فراخوان عمومی برای شکایت مردمی علیه آمریکا و دولت های غربی

فراخوان عمومی برای شکایت مردمی علیه آمریکا و دولت های غربی

خبرگزاری تسنیم: نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما دو سوم ورزشگاه آزادی انسان معلول و مجروح و جانباز شیمیایی در کشور داریم. گاهی این بیماری در بدن افراد رشد می کند و به گفته مسئولان بنیاد شهید سالانه ۲ هزار نفر با این مسأله مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین برنامه«راز» ویژه ماه مبارک رمضان با موضوع«مطالبه عدالت در صحنه بین الملل» و با حضور بیژن نوباوه نماینده مجلس و مهدی دهنوی مشاور دعاوی بین الملل به شکایت 70 هزار جانباز شیمیایی برای استفاده از سلاح های شیمایی علیه ایران اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه گزارشی در خصوص استفاده از سلاح های شیمایی پخش شد. در این گزارش به این موارد اشاره شده بود که استفاده سلاح های شیمایی به منزله نقض حقوق بشر است. اوباما هم یادآوری کرد که ایالات متحده به همین علت قصد دارد اقدام نظامی علیه سوریه انجام دهد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده بود که 30 سال پیش در 1982 در گزارش سازمان جاسوسی آمریکا آمده است که به عراقی ها ماسک و تجهیزات شیمایی دادند و به واحدهای توپخانه ای دستور داده شد برای دریافت مجدد مواد شیمایی اعلام نیاز کنند. در 1983 در سندی فوق محرمانه آمده است که عراق از سلاح های شیمایی کشنده علیه ایران استفاده کرده است.

این گزارش عنوان کرده بود که در سال 1984 سازمان جاسوسی آمریکا استفاده عراق از گاز اعصاب را به طور رسمی تأیید کرد. عامل گاز اعصاب موثرتر از سلاح های خردل است و این نشان می دهد آمریکایی ها می دانستند عراق از سلاح شیمیایی استفاده می کند. قوانین بین المللی از سال 1899 استفاده از سلاح های شیمایی را تحت کنوانسیون لاهه ممنوع کرده است. ایالات متحده در موارد بسیاری این قوانین را در ایران و ویتنام نقض کرده است.

در ادامه برنامه«راز» نادر طالب زاده گفت: امروز به دلیل گمانه زنی و حقه ساختن سلاح هسته ای به وسیله ایران، ما تحریم شدیم. در مقابل آن جنایت های بسیاری صورت گرفته که به علت اینکه حقمان را مطالبه نکردیم، تبدیل به یک بحث حقوقی نشده است. این اولین بار است که می بینم ایران یک اقدام قانونی در ابعاد 70 هزار جانباز انجام می دهد و این به فقدان پیگیری 35 ساله ما باز می گردد.

وی ادامه داد: وقتی این شکایت سوم خرداد مطرح شد، هیچکس کاری انجام نداد و برنامه تلویزیونی خاصی برای آن روی آنتن نرفت. این برای کشوری که حق دارد و بالا ایستاده خوب نیست. بخشی از این مسأله به قوه قضاییه و بخشی هم به مجلس و دولت باز می گردد. امروز روند معکوس شده است و باید به صحنه بیاییم و تمام این ها را بخواهیم. با کمی ابتکار این موضوع انجام شدنی است. سال گذشته چند برنامه در این رابطه داشتیم و خوشبختانه امسال تبدیل به یک مورد حقوقی شده است.

طالب زاده بیان کرد: تعجب می کنم که یک ماه از این واقعه می گذرد اما هیچکس اقدامی برای آن انجام نداده است. از بنیاد شهید توقع بیشتری داریم. مارک فری در کتاب«کسوف» درباره کمک های غرب به صدام نوشته است اما به شیوه ای صحبت می کرد که به نظر نماینده کاخ سفید بود. سوالم در اسکایپ از ایشان این بود که آیا فکر نمی کنید مسأله مصدومان شیمیایی ما به خصوص با مصاحبه ای که سرهنگ فرنکونا در 88 میلادی انجام داد، برای پیگیری پرونده قوی به نظر می رسد؟ مارک فری اشاره می کند که مورد خوبی است اما مطئنم ایران آن را پیگیری نمی کند.

در ادامه همین سوال با پخش میان برنامه خطاب به فرانکونا مطرح شد و فرانکونا پاسخ داد: مطمئن باشید ایران حق انجام این پیگیری را دارد اما فعلا نمی‌خواهد آن را انجام دهد چون اگر ایران و آمریکا بخواهند رابطه خودشان را بهبود ببخشند باید از این اتفاقات چشم پوشی و گذشته را فراموش کنند. آمریکا با ژاپن و آلمان همین طور بوده است و اگر ایران این کار را انجام دهد، آمریکایی ها آن را ندید می‌گیرند و ما اجازه نمی دهیم که شهروندان آمریکایی در دادگاه بین المللی محاکمه شوند و ایران هم نمی خواهد مسائلی که فکر می کنیم ایرانی ها علت وقوع آن بودند را به جریان بیندازیم. مطمئنم ایران این ادعاها را که شرایط را بدتر می کند، مطرح نمی کند.

دو سوم ورزشگاه آزادی معلول و مجروح داریم
بیژن نوباوه نماینده مجلس با اشاره به صحبت های طالب زاده خاطرنشان کرد: مباحث سال های گذشته کلان بود که چرا دعاوی حقوقی ما در محافل بین المللی مطرح نمی شود و این در حالی است که ما کشوری هستیم که مورد هجمه قرار گرفتیم اما امکان تهاجم را به خوبی داریم. دستگاه قضایی ما نسبت به این مسأله دچار تعلل است و فکر می کنم آدم های خیلی خوبی هستیم و آمریکایی ها هم متوجه این موضوع شده اند که ایرانیان این کار را انجام نمی دهند. این 70 هزار نفر جانباز از جامعه ما جدا نیستند و تا حدودی تمام جامعه ما را در بر می گیرند.

نوباوه افزود: ما دو سوم ورزشگاه آزادی انسان معلول و مجروح و جانباز شیمیایی در کشور داریم. گاهی این بیماری در بدن افراد رشد می کند و به گفته مسئولان بنیاد شهید سالانه 2 هزار نفر با این مسأله مواجه هستند.گلایه می کنم که بسیاری از این افراد را به رسمیت هم نمی شناسند تا داروی آنها را بدهند و این روحیه ناپسندی است.

این عضو مجلس توضیح داد: ما اساسا هیچ کدام از ادعاهای خودمان را در محاکم بین المللی مطرح نکردیم و این بسیار مهم است. دولت آمریکا بیشترین جنایت را در این زمینه داشته است و بیش از 40 شرکت مواد اولیه شیمیایی در اختیار عراق گذاشته است و الان هم جزو1+5 است. سوم خرداد رئیس جمهوری اقدام شایسته ای علیه محاکم و کشورهایی که در این موضوع شیمیایی سهیم بودند، انجام داد.

وی اضافه کرد: ما امشب می خواهیم یک فراخوان عمومی راه بیندازیم و باید از 9 خرداد شکایت علیه آمریکا و دولت های غربی مطرح کنند. باور کنید به دلایل بسیار واهی و با استناد به پرونده های بی اساس بنیاد علوی را از ما گرفتند که برایمان خنده دار است. الان یک موقعیت جدی به وجود آمده و در حال حاضر ما در مقابله جدی با غرب قرار گرفتیم و این یک نقطه امید برای نظام اسلامی است.

نوباوه با اشاره به تبصره حمایت از جانبازان در قانون مجلس و گلایه از اینکه تا به حال اقدامی صورت نگرفته بیان کرد: ما در اجرای مسائل پیش پا افتاده تر مثل تأمین داروی شیمیایی ها با بنیاد شهید مشکل داریم اما حقیقت این است که دولت ها خودشان را موظف به پاسخگویی مصوبات رسمی مجلس نمی دانند. نامه های بسیاری از جانبازان شیمیایی به من می رسد که برخی خجالت آور است. هرچند علاقه ای به آوردن نام آمریکا ندارم اما آنها به ازای از دست دادن یک بند انگشت 20 میلیارد دلار اعتبار قانونی دارند. در کشورمان بعد از چندسال جانباز شیمیایی نامه می نویسد که بدنم تاول زده و بلافاصله تشخیص شیمیایی می دهند اما دولت آن را نمی پذیرد.

وی افزود: امکان دارد خانواده این عزیزان نسبت به نظام بدبین شوند. در دولت احمدی نژاد وقتی مسأله دانشگاه کلمبیا مطرح شد و قرار برسخنرانی وی در سازمان ملل شد، یکی از محورهای مورد بحث همین سلاح های شیمیایی بود که نام مرا بردند و بعد از آن چند مصاحبه با واشنگتن پست و نیویورک تایمز داشتم که باور نمی کردند. بسیاری از بچه های شیمیایی ما سوختگی بسیار شدید داشتند که از دیدن آنها وحشت می کنید.6 سال از آن زمان گذشته و از همین فردا پیگیر می شویم که این مطالبات 6 ماه یکبار به کجا رسیده است؟ حتی اگر هلوکاست را بپذیریم، بعد از آن بزرگترین قربانی دنیا هستیم.

این عضو مجلس در رابطه با مارک فری یادآور شد: او می گوید اگر ایرانی ها بخواهند رابطه خودشان را با آمریکایی ها بهبود ببخشند، بهتر است این مسائل را مطرح نکنند و این تهدید است. متأسفم در برخی مذاکرات هیأت دیپلماتیک این مسأله مطرح نشده است. به زودی به هیروشیما برای سالگرد بمباران اتمی می روم و آنها هنوز این مسأله را پیگیری می کنند. سیاست مقام معظم رهبری در این زمینه آگاهانه است که اشاره کردند اگر می خواهید با آنها مقابله کنید باید به طور مستقیم مهاجم باشید.

نوباوه افزود: ما باید روبروی آمریکا بایستیم. چه طور یک فرد در پرونده بنیاد علوی آمریکایی با ندیدن زن یا حیوان خانگی اش می تواند ادعا کند؟... این پرونده درباره ادعای آمریکایی های جاسوس در ایران بودند. فکر می کنم این یک فاجعه است که هیچ کاری انجام نشده است. می خواهم این را به عنوان یک عضو مجلس مطرح کنم که جانبازان عزیز! شما باید بیایید.حداقل بیش از 100 هزار نفر شهید شیمیایی داریم. باید از قوه قضاییه و بنیاد شهید بخواهیم که با این مسأله فعالانه برخورد کند.

وی افزود: در حال حاضر تشکیل دهندگان موزه صلح جانبازان شیمیایی هستند و اصلا نمی توانید تصور کنید که جانبازی را دیدم که 6 بار عمل پیوند قرنیه انجام داده است که باور نکردنی است. فکر می کنم این مطالبه را اول باید از خودمان و سیستم قضایی خودمان و دیپلماسی بین المللی بخواهیم.

نوباوه درباره پرونده حقوق بشر ایران که در سازمان ملل منتشر می شود،گفت: آنها با وقاحت کامل علیه ما ادعای حقوقی می کنند. در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ایران یک پرونده شیمیایی داشت که کاملا روشن است. این امکان ها از دست ما رفته است. مردم غرب این اتفاقات را نمی دانند و رسانه های غرب امکان انتشار این مطالب را نداشتند.شوخی نیست که در مسأله سردشت 10 نفر در یک خانواده شهید شوند. رهبر معظم انقلاب یادآور شده اند که این مسأله شرعی نیست.

وی خطاب به دولت و نظامی اسلامی گفت:می خواهم به نظام اسلامی و قوه قضاییه بگویم آیا شرعی است که حق مردم را نبینید که جانبازان ما بودجه پرداخت دارو ندارند؟...آیا افرادی که ادعای وظیفه در مجامع بین المللی را دارند، یک ثانیه در جبهه بودند و جنگ را دیده اند و اصلا دیده اند که مغز دوستان در همان لحظه متلاشی شده است؟... آیا دیده اند که یک جانباز شیمیایی مثل یک پرنده سربریده روی زمین دست و پا زده است؟... قوه قضاییه ما باید سازمانی را معین کند تا مطالبات سازماندهی شود.

این عضو مجلس بیان کرد: امروز زمان انجام اقدام عملی است. آیا آقای ظریف می خواهد 20 پرونده جانبازان شیمیایی را با خود به مجامع بین المللی ببرد و بگوید آمریکا علیه ایران مهاجم بوده است؟... یک قدم عقب برویم، صد قدم جلو می آییم و این مسأله ای است که کاملا دست ما را باز می گذارد. اگر در رسانه ها به آنها فشار وارد کنیم، جواب می گیریم چون جامعه غربی ترسوست. فکر می کنم اهمیت کار رسانه ای کمتر از کار قضایی نیست. امروز ثابت شده است که میکروب شیمیایی از طریق ژن به بچه ها منتقل می شود و این یک جنایت ادامه دار است.

نوباوه با اشاره به حمله آمریکا به عراق گفت: در حمله آمریکا به عراق توانستند ثابت کنند که عراق نمی تواند سلاح شیمیایی بسازد و این به منزله محکومیت خود آمریکاست. اظهارات فرانکونا عجیب است و نمی دانم چه طور ایشان توانستند آن را بگویند.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ها گفت: خواهش می کنم رسانه ملی و دیگر سایت ها این مسأله را به عنوان یک مطالبه ملی مطرح کنند و اجازه خاموش شدن چراغ آن را ندهند.

طالب زاده در رابطه با صحبت های نوباوه تشریح کرد: در یک مجله  به این اشاره شده است که فرانکونا وابسته نظامی آمریکا در بغداد بود و وی در مصاحبه ای می گوید که نسبت به بمباران شیمیایی آگاه بود. در مصاحبه دیگری که وی داشتیم با صراحت بیان می کند که اجازه داریم اطلاعات گرفته شده را با سیستم ماهواره ای منتشر کنیم یا نه ؟... صدام دستور می دهد که تمام اطلاعات را بدهید و به هیچ وجه ایران نباید پیروز نشود.

در ادامه«راز» قسمت هایی از مستند«خاطراتی برای تمام فصول»مصطفی رزاق کریمی در خصوص جانبازان شیمیایی پخش شد و در آن به این اشاره شده بود که تا یک هفته تلویزیون اتریش گزارش مربوط به شیمیایی های ایرانی را پخش نمی کرد.

طرح دعاوی 500 جانباز را بدون هزینه پیگیری می‌کنیم
مهدی دهنوی مشاور دعاوی بین الملل در ادامه درخصوص جانبازان شیمیایی گفت: این صدمات وارده در تعارض با کلیه قوانین و کنوانسیون های بین المللی است و از جهت حقوقی استفاده از سلاح های شیمیایی به طور کامل خلاف مقررات است. 8 تیر روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی است و دیروز سالگرد حادثه شیمیایی شهر سردشت روبرو بودیم که هواپیماهای عراقی به منازل مسکونی حمله کردند که این خلاف قوانین بین الملل است و حدود 8 هزارو 25 نفر مسدوم شدند که 130 نفر در طول چند روز به شهادت رسیدند و البته عده ای هم همچنان دست به گریبان این بیماری هستند و برخی از اثرات استنشاق این گازها به مرور مشخص می شود.همچنین روند طولانی حمایتی برای بهبود بیماری این عزیزان گاهی غیرممکن است.

دهنوی ادامه داد: متأسفانه از جهت اقدام عملی دچار ضعف هستیم. ما قانونی در مجلس شورای اسلامی در سال 1387 تحت عنوان«الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی علیه ایران» تصویب کردیم. این یک ماده واحده با 5 تبصره است که یادآوری می کند دولت باید حقوق مصدومان و شهدای شیمیایی ناشی از 8 سال دفاع مقدس را در محاکم داخلی و خارجی پیگیری کند.

وی افزود: از زمان ابلاغ این قانون طی دو ماه دولت موظف است ضمن تجمیع دستگاه های فعال برای به دست آوردن حقوق جانبازان، یک دستگاه مشخص پاسخگو را به عنوان مسئول پیگیری تعیین کند. سال 90 مصوبه ای هیأت وزیران دارد که بنیاد شهید متولی اصلی امور پیگیری قربانیان جنگ شیمیایی علیه ایران تعیین می شود.

این مشاور دعاوی بین المللی با ابراز گلایه خاطرنشان کرد: این صحیح است که از سال 87 تا 90 طول بکشد تا تعیین کنیم متولی کیست؟ از سال 90 تا به امروز هم اتفاق ویژه ای صورت نگرفته است. این عجیب ترین اتفاقی است که برای موضوعی که همگی درباره آن اتفاق نظر دارند، هیچ اقدام جدی انجام نشود. در تبصره 5 یادآوری می شود که دولت موظف است هر6 ماه یکبار گزارش مربوط به اجرای قانون را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کند و اگر دولت انجام نداد، کمیسیون امنیت ملی می تواند از دولت گزارش بخواهد.چندبار این اتفاق افتاده است.

دهنوی در خصوص پیگیری حقوقی توضیح داد: در بحث پیگیری حقوقی تنها جانبازان شیمیایی نیستند بلکه تعداد افراد شهید شده براثر این حادثه را هم باید به آن اضافه کنیم. در حوزه دعاوی آمریکایی ها علیه ایران مطرح کردند، در یک مورد تنها به اعتبار اینکه دو خانم مدعی شدند یکسال از شوهرمان دور بودیم و دچار تألم روحی شدیم، دادگاه ایران را 20 میلیون دلار محکوم کرده است اما در حوزه بحث های شیمیایی دردهایی تحمل شده است که اگر بخواهیم آنها را تبدیل به پول کنیم، صدها میلیارد دلار خواهد شد.

وی افزود: من در اتفاق سردشت به خانواده شهید اسدزاده برخورد کردم که بمباران سردشت پسر دوساله،شش ساله، دوازده ساله، پدر و مادر و دختران به طور کلی شهید شدند و بازمانده آنها پسر سربازشان در کرمان است. همچنین خانواده ای داریم که 3 شهید داده اند و خودشان جانباز هستند. چه طور امکان دارد نظام ما این طور محکوم به پرداخت غرامت شود و این فجایع نادیده گرفته شود. مباحث شیمیایی در سال 78 و در زمانی که خود رئیس جمهوری دبیر شورای امنیت ملی بودند شروع شد و تا این لحظه 50 پرونده حکم گرفتیم و در مقایسه با آنچه آمریکایی ها توانستند بگیرند برابر با 37 میلیارد دلار حکم قطعی است.

این کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به صحبت های مارک فری عنوان کرد: این بی پایه است که برای بهبود روابط نباید وارد بحث پیگیری مطالبات شوید چون سوالی مطرح می شود که چرا خودشان این طور عمل نمی کنند؟... در کودتای 28 مرداد، شروع جنگ،هواپیمای طبس،حادثه هواپیمای مسافربری و شیمیایی ها آمریکا نقش داشته است. در مباحث دعاوی سندها اهمیت دارند و اتفاقا در موضوع بمباران شیمیایی مدارک روشن و مستدلی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حادثه شیمیایی سردشت وقتی ویلیام کیسی رئیس سرویس اطلاعاتی سیا بود، به این اشاره کرد که ما مشوق صدام در جنگ شهرها بودیم و ایران اعتراض می کند این خلاف قوانین بین الملل است اما آمریکایی ها هیچ جوابی نمی دهند و این به عنوان سند سازمان ملل منتشر می شود. فکر نمی کنم سندی دراین رابطه پیدا شود. از نظر حقوقی اظهار نظر مسئولان مسئولیت آور است و امکان دارد علیه آن کاری انجام داد.

دهنوی در خصوص اتفاقات در دو بعد داخلی و بین المللی گفت: مطابق ماده واحده سال 78 به محاکم داخلی این اجازه داده شده است که در ارتباط با دولت هایی که مصونیت دولت ما را نقض کردند، مجلس این را پذیرفت پرونده علیه دولت آمریکا نیز بپذیرند. تعدادی از پرونده های مطرح شده مربوط به موضوع شیمیایی بوده است و امیدواریم بتوانیم پرونده های بیشتری را در شعبه خودمان مطرح کنیم.

وی افزود: در گزارش های ستاد کل حتی در همان سال اول جنگ،عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. از سال 59 تا 63 هرسال 10 حمله شیمیایی داشتیم که در سال 67 به دلیل سکوت محافل بین المللی به 45 حمله در سال رسید. بدون تردید هر پرونده ای که مطرح شود به عنوان یک سند در تشویق عراق توسط آمریکا قابل استفاده است.

دهنوی با اشاره به طرح دعوی در محافل بین المللی گفت: یکی از مباحث بین المللی طرح دعوا در دادگاه های کشورهایی است که به تجهیز صدام برای داشتن سلاح شیمیایی استفاده کردند. چندسال پیش شکایتی در آلمان مطرح شد که مقررات صادرات خود را نقض کرده بود که به طور کلی بایکوت شد. خود جانبازان به عنوان مدعی می توانند وارد این پرونده ها شوند و آنها موظف به پیگیری هستند.

وی در رابطه با هلند اذعان کرد: دولت هلند علیه تبعه خودش را متهم کرد که مواد اولیه را از کشورهایی مثل تایلند،ایتالیا،ژاپن،سنگاپور،سوئیس و آمریکا به عراق صادر کرده است. مصدومان حلبچه و سردشت ادعای خودشان را در این دعوی مطرح کردند و نهادهای داخل کشور مساعدت کردند و در آن پرونده این تبعه هلندی به 15 سال زندان محکوم شد و با اعتراض به جای کم شدن مجازات دو سال دیگر اضافه و تبدیل به 17 سال شد. در اردیبهشت سال گذشته 25 هزار یورو به هر خانواده به عنوان ضرر و زیان پرداخت شد.

عدم اراده و جدیت در پیگیری استفاده از سلاح های شیمایی
این مشاور حقوق بین الملل ادامه داد: دادستان ما می تواند از آنها براساس مدارک و برگه های گمرکی و واردات این مواد می تواند کاری انجام دهد. ما بیش از مسئله پول، اراده و جدیت لازم را نداریم. در حال حاضر همین الان اعلام می کنم که مسأله 500 جانباز در داخل و خارج می توانیم بدون حتی یک ریال با کمک انجام دهیم.

طالب زاده با اشاره به لزوم پیگیری واردات قطعات هواپیما در پایان گفت: 35 سال است که از قطعات هواپیما استفاده می کنیم و می توانستیم این موضوع را از ابتدای انقلاب به صورت جدی مطرح کنیم تا طبق قرارداد امضا شده برخورد شود و این سکوت جرم است. فرانسیس بویل درباره تحریم ها صحبت کرده است و بعد از آن درخواست مصاحبه برای دوره جدید کردم اما قبول نکرد چون معتقد بود اقدامی انجام نمی دهیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران