واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی معاملات بورس را شفاف می‌کند

واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی معاملات بورس را شفاف می‌کند

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معامله محصولات پتروشیمی به نرخ ارز آزاد در بلندمدت باعث از بین رفت واسطه گری و رانت در صنعت پتروشیمی می شود و شفافیت بیشتر در معاملات را به همراه خواهد داشت.

جواد سنگینیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص اثرات آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی بر معاملات بورس گفت: معامله محصولات پتروشیمی به نرخ ارز آزاد در بورس کالا اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است و اثر مثبتی بر معاملات بورس دارد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اجرای این طرح در بلندمدت باعث از بین رفت واسطه گری و رانت در صنعت پتروشیمی می شود و شفافیت بیشتر در معاملات را به همراه خواهد داشت. همچنین تهیه مواد مورد نیاز پتروشیمی ها به نرخ ارز آزاد نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: هرچه قیمت نرخ ارز در کشور به سمت تک نرخی شدن پیش برود و نرخ ثابتی را در مبادلات اقتصادی داشته باشیم، اثرات مثبتی را نیز بر بازار سرمایه کشور خواهد داشت و بورس را به سمت شفافیت بیشتر هدایت می کند.
سنگینیان در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: در حال حاضر دو متغیر می تواند شرایط معاملات بورس را متعادل‌تر کرده و روند حرکت شاخص را صعودی کند که یکی از آنها نرخ سود بانکی است که با افت و کاهش این متغیر پی بر ای بازار بالا می رود.
وی در مورد متغیر دوم نیز افزود: نتیجه مثبت مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی هم می تواند چشم انداز سودآوری در سالهای آینده را برای شرکتهای بورسی به همراه داشته باشد و بر روی معاملات بازار سهام تاثیر مثبت بگذارد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بدون شک بازار سرمایه کشور به خبر نهایی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 واکنش نشان می دهد، چرا که تحریم ها بر سودآوری شرکتها از طریق مواردی چون بالا رفتن هزینه حمل و نقل، تهیه مواد اولیه، فراهم آوردن نقدینگی و واردات اثر منفی گذاشته است.
وی در پایان از صنایعی چون بانکداری، حمل و نقل، ارتباطات، مخابرات و لیزینگ به عنوان صنایعی نام برد که در صورت رسیدن به نتیجه نهایی مثبت در مذاکرات 1+5 پتانسیل رشد بیشتر را نسبت به سایر گروهها در بورس خواهند داشت.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه