ناکامی سناریوی جبهه النصره و ترکیه برای سقوط بیروت، دمشق و بغداد

ناکامی سناریوی جبهه النصره و ترکیه برای سقوط بیروت، دمشق و بغداد

خبرگزاری تسنیم: همزمان با تحولات سریع در عراق، برخی منابع از سناریوی جبهه النصره با همدستی ترکیه خبر داده و هدف از آن را حمله به دمشق و بیروت و نیز بغداد اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، همزمان با تحولات سریع و غیرمنتظره در عراق، برخی منابع از فاش شدن سناریوی جبهه النصره برای حمله به دمشق با گاز سارین و سپس حمله به بیروت و بغداد خبر داده و اعلام کردند یک مسئول بلند پایه اطلاعاتی ترکیه نیز در این خصوص دست داشت.

در هفته جاری شاهد مهم‌ترین و خطرناک‌ترین رخدادهای منطقه از زمان معاهده سایکس پیکو (1916) بودیم، به این ترتیب که سرنخ های نقشه بزرگی برای حمله به منطقه خاورمیانه برملا شد، نقشه‌ای که مرحله نخست آن از بغداد تا بیروت آغاز شده و سپس در مرحله دوم شامل حل و فصل موضوع فلسطین و کشمکش عربی- صهیونیستی بود.

زبانه‌های آتش بزرگ

دوشنبه گذشته (19خرداد) چند صد نفر از نیروهای گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) به طور غیر منتظره استان نینوا را مورد حمله قرار داده و توانستند ظرف چند ساعت، مرکز این استان یعنی موصل را اشغال کنند.

این حمله با همکاری کامل اثیل النجیفی استاندار نینوا و تعدادی از فرماندهان بلند پایه نظامی این شهر و نیز ائتلاف کردستان عراق صورت گرفت.

روز بعد مهاجمان به سمت استان دیالی و صلاح الدین حرکت کرده و توانستند به میزان زیادی در این دو استان نفوذ یابند در حالی که بغداد، منطقه خاورمیانه و سراسر دنیا از سقوط سریع و غیرمنتظره استان نینوا شوکه شده و در وحشت و تعجب فرو رفته بود.

در این میان، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله الجزیره، العربیه، و بی بی سی، با اهدافی مغرضانه به انتشار اخبار جهت دار و گمراه کننده پرداختند و تعداد زیادی از پایگاه‌های اینترنتی نیز در این خصوص با آنان همراه شدند تا جایی که شرایط به وجود آمده را می‌توان به آتش سوزی بزرگی تشبیه کرد که نمی‌توان آن را مهار کرد.

یک هفته مقاومت کنید

در این شرایط مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی عراق از روز پنجشنبه یعنی سه روز پس از آغاز حمله داعش به نینوا، در تکاپوی کنترل اوضاع برآمدند به ویژه اینکه در این فاصله، برخی نهادها و مراجع دینی شیعه و سنی بر لزوم وحدت ملی و مبارزه با تروریست‌ها و بیرون راندن داعشی‌ها و متحدان آنان تاکید کردند که نمونه بارز این مواضع، در فتوای تاریخی آیت الله سیستانی و نیز بیانیه اداره اوقاف اهل تسنن از زبان محمود الصمیدعی نمود یافت.

شیخ خالد الملا رئیس جمعیت علمای عراق و نیز هیئت علمای اهل تسنن بصره نیز موضع مشابهی اتخاذ کردند.

در پی این تحولات، از روز شنبه صدها هزار داوطلب عراقی در تمام شهرها و استان‌های عراق به مراکز ثبت نام نیروهای داوطلب مراجعه کردند و نیروهای ارتش عراق نیز به تدریج زمام امور را بدست گرفته واز این پس اخباری در خصوص پیشروی نیروهای ارتش و بازپس گیری برخی مناطق به گوش رسید.

اما داعشی‌ها همچنان با تهدید بر حمله به اماکن مقدس و مزار ائمه و نیز مساجد، سخت در تلاش برای شعله ور کردن آتش فتنه بین اهل تسنن و شیعه درعراق برآمدند، آن هم پس از آنکه در سوریه نیز تلاش‌های مشابهی را تجربه کرده بودند.

اما اخبار مربوط به پیشروی داعش در نقاط مختلف و جنایت‌هایی که در حق مردم عراق مرتکب شدند، نمی‌تواند بر این حقیقت سرپوش بگذارد که پیشروی داعش و متحدان آن در عراق پس از چند روز متوقف شد و اکنون حملاتی معکوس علیه آنان از سوی ارتش و ملت عراق در جریان است تا جایی که داعش مناطق اشغال شده را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و تعداد زیادی از نیروهای آن نیز به هلاکت رسیده و مقادیر زیادی از تجهیزات این گروه تروریستی نیز منهدم شده است.

در این میان، از داعش خواسته شد تا صبح روز سه شنبه (27 خرداد) مقاومت کند زیرا واقعه بزرگی در راه است که نقشه  اوضاع را کاملا تغییر خواهد داد.

اقدامات پیشگیرانه‌ای که منطقه و جهان را نجات داد

روز جمعه برابر با 13خرداد، نیروی هوایی و توپخانه ارتش سوریه، محل استقرار تروریست‌ها را در حد فاصل کشتزارهای رنکوس تا قلمون هدف قرار داد که در جریان آن، تعداد زیادی از تروریست‌ها از جمله یکی از فرماندهان جبهه النصره در مرز لبنان به هلاکت رسیدند.

ارتش لبنان نیز در همان روز عملیات گسترده‌ای را در منطقه عرسال به اجرا در آورد که هدف از آن تعقیب افراد مسلح و مظنون به ارتباط با اقدامات تروریستی بود که درنتیجه آن، در داخل اردوگاه‌های پناهندگان سوری در این منطقه یک فرد مظنون به اضافه عده‌ای دیگر که دوربین و رایانه و سی دی در اختیار داشتند،  دستگیر شدند و سپس معلوم شد که این افراد در آموزش با گروه‌های تروریستی شرکت داشتند.

یک روز بعد تیم‌های اطلاعاتی و گشت زنی از برگزاری نشست 11 تن از سرکردگان جبهه النصره در مزرعه ای در منطقه دروشا از توابع شهرستان قطنا در ریف جنوبی دمشق با خبر شدند.

حاضران در این نشست عبارت بودند از أبو حنیفة، أبو صالح، أبو الدرداء السوری ، سعید التونسی، و یک نظامی جدا شده از ارتش سوریه به نام ابراهیم الحموی و تعدادی دیگر.

آخرین نشست جبهه النصره با همدستی ترکیه برای حمله دمشق، ناکام ماند

نیروهای سوری در صدد حمله به محل استقرار این افراد برآمده و محل مزبور را منهدم کردند و به این ترتیب این آخرین نشست از سلسله نشست¬هایی بود که هدف از آن بررسی گزینه بمباران دمشق با گاز ساردین در چارچوب نقشه‌ای بود که جبهه النصره با همکاری اطلاعات ترکیه آماده کرده بود.

بر اساس این نقشه قرار بود روزی که بشار اسد سوگند ریاست جمهوری خود را ادا می‌کند، دمشق با گاز ساردین هدف بمباران قرار بگیرد.

بر اساس اطلاعات موجود، جبهه النصره توانسته بود 16 کپسول گاز ساردین فراهم کند که شعاع هر یک از این کپسول‌ها تا  500 متر می‌رسید. این مقادیر از گاز ساردین از یکی از انبارهای ویژه در صوفیه پایتخت بلغارستان خریداری شده بود.

نقشه توزیع گاز ساردین در محله‌های مختلف ریف دمشق

اما عوامل اصلی این معامله یکی از اعضای بلند پایه نهاد اطلاعاتی ترکیه بود که در قاچاق گاز ساردین به جبهه النصره به منظور اجرای نقشه حمله به دمشق دست داشت و قرار بود این گازها در مناطق مختلف ریف دمشق و به عبارت بهتر در محله‌های التضامن، الحجر الاسود و بخش جنوبی ریف قدیمی دمشق توزیع شود.

گروه‌های مسلح همچنین نحوه استفاده از موشک و شلیک آن به سمت دمشق را  امتحان کردند تا از اصابت دقیق آن به اهداف مورد نظر خود مطمئن شوند. اما اهداف اصلی آنان محل تجمع مردم و غیر نظامیان، مجلس سوریه، اداره کل مخابرات و  ساختمان اصلی امنیت ملی در دمشق بود.

سناریوی سقوط دمشق، آتش جنگ در بیروت و سقوط بغداد

این سناریو چند مرحله داشت که عبارت بود از:

اول: هنگامی که بشار اسد برای ادای سوگند ریاست جمهوری در مجلس حضور می‌یابد، این محل با گاز ساردین هدف قرار می¬گیرد، زیرا در این مراسم علاوه بر بشار اسد حضور تمام اعضای کابینه و مجلس و نیز بیشتر سران دولت و حزب بعث حضور دارند.

حمله به اداره کل مخابرات نیز بخش دیگری از این سناریو بود زیرا بیشتر فرماندهان امنیتی، ناظر این مراسم هستند و امنیت آن را تضمین می‌کنند.

اما ساختمان امنیت ملی و محل تجمع مردم که ادای سوگند را جشن می‌گیرند، از دیگر اهداف این سناریو بود و به این ترتیب اکثر سران سیاسی و فرماندهان نظامی و امنیتی با یک حمله از بین می‌روند و هرج و مرج تمام عیار به وجود آمده و دولت سرنگون می‌شود و ارتش نیز از هم پاشیده می‌شود.

دوم: همزمان با این حمله، تعدادی خودروی بمب‌گذاری شده نیز بیروت را هدف قرار داده و تعداد زیادی از افراد مسلح در طرابلس و اردوگاه‌های فلسطینیان مستقر می¬شوند و انتخاب سمیرجعجع به عنوان رئیس جمهور لبنان در نشست روز چهارشنبه (28 خرداد) اجتناب ناپذیر است و به این ترتیب جنگی فراگیر علیه مقاومت و ساختار کلی آن آغاز می‌شود.

سوم: صدور بیانیه شماره یک از قلب بغداد مبنی بر سقوط دولت و آغاز جنگ داخلی- مذهبی بی پایان در عراق.

چهارم: رژیم صهیونیستی نیز با توجه به اینکه جنبش حماس مسئول روبوده شدن سه شهرک نشین اسرائیلی است، با حملاتی گسترده، غزه را هدف قرار می‌دهد.

پنجم: در نشست جده، پادشاه سعودی از سوری‌ها و عراقی‌ها به طور جداگانه برای حل بحران موجود دعوت بعمل می‌آورد.

اما این نقشه با شجاعت اسد و دلاوری مقاومت و وحدت ملت و ارتش عراق ناکام ماند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان