایران به طور خلاصه و مختصر در خصوص بحران عراق مذاکره و رایزنی کرده است ولی مهمترین پیام برنز در دیدار با ظریف این بوده است که فرصت رهبران ایران برای تصمیم گیری نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای فرارسیده است.

یکی از مهمترین اختلافات موجود بر سر راه مذاکرات هسته‌ای تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران است و به نظر می‌رسد اختلاف نظر جدی در این مورد وجود دارد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان