مسئولان به بحث فرهنگ و فراغت نگاه بخشنامه‌ای دارند

مسئولان به بحث فرهنگ و فراغت نگاه بخشنامه‌ای دارند

خبرگزاری تسنیم: محدودیت اعتبارات و امکانات فرهنگی معضلی است که اهالی فرهنگ و هنر با آن خو گرفته و پذیرفته‌اند که نیمه خالی این لیوان هیچگاه پر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، هنرمندان تبریزی با دلخوش کردن به نیمه پر لیوان مدت‌ها امید به تغییر مدیریت فرهنگی استان داشتند که شاید با تعدیل رویکردها و اولویت‌ها توجه و سهمی بیشتر از حق پایمال شده  خود را پس بگیرند اما امروز با ارائه برنامه ها و تکرار اولویت‌های قبلی می بینیم که این داستان رونوشت همان قصه بی مهری بالانشینان تصمیم گیر است.

در حالی که پیش از این بارها و بارها توسط همین مدیران و برنامه ریزان بودجه فرهنگی کشور معادل 0.2 درصد بودجه کشور اعلام شده و بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در برابر سازمان‌های مشابه بسیار ناچیز و همچنین اعتبار فرهنگی شهر تبریز معادل 2 درصد بودجه شهر و مبلغی تاسف بار نه تنها در مقایسه با شهرهای پیشرفته دنیا بلکه در مقابل کلانشهرهای دیگر ایران است، اما باز به مرحله عمل که می رسد همیشه پا در کفش دیگری داریم.

 23 درصد میزان علاقه‌مندی جوانان به فعالیتهای اردویی است

حسن زاهدی، مسئول برنامه های اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با انتقاد از ارائه آمارهای غیرواقعی گفت: آمار ارائه شده در جلسه شورای شهر با آمار جلسه ستاد اوقات فراغت در فرمانداری مغایرت 20 هزار نفری دارد.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در جلسه فرمانداری آماری 2 هزار نفری اعلام کرد، مبنی بر اینکه شرکت کنندگان  در 60 روز به مدت 4 ساعت طی روز در کلاس‌ها و برنامه‌های این سازمان حضور داشتند.

زاهدی تاکید کرد: در اینگونه آماردهی تصور ایجاد می شود که 2 هزار نفر طی دو ماه بطور مستمر در کلاس حضور داشته اند، در حالیکه باید خروجی این برنامه ها و کسانی که از دوره های آموزشی فارغ التحصیل شده و یا در برنامه های اختتامیه حضور دارند و گواهی می گیرند محاسبه شود.

زاهدی با تاکید بر اینکه در ستاد اوقات فراغت ارزیابی صحیحی از این مقوله وجود ندارد، اذعان داشت: باید بر کارکرد اوقات فراغت با تامل بنگریم، ستادی منسجم برپا شده و با ارزیابیِ آمار صحیح نیازسنجی و برنامه ریزی شود.

وی افزود: درصورتی که سازمان ورزش و جوانان به عنوان متولی آمار و اداره پرتال، عملکرد و آمارها را به درستی رصد کند  خوشبین به عدد و رقم نخواهیم بود بلکه با برنامه ریزی کاربردی و نیازسنجی کارشناسی شده به نتایج موثر دست خواهیم یافت.

حسن زاهدی، تصریح کرد: بطور مشخص معلوم نیست که آمارها براساس نفر ساعت، نفر ماه، یا نفر بر دو ماه اعلام می شود؛ از طرفی در گزارش این عملکردها و ارائه آمارها «پایگاه اوقات فراغت» تعریف مشخصی دارد که براساس این تعریف مسلما استخر و باشگاه آموزش و پرورش پایگاه شناخته نمی شود.

مسئول برنامه های اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی استان، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای یک یا دو ساعت از روز جوان ما غنی سازی اوقات فراغت تعریف نمی شود.

زاهدی با بیان اینکه براساس تجربه 23 درصد میزان علاقمندی جوانان به فعالیتهای اردویی است، گفت: سازمان سال قبل 5 هزار نفر در استان و 2 هزار نفر در تبریز را تحت پوشش قرار داده بود که 21 درصد به فعالیتهای ورزشی تعلق داشت.

این در حالی است که دیگر ارگانهای فرهنگی و ورزشی شهر اولویت فعالیتهای مذهبی و دینی را در برنامه های خود قرار می دهند، برنامه ای که متولی اصلی آن نتیجه برعکسش را تجربه کرده است.

کشف وجود خارجی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تبریز

از محسنات و ویژگی‌های مثبت پیگیری این گزارش، کشف وجود خارجی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تبریز بود که سال‌هاست چهره در نقاب رخوت و سکوت ربوده و نامی از وی در محافل فرهنگی و هنری وجود نداشت.

عنوانی که در شهرستان‌ها مسئولیت اجرای فعالیتها و برنامه های فرهنگی و هنری را بر عهده دارد در تبریز با اِشغال اتاقی و اختصاص حقوق و امتیازات منحصر به این سِمَت در سکوت و خلوت، گوشه ای دنج از مجتمع فرهنگی و هنری تبریز روزگار می گذراند.

یونس همتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تبریز، با اشاره به پژوهش محور بودن فعالیتهای این مجموعه گفت: براساس داده های جلسات پیشین حوزه فرهنگ در ارگانهای ذیربط کمبود برنامه های پژوهش محور و توجه به مسائل اجتماعی خانواده احساس می شود.

وی افزود: باید خروجی جلسات قبلی ستاد در جلسات بعدی مطرح و بررسی شود تا از تکرار موضوعات قبلی و دوباره کاری در شورا و فرمانداری پیشگیری شده، با کاربردی شدن برنامه ها رویکرد ستاد اوقات فراغت بر سیاستگذاری، راهنمایی، همگرایی و هم افزایی در نهادهای مردمی و دولتی به سمت پژوهش محور و کاربردی گرایش یابد.

همتی تاکید کرد: رویکرد فعلی فرهنگ و ارشاد تعامل و هم افزایی با سایر ارگانها و نهادهای ذیربط و همکاری با تشکلهای تخصصی مردم نهاد در حوزه فرهنگی و هنری و مدیریت کاربردی برنامه ها است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تربیت تشکلهای مردم نهاد و توسعه مراکز فرهنگی و هنری وابسته در دستور کار این اداره قرار دارد، خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد می تواند در بخش سخت افزاری، امکانات موجود فیزیکی و با افزایش ظرفیت فضا طیف بیشتری از جوانان را پوشش دهد.

به گفته همتی، برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم تابستان امسال با مشارکت دستگاههای فرهنگی و مردم، فعال کردن کانونهای مساجد و... از جمله برنامه های غنی سازی اوقات فراغت اداره فرهنگ و ارشاد تبریز است.

 79 درصد بودجه معاونت فرهنگی شهرداری تبریز مختص پروژه های عمرانی است

حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، با بیان اینکه الان برای گزارش دهی زمان خوبی نیست، گفت: فعلا در مرحله ثبت نام هستیم، نتیجه را باید در مراسمهای اختتامیه اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیتهای مستقل و موازی کاری ارگانهای فرهنگی شهر گفت: باید تلاش کنیم با بحث بر سر هم افزایی، مشورت برای انجام کاری تاثیرگذار و دستیابی به آمار و اطلاعات صحیح به نتایج کاربردی دست یابیم.

حمیدی با همکاری منسجم مسئولان فرهنگی، ضمن رفع ایرادها و نواقص موجود می توانیم به دغدغه مشترک همه مردم جامعه و والدین که پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با برنامه های مفید و سازنده است برسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، اذعان داشت: برنامه های معاونت تنها مختص فصل تابستان و ایام تعطیلی مدارس نیست، ما در طول سال برنامه هایی برای غنی سازی اوقات فراغت تمام اقشار جامعه داریم.

حجت الاسلام حمیدی، ضمن اشاره به محدودیت اعتبارات فرهنگی خاطرنشان کرد: 21 درصد این برای اعتبارات برای برنامه های فرهنگی ورزشی، زیباسازی و بطور کلی پروژه های اجرایی و 79 درصد بقیه برای طرحهای سخت افزایی و فیزیکی چون ساخت مسجد و کانونها و پایگاههای فرهنگی هزینه می شود.

 مسئولان به بحث فرهنگ و فراغت نگاه بخشنامه ای دارند

داوود امیرحقیان، عضو شورای چهارم کلانشهر تبریز اظهار کرد: متاسفانه مدیران فرهنگی ما به اوقات فراغت در چارچوب بخشنامه و در بازه زمانی ساعت 7 صبح تا 2 بعد از ظهر نگاه می کنند.

وی تاکید کرد: جایگاه شورای شهر ایجاب می کند در چارچوب قانون، از بعد نظارتی در کلیه امورات شهر وارد شده و در کنار تمامی دستگاهها نسبت به اجرای سریع و مناسب برنامه ها اقدام کنند.

امیرحقیان با بیان اینکه عملکرد جزیره ای چند ساله هیچ نتیجه ای نداشته، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه جزیره ای عمل کنیم، همواره اطلاعاتمان ورودی خواهد بود، اما عملکرد خروجی برنامه ریزی شده و نتیجه کاربردی نخواهیم داشت.

 مسئولان فرهنگی در مقابل وایبر و تانگو برنامه ای برای ارائه ندارند

این عضو شورای کلانشهر تبریز اظهار کرد: آنطور که در خارج از مرزها برای جوانان ما برنامه ریزی می شود، در داخل کشور نیز باید به همان قدرت و با هدفمندی گسترده برنامه ریزی و عمل شود.

داود امیرحقیان، ادامه داد: مدیران فرهنگی و مسئولان ذیربط امروز برای تانگو و وایبر چه برنامه ای دارند؟

وی با یادآوری اینکه متاسفانه تعداد مبتلایان به دخانیات در عصر حاضر و در میان جوانان به شدت روند رو به افزایشی را طی می کند، تصریح کرد:‌ با جدیت و روزآمدی برنامه، نیازسنجی و بررسی منطقی آنچه در دست است، باید بطور شفاف اعلام شود آنچه نیاز داریم بدانیم و قصد اجرای چه برنامه ای را داریم.

امیر حقیان با بیان اینکه درصورت ادامه روند موجود، این تابستان نیز تمام می شود و بدون رفع مشکلی از مردم در پرتال چند آمار و رقم جهت رفع تکلیف ارائه می شود، گفت: باید با همکاری بین بخشی دستگاههای ذیربط و سرریز امکانات بر روی هم با

شعار همگرایی و وحدت اهداف و برنامه جامع و یکپارچه ای تعریف و با شعور پیگیری کنیم.

 شورای شهر زمین خاکی فوتبال احداث می‌کند

سعید محدث، نائب رئیس شورای کلانشهر تبریز، با تاکید بر اینکه نزدیک 90 درصد جرم و جنایت و حاشیه شهرها اتفاق می افتد، گفت: برای پیشگیری از گرایش جوانان به بزهکاری باید با ایجاد برنامه های فرهنگی و ورزشی در وهله اول امکانات فیزیکی و فضای ورزشی را مهیا کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سالهای اخیر، با تصور توسعه شهر اماکن ورزشی حاشیه شهر را از بین برده ایم.

محدث خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی می تواند با تعامل شهرداری بخشی از زمینهای حاشیه شهر را برای احداث زمین خاکی فوتبال برای جوانان در اختیار این مجموعه قرار دهد.

وی افزود: شورای شهر آمادگی دارد با تامین زمین کافی نسبت به احداث حدود 15 زمین خاکی در مناطق مختلف حاشیه شهر اقدام کرده و برای رفت و آمد آنها چند دستگاه اتوبوس به طور رایگان در اختیار این جوانان قرار دهد.

نگارنده ناهید زمانی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon