نگرانیم دولت به کاهش تورم دل بسته و رکود را نادیده بگیرد

نگرانیم دولت به کاهش تورم دل بسته و رکود را نادیده بگیرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه نگران آن هستیم که دولت به کاهش تورم دل بسته و رکود صنعت را نادیده بگیرد، گفت: از دولت درخواست می‌کنیم تا برای بخشودگی جرایم بانکی واحدهای تولیدی تصمیم مناسبی اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم روز صنعت، معدن با اشاره به اینکه صحبت امروز من از جانب10 هزار واحد صنعتی کشور با رئیس‌جمهور است، اظهار داشت: چالش‌های پیش روی صنعت ایران در حال حاضر مزمن و انباشته شده است البته این چالش‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده است که به راحتی قابل حل باشد بلکه باید برای حل آن کل قوای کشور همکاری کرده و در یک گفت‌وگوی بی‌پرده و جدی به یک راهکار جامع دست پیدا کنند. 

وی با بیان این که مساله اصلی این روزهای واحدهای صنعتی نقدینگی و بدهی‌های معوق بانکی است، گفت: بدهی‌های معوق بانکی جریمه‌های سنگینی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند که در این رابطه برخی از صنعتگران راهی زندان شده‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مساله نقدینگی و جریمه‌های سنگین بانکی باعث شده تا بخش صنعت نتواند در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به پویایی و اقدامات مناسبی دست پیدا کند به همین منظور از دولت درخواست می‌کنیم تا با رفع موانع بستر لازم را برای توسعه صنعت کشور به وجود آورند. 

وی با اشاره به اینکه سهم بخش صنعت در اقتصاد کشور بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: منابع مورد نیاز واحدهای صنعتی کمتر از کسری منابع دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست، حال چرا دولت اقدام مناسبی را در این رابطه انجام نمی‌دهد و با ملاحظه حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیمی را برای بخشش معوقات بانکی تولیدکنندگان به کار نمی‌گیرد. 

سهل‌آبادی با بیان این که اخیرا وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن از تدوین یک برنامه برای افزایش اشتغال در سطح کشور کرده است گفت: با توجه به مشکلات ساختاری موجود در کشور هرگونه برنامه اشتغال‌زایی دولت نه تنها موثر واقع نخواهد شد، بلکه حجم نقدینگی مورد نیاز واحدها را افزایش داده و نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بهتر است دولت هرگونه منابع مالی را که برای افزایش اشتغال در سطح کشور پیش‌بینی نموده است را به بخش صنعت اختصاص داده و آنها را از گرداب معوقات بانکی رها سازد. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه به اعتقاد فعالان اقتصادی لازمه خروج دولت از رکود اقدامات همزمان برای کاهش تورم را نیز می‌طلبد اظهار داشت: هم‌اکنون دولت با سیاست‌های انقباضی درصدد کاهش نرخ تورم در جامعه است. این در شرایطی است که اعتبارات بانکی کاهش پیدا کرده و حقوق دستمزدها نیز با رشد 25 درصدی روبه رو شده است این موضوع در کنار افزایش نرخ 25 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، افزایش 10 درصدی نرخ ارز و افزایش نرخ سود وام‌های صنعتی از 14 به 22 درصد به هیچ عنوان نمی‌تواند به نتایج مناسبی دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما شرایط دولت را درک می‌کنیم اما لازمه توسعه کشور و رفع مشکلات تصمیمات یکپارچه برای خروج از رکود و تورم موجود در جامعه است که دولت باید به جای تصمیمات ناکارآمد و سیاست‌های انقباضی تمام تمرکز خود را به حل این موضوع معطوف کند.

سهل‌آبادی با بیان این که دولت گذشته افسار کنترل تورم را رها کرده بود، گفت: نگران آن هستیم که دولت یازدهم نیز به کاهش تورم دل بسته و رکود صنعت را نادیده بگیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه