بیشترین و کمترین "طلب بانکی" را چه بانکهایی دارند


بیشترین و کمترین "طلب بانکی" را چه بانکهایی دارند

خبرگزاری تسنیم: بانک هایی که به روش های علمی به وصول مطالبات معوق اقدام می کنند کمترین طلب بانکی را دربین موسسات اعتباری دولتی دارند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،چندی پیش معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه 50 گروه یا شرکت مرتبط به هم، 33 درصد مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: 200 بدهکار بزرگ 55 درصد را به خود اختصاص داده‌اند و 3 نفر نیز بالای یک هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند .48 درصد بدهکاران نیز معادل 131 مشتری ، بالای هزار میلیارد ریال به نظام بانکی بدهکارند.

در تصویر زیر، سندی  قرار گرفته است که بیانگر نسبت مطالبات به مصارف تجاری نیز می باشد.سند زیر ثابت می کند که بانک ملی بیشترین و بانک ملت و رفاه ،طی سه سال اخیر کمترین طلب بانکی را دارند.
 

                                                ارقام به میلیارد ریال می باشد


میزان معوقات بانکی در فاصله سال‌های 88 تا 89 به بیشترین میزان خود در 9 سال گذشته رسیده بود که پس از سال 89 از سهم مطالبات معوق بانکی تا حدودی کاسته شد. آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که این نسبت در خرداد 90 به 16 درصد کاهش یافت. این کاهش اما پایدار نبود، در طی یک سال و در سال 91، میزان مطالبات معوق به تسهیلات، 17 درصد گزارش شد. این نوسانات در سال بعدی نیز ادامه یافت، اما روند افزایشی این نسبت تغییر پیدا کرد و به 15 درصد کاهش یافت.

بدهکاران بانکی و شک ها و تردیدها!
اگر فرد یا بنگاهی بتواند مبلغی وام از نظام بانکی دریافت کند و آن را صرف خریدن مجموعه متنوعی از کالاها بنماید به احتمال زیاد در پایان سال می‌تواند این مجموعه را با 30 درصد افزایش قیمت به فروش برساند. اگر این فرد بدهی خود را به همراه بهره بانکی 18 درصد به بانک برگرداند، بدون آنکه فعالیت اقتصادی مفیدی انجام داده باشد حدود 12 درصد سود خالص به‌دست آورده است.

  ایران خبر در این رابطه نوشت: در چنین شرایطی است که بازپرداخت اقساط وام بانکی برای کسانی که توانسته‌اند به‌نحوی وام دریافت کنند، مستلزم چشم‌پوشی از این سود بادآورده است. فردی که 100 میلیون تومان وام با بهره 18 درصد گرفته باشد در شرایط تورم 30 درصدی عملا سالانه 12 میلیون تومان و به عبارتی هر ماه معادل یک میلیون تومان درآمد از به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی خود به دست می‌آورد.

بدهکاران بانکی، دولتمردان و قوه قضاییه
طی 8 سال فعالیت دولت نهم و دهم، محمود احمدی نژاد بارها از افشای اسامی مفسدان اقتصادی سخن گفت ولی هیچگاه اسامی این افراد به صورت رسمی منتشر نشد.

در چند روز قبل نیز دولت یازدهم اعلام کرد اسامی 575 بدهکار بزرگ بانکی که 82 هزار میلیارد تومان بدهی روی دست بانک ها گذاشته اند را به قوه قضاییه تحویل داده است.

کارشناسان یکی از علت های موفقیت آمیز بانک هایی همچون ملت را در کاهش وصول مطالبات بانکی تاسیس شرکت های تخصصی وصول مطالبات ارزیابی می کنند.

منبع:رویکرد

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon