فرید زکریا: مهار تروریست‌ها هدف مشترک واشنگتن-تهران در عراق است

فرید زکریا: مهار تروریست‌ها هدف مشترک واشنگتن-تهران در عراق است

خبرگزاری تسنیم: تحلیلگر شبکه سی ان ان گفت ایران و آمریکا برای دور نگه داشتن تروریست‌ها از مناطق پرجمعیت عراق هدف مشترکی دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، فرید زکریا تحلیلگر امور بین الملل در گفتگویی با سی ان ان گفت همانند آنچه در افغانستان در سال 2001 بین ایران و آمریکا روی داد که هر دو طرف اهداف مشترکی در مقابله با طالبان داشتند در عراق نیز منافع مشترکی بین دو کشور در جلوگیری از رسیدن تندور ها به مراکز جمعتی ایجاد شده است.

وی گفت فکر نمی کنم گفتگوی ایران و آمریکا از سر ناچاری باشد، بلکه مایه تاسف است که در چنین شرایط بحرانی صورت می گیرد. اما واقعیت این است که ایران از ابتدا دولت عراق را حمایت کرد. بسیاری معتقدند که ایران با نوری مالکی نفوذ بیشتری از آمریکا دارد. مالکی یک فرد شیعه است که سالهای زیادی در زمان تبعید را در تهران زیسته است. ایران نیز بسیاری از احزاب شیعه را حمایت کرده است.

بنابراین ایران نفوذ زیادی در عراق دارد و ما قادر به تغییر این واقعیت نیستیم. سوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا حوزه های مشابه و یا منافع مشترکی بین ایران و آمریکا وجود دارد، همانند ممانعت از تروریست ها برای رسیدن به مناطق پرجمعیت عراق ؟ به نظرم آری. و این امر مسبوق به سابقه است: ایران و آمریکا در افغانستان مخالف طالبان بودند و با یکدیگر همکاری کردند.

زکریا ضمن انتقاد از نحوه حکومت داری دولت فعلی عراق گفت با این حال گروه های اهل سنت نیز به تروریست ها می پیوندند و بدون شک آنها نیز مورد اعتماد نیستند. بنابراین آنچه که اوباما گفت یعنی اگر یک دولت فراگیر و جامع در عراق شکل بگیرد آمریکا با تجهیزات نظامی به حمایت آن خواهد آمد. بدین معنا که ما طرف هیچ گروهی را در یک جنک فرقه‌ای نمی گیریم.

وی در انتها اشغال عراق را توسط آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش یک اشتباه خواند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت