مشروط کردن عضویت افراد در احزاب به مدارک دانشگاهی خلاف قانون است

مشروط کردن عضویت افراد در احزاب به مدارک دانشگاهی خلاف قانون است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم ارومیه در مجلس نسبت به قید مدرک کارشناسی برای متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست علنی نمایندگان مجلس طی اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی درباره تبعیض ناروا به شرایط قید شده در ماده 4 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن را برای متقاضیان تاسیس حزب و عضویت در آن لازم می‌دانست، انتقاد کرد و گفت: این بندی که در ماده 4 آمده یعنی حذف برخی نخبه‌ها که نتوانستند ادامه تحصیل دهند. چرا که اگر بخواهیم حزبی برای کارگران درست کنیم و یا افرادی که به هر دلیلی مدرک کارشناسی ندارند، اما می‌توانند با تشکیل حزب موثر باشند، با تصویب این ماده حذف می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در قانون اساسی برای رئیس جمهور شرط خواندن و نوشتن را قید کرده‌ایم، اما برای تشکیل حزب می‌گوییم که افراد باید مدرک کارشناسی داشته باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در تشکیل حزب بحث عقل و شعور مطرح است و مردم عادی بسیار بیشتر از برخی مسئولین این موضوع را دارا هستند. اگر برای اساتید دانشگاه مدرک دکترا در نظر بگیریم، معقول است، اما برای تشکیل حزب یا عضویت در آن که مردم عادی یا کارگران و کشاورزان نیز می‌توانند در آن عضو شوند، نباید مدرک کارشناسی را در نظر بگیریم.

در ادامه کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در اخطاری تاکید کرد: من صرفا از کارگران دفاع نمی‌کنم و صحبت‌های من دفاع از تمام ملت رشید ایران است، چرا که طبق اصل 26 قانون اساسی هیچ کس را نمی‌توان از عضویت در احزاب منع کرد. بنابراین از رئیس جلسه می‌خواهم تا به اخطار برادر ارزشمند و قهرمانم آقای قاضی‌پور بها دهد و این موضوع را به رای نمایندگان بگذارد.

همچنین حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز در تذکری نسبت به عدم رعایت نوبت در بیان تذکرات و اخطارها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه گاها از سوی رئیس وقت جلسه شاهد برخورد دوگانه در نوبت دادن به نمایندگان برای بیان تذکرات و اخطارها هستیم، در حالیکه اگر کسی اسمش داخل لوح ثبت‌نام نباشد، نباید بدون نوبت اخطار یا تذکر دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکرات گفت: اخطاری که دوستان دادند، وارد نیست. اما باید به این نکته دقت کرد که برای تشکیل احزاب نباید شرایطی بگذاریم که کار را سخت‌تر کند. البته این شرایط برای هیئت موسس احزاب است و به معنای عدم مجوز برای ورود افراد عادی به احزاب نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon