۴۰ درصد مراتع کشور با خشکسالی مواجه است

40 درصد مراتع کشور با خشکسالی مواجه است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به وقوع خشکسالی شدید در کشور گفت: در ۴۰ درصد از مراتع کشور خشکسالی رخ داده است.

کرمعلی قندالی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار کرد: از مجموع بیش از 32 میلیون هکتار از مراتع کشور، حدود 13 میلیون هکتار در معرض خشکسالی است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی امسال، بیشتر به کمربند جنوبی رشته کوه البرز خسارت وارد کرده است افزود: 10 استان کشور در این مسیر از البرز غربی گرفته تا البرز میانی و شرقی شامل اردبیل تا خراسان‌های رضوی و جنوبی در معرض خشکسالی قرار گرفته است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: استان‌های  تهران، البرز، سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خسارت بیشتری از خشکسالی دیده‌اند و در وضعیت بحرانی‌تری قرار دارند.

قندالی کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل و میانگین سالانه را از عوامل وقوع این خشکسالی عنوان و تصریح کرد: در برخی استان‌ها مانند استان سمنان کاهش 60 درصدی بارش‌ها رخ داده است.

وی با اشاره به تأثیرات وقوع این خشکسالی بر روی زندگی عشایر خاطرنشان کرد: این خشکسالی اثرات زیادی را در تولیدات دامی و دامپروری داشته است.

خشکسالی، 10 هزار میلیارد ریال به عشایر ایران خسارت زد

رئیس سازمان امور عشایر کشور از خسارت 10 هزار میلیارد ریالی خشکسالی به عشایر ایران در سال جاری خبر داد و افزود: افزایش تلفات دامی و کاهش تولیدات دامی و علوفه از جمله اثرات این خشکسالی است.

قندالی با اشاره به پیش‌بینی اعتبارات لازم برای جبران برخی از زیان‌های ناشی از خشکسالی به عشایر کشور خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 238 میلیارد ریال برای کاهش اثرات خشکسالی و تأمین آب و علوفه از سوی وزیر جهاد کشاورزی به معاونت راهبردی ریاست جمهوری پیشنهاد شده است که پس از تصویب در هیئت دولت به استان‌ها ابلاغ می‌شود

وی افزود: پس از اتمام مراحل اداری و تخصیص این اعتبار، بخشی از آن برای تأمین علوفه و بخشی دیگر از آن نیز برای تأمین آب و آب‌رسانی به عشایر تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به میزان خشکسالی وارده ناشی از خشکسالی به عشایر کشور گفت: حجم خسارت وارده به عشایر کشور در اثر خشکسالی امسال بیش از 10‌هزار میلیارد رسال بوده است.

قندالی تصریح کرد: در این میان حجم خسارت در استان‌های سمنان،خراسان رضوی و جنوبی بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش اثرات خشکسالی و کمک به عشایر استان سمنان اعتباری بالغ بر 12 میلیارد و 480 میلیون ریال به‌صورت تسهیلات از سوی صندوق توسعه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به حجم تولیدات در بخش کشاورزی و دامپروری کشور، این میزان را بیش از پنج میلیون و 600 هزار تن اعلام کرد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon