از هبوط آدم تا ظهور منجی در اهواز به روایت تصویر

از هبوط آدم تا ظهور منجی در اهواز به روایت تصویر

خبرگزاری تسنیم: این ایام اهوازی ها شب های خود را با ستاره صبح می کنند، ستاره ای که از هبوط آدم شروع می شود و تا ظهور منجی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، خداوند انسان را آفرید و از روح خود در آن دمید و به فرشتگان امر کرد بر او سجده کنند اما شیطان سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شد. شیطان آدم را فریب داد و آدم با خوردن میوه ممنوعه از بهشت رانده و ساکن زمین شد.

این روایتی است که درنمایشی به نام ستاره صبح داستان خلقت آدم تا خاتم و ظهور منجی، این روزها در اهواز به روی صحنه رفته است.

نمایشی به کارگردانی سعید اسماعیلی با درونمایه ای دینی و تاریخی که در قالب روایت راوی سرگذشت  انسان را به تصویر می کشد. انسانی که شیطان بر او سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شد و آنگاه خود با فریب ابلیس و خوردن میوه ممنوعه از بهشت برین به زمین هبوط کرد.
لوکیشن نمایش یک سوله است که از میان مکان های مختلف برای اجرا انتخاب شده است و البته گروه صحنه و دکور با تمام وجود در تلاش هستند تا نمایش را به موقع اجرا کنند.

 

جمعیت زیادی با نگاه هایی کنجکاو  و هزاران پرسش بی پاسخ پا به این مکان گذاشته اند تا  با تماشای نمایش جواب پرسش های خود را بگیرند. و نمایش چقدر زیبا آنها را به جواب می رساند.

کارگردان نمایش برای تاثیرگذاری از جلوه های تصویری برای بیان هدف خود استفاده کرده است و جلوه های تصویری در کنار افکت های صوتی به خوبی در نمایش جا افتاده اند.

ستاره صبح نمایشی است مبتنی بر روایت. فردی به عنوان راوی با حضور در صحنه نمایش به بیان رویدادهایی می پردازد که بر انسان گذشته است.

پیداست که برای نمایش زحمت بسیاری کشیده شده است و عواملی حرفه ای در پشت صحنه حضور داشته اند. ستاره صبح از 10 روز گذشته در اهواز به روی صحنه رفته است و به گفته کارگردان نمایش با استقبال بی سابقه مخاطبان روبرو شده است اما به گفته کارگردان حیف است که با بی مهری و کم توجهی بسیاری از رسانه ها به ویژه رسانه ملی روبه‌رو شد. مهری که اگر به پای ستاره صبح ریخته می شد درختی تنومند سبز می شد و  می توانست مخاطبان بیشتری را به خود ببیند اما به جز چند بنر تبلیغاتی در میادین اصلی شهر تبلیغ دیگری برای آن نشده بود.

نکته ای که کارگردان نمایش نیز  آن را تایید می کند.

سعید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به این که برای لوکیشن مکان های مختلفی را دیدیم و بررسی کردیم اظهار می کند: مرکز شهر و مصلای نماز جمعه لوکیشن های دیگری بودند که برای اجرای نمایش مورد توجه ما بودند اما فعالان فرهنگی به ما اطلاع دادند که در این  منطقه برخی فرقه های انحرافی مثل وهابیت در حال تبلیغ و انتشار اندیشه ها و باورهای انحرافی هستند بنابراین علی رغم  این که این مکان (سوله الغدیر) جای بسیار مطلوبی برای ما نبود و حتی تهویه ی مناسبی وجود نداشت،و با سایر کمبودها ما ترجیح دادیم که به مخاطب خود نزدیک شویم.

وی می افزاید: از طرفی شنیدیم که اهالی این منطقه با توجه به محرومیت ها خیلی توانایی این را ندارند که و به آن سوی شهر بیایند و نمایش را تماشا کنند بنابراین در مجموع تصمیم گرفتیم ما خودمان را به مخاطب اصلی ستاره صبح نزدیک کنیم.

کارگردان نمایش ستاره صبح تصریح می کند: بنابراین خیلی طبیعی است که با توجه به این اتفاق  سمت و سوی آیتم های نمایشی را به سوی مشکلات این منطقه نزدیک کنیم و واقعا مسئله مدار به این دو فرقه ضاله یعنی وهابیت و یمانی نوظهور پرداختیم و براساس تنظیم این آیتم ها و متون نمایش شکل گرفت و الان به اجرا رسیده است.

ستاره صبح پیش از این در شهرهای بهبهان و شوش هم به اجرا در آمده و با استقبال بسیار خوب مخاطب خود روبرو شده است ، مخاطبی که سرگذشت آدم  تا خاتم را از دریچه پر رمز و راز نمایش مرور می کند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سوابق اجرای این کار اضافه می کند: پیشینه این کار به  اردوی راهیان نور بر می‌گردد که برای اولین بار در سال 1386 در شوش به روی صحنه رفت که به سفارش مسئولان امور راهیان نور بود. همان ایام  هم که در شهرستان شوش اجرا شد مخاطبان استقبال فراوانی از آن کردند و در حدود 35 اجرا در سطح این شهرستان داشتیم که جمعیتی در حدود 2500 تا 3000 نفر تماشاگر ستاره صبح بودند.

این کارگردان تئاتر عنوان می کند:دوره بعدی اجرای نمایش سه سال پیش بود که در شهرستان بهبهان به روی صحنه رفت و خوشبختانه آنجا هم استقبال زیاد بود و پیرو سابقه ای که این  گروه و این نمایش داشت از ما خواستند با توجه به مشکلات این منطقه به اینجا بیاییم و ستاره صبح را دراینجا اجرا کنیم.

کارگردان ستاره صبح با بیان این که تاکنون 8 اجرا در اهواز داشته اندو نمایش توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند ادامه می دهد: متاسفانه این کار مظلوم واقع شده است علی رغم این که کار به شدت بزرگ و  خیلی جذاب است، بالاخره یک کار جذاب و بزرگ هم باید از طرف مسئولان استان  به لحاظ تبلیغات به ویژه از طرف صدا و سیما ورسانه ها حمایت شود اما دوستان ما در استان  نتوانستند به لحاظ تبلیغاتی به ستاره صبح پوشش خبری مناسب بدهند و من مطمئن بودم اگر پوشش خوبی از طرف صداوسیما و رسانه های خوزستان به این کار داده می شد بیش از اینها از این نمایش استقبال بیش می شد.

به گزارش تسنیم، ستاره صبح نمایشی بسیار زیبا با اجرای حرفه ای و برجسته است که علی رغم تمام این خوبی ها با برخورد سرد رسانه ها به خصوص رسانه ملی مواجه شد و برای آخرین بار فردا شب به روی صحنه می رود اما جای این سوال باقی می ماند چرا به نمایشی با این سطح اهمیت توجهی نشان داده نشد. تنها توصیه که می توان کرد این است که فرصت دیدن آن را برای آخرین بار از دست ندهید.

گزارش از مهدی ربیع

عکس از امین غفاری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon