خاطرات «سیداحمد نصری»؛ از مقاومت‌ در زندان‌های رژیم شاه تا نمایندگی مجلس

خاطرات «سیداحمد نصری»؛ از مقاومت‌ در زندان‌های رژیم شاه تا نمایندگی مجلس

خبرگزاری تسنیم: کتاب خاطرات «سیداحمد نصری» نوشته نداخجسته و سیدقاسم حسینی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این اثر خاطرات یک انقلابی از روزهای سخت در زندان‌های رژیم شاه تا نمایندگی مجلس را دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب خاطرات «سیداحمد نصری» با محوریت بازگویی خاطرات یک انقلابی از زندان‌های رژیم شاه تا استانداری و نمایندگی مجلس توسط نداخجسته و سیدقاسم حسینی نوشته و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

در تاریخ معاصر ایران، با توجه به تحولات مهم، نهضت‌ها و قیام‌های مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی، به‌خصوص انقلاب اسلامی که این تلاش‌ها را به ثمر رساند، ثبت وقایع از زبان شاهدان عینی رویدادها حایز اهمیت است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به این ضرورت، بخشی از فعالیت‌های خود را به ضبط، تدوین و انتشار خاطرات شخصیت‌های دخیل در وقایع انقلاب اسلامی اختصاص داده است تا منابع دست اول در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد.

انقلاب اسلامی همان‌گونه که محصول فعالیت‌های گسترده گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع‌تری به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شود.

کتاب «خاطرات سید احمد نصری»که در این راستا منتشر شد، اطلاعات سودمندی از فعالیت‌های مبارزین انقلابی در شهر قزوین را در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین با توجه به سپری شدن حدود پنج سال از زندگی وی در زندان‌های رژیم شاه، روایت دست اولی از فضای زندان و فعالیت‌های زندانیان ارائه شده است. پس از انقلاب اسلامی نیز راوی خاطرات در عرصه‌های مختلفی از جمله: حزب جمهوری اسلامی همدان و قزوین، استانداری بوشهر و سیستان و بلوچستان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و... فعالیت کرده است و خاطرات ایشان در این زمینه‌ها نیز حایز اهمیت است.

این اثر در شش فصل تنظیم شده است که در فصل اول به تولد، خانواده و تحصیلات راوی پرداخته و در فصل دوم فعالیت‌های قبل از انقلاب و در فصل سوم دستگیری و دوران زندان را مطرح کرده و در فصل چهارم از انقلاب تا جنگ ودر فصل پنجم فعالیت در استان‌های محروم روایت شده است و بازگشت به قزوین و نمایندگی در مجلس چهارم فصل پایانی این اثر را رقم می‌زند.

خاطرات سید احمد نصری در شمارگان 1500 نسخه و 312 صفحه و به قیمت 80 هزار ریال در تیرماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران