زخم به جا مانده از بحران اقتصادی، همچنان حوزه یورو را آزار می‌دهد

زخم به جا مانده از بحران اقتصادی، همچنان حوزه یورو را آزار می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: فایننشال تایمز با اشاره به بیکاری ۱۸.۵ میلیون شهروند اروپایی حوزه یورو نوشت: زخم به جا مانده از بحران اقتصادی، همچنان حوزه یورو را آزار می دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، در حالی که خوش بینی نسبت به ترمیم اقتصادی اروپا، امسال در بازارهای مالی گسترش یافته است، اما چشم انداز آینده 18.5 میلیون شهروند بیکار حوزه یورو بهبود چندانی نداشته است.

بسیاری از اقتصاد دانان نگران اند که بحران مالی یک زخم دائمی بر پیکر بازار کار اروپا به جا گذاشته و میزان بیکاری ساختاری در حوزه یورو را افزایش داده باشد. بیکاری ساختاری، میزانی از بیکاری است که یک نظام اقتصادی می تواند بدون  افزایش نرخ تورم آن را تحمل کند. این بدان معناست که نرخ بیکاری در اقتصاد حوزه یورو، حتی پس از بازگشت به وضعیت سالم، همچنان بالا باقی خواهد ماند.

بر اساس برآورد سازمان همکاری های اقتصادی سطح بیکاری ساختاری در 15 کشور حوزه یورو که عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای نیز هستند، از 8.5 درصد به 10 درصد افزایش یافته است.

دانیل گروس، مدیر مرکز مطالعات سیاست های اروپایی نیز در این باره گفت: «چشم انداز (آینده) نامساعد خواهد بود.»

افزایش بیکاری ساختاری به خصوص از این جهت مشکل آفرین است که این منطقه در معرض تغییرات شدید بافت جمعیتی قرار دارد. اقتصاد دانان هشدار می دهند که حوزه یورو در آینده برای پرداخت مقرری به جمعیت سالخورده خود با مشکل مواجه خواهد شد.

با این وجود، جوانان اروپایی بیش از همه از این موج بیکاری آسیب دیده اند. بنابر اعلام سازمان بین المللی کار، از 1.6 میلیون نفری که در کشورهای یونان، ایرلند و پرتغال در فاصله سال های 2007 تا 2012 از کار بیکار شده اند، سه چهارم سنی بین 15 تا 34 سال دارند. در یونان و اسپانیا، بیش از نیمی از افراد زیر 25 سال جویای کار، بیکار هستند. در ایتالیا، از هر 10 جوان 4 نفر بیکارند.

اکهارد ارنست، یکی از اقتصاددانان بخش تحقیقات سازمان بین المللی کار گفت: «بحران آنقدر طولانی شده که افرادی که کار خود را از دست داده اند، دیگر امیدی برای یافتن یک شغل دیگر ندارند.»

ماریا هلنا آنتولین، عضو هیئت مدیره شرکت گورپو آنتولین اسپانیا، سازنده قطعات خودرو که حدود 14 هزار کارمند در سراسر جهان دارد نیز گفت: هنوز باید اقدامات بسیار بیشتری انجام شود تا وضعیت بازار کار بهبود یابد.

انتهای پیام/ 13

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه