وجود ۳۰ نوع آفت جنگل‌های هیرکانی کشور را تهدید می‌کند

وجود 30 نوع آفت جنگل‌های هیرکانی کشور را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در یک دهه گذشته بیش از ۳۰ نوع آفت مهم و کلیدی در جنگل های هیرکانی شناسایی شده است.

یزدانفر آهنگران در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار کرد: در یک دهه گذشته ،جنگل های شمال کشور شاهد بیش از 30 نوع آفت کلیدی و مهم بوده و خسارت های این آفت ها را نمی توان به صورت عدد و رقم و در یک فاصله زمانی کوتاه اعلام کرد.

وی افزود: در خشکیدگی و از بین رفتن درختان جنگلی عوامل متعددی دخیل هستند که آفات یکی از دلایل مهم و کلیدی است.

معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اعتبارات مبارزه با این آفت در جنگل های شمال کشور گفت: اعتبارات مبارزه با این آفت باید به صورت استانی تأمین شود اما امسال درخواست هایی برای استفاده از اعتبارات ملی داده شده که تخصیص آن هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: هر منطقه ای که اکوسیستم دچار اختلال شود، کوبیدگی زیاد خاک اتفاق بیفتد و بهره برداری ها از عرصه های جنگلی بی رویه و غیر اصولی باشد زمینه برای حضور و طغیان آفت فراهم می شود.

آهنگران افزود:حضور غیرمسئولانه برخی افراد و برافروختن آتش از دیگر عوامل تشدید کننده خسارت های آفت ها است.

وی تأکید کرد: مواظبت و حفاظت از جنگل های البرز بسیار مهم و حیاتی است و این جنگل ها اهمیت ژنتیکی و رویشگاهی دارند و بازمانده جنگل های هیرکانی به شمار می روند و حفاظت از این عرصه ها نیاز به پشتیبانی دولت و وضع قوانین دارد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon