شوهانی: مذاکره‌کنندگان نباید از تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز کشور کوتاه بیایند

شوهانی: مذاکره‌کنندگان نباید از تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز کشور کوتاه بیایند

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما نگفتیم که باید به هر قیمتی توافق هسته‌ای تا ۲۹ تیر انجام شود و ما امضا کنیم.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز ایران به به 190 هزار سو در بحث غنی‌سازی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ما باید بر خطوط قرمز ایستادگی کند و یکی از موارد اختلافی نیز همین موضوع است؛ شک نکنید که غربی‌ها به دنبال این هستند که تعداد سانتریفیوژهای ما را کاهش دهند ولی ما باید دست بالا بگیریم تا کف مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای به این میزان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مردم از طرف مذاکره کننده کشورمان انتظار دارند که در بحث هسته‌ای خطوط قرمز لحاظ شود و تیم مذاکره کننده ما حقوق ایران را با حساسیت دنبال کند حالا اگر غربی‌ها خواسته‌های ما را نپذیرفتند، مشکلی نیست. ما به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی با غربی‌ها به توافق برسیم چراکه هزینه این توافق برای ما دارای اهمیت است یعنی اگر قرار باشد کل پیشرفت‌های هسته‌ای‌مان را یک روزه واگذار کنیم قابل قبول و منطقی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: ما اگر در مذاکرات هسته‌ای با منطق و استدلال موجود ایستادگی و مقاومت کنیم، حتماً آنها خواسته‌های ما را می‌پذیرند و مردم از تیم مذاکره کننده انتظار دارند کاری کنند که تحریم‌ها برداشته شود و اینکه غربی‌ها بخواهند در پروسه 20 ساله تحریم‌ها را بردارند، معنا ندارد. لذا انتظاری که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای وجود دارد این است که ایستادگی کنند.

شوهانی گفت: ما نگفتیم که باید به هر قیمتی توافق هسته‌ای تا 29 تیر انجام شود و ما امضا کنیم چرا که هزینه آن برای ما مهم است؛ به هر حال ما باید هزینه-فایده کنیم و ببینیم اگر برایمان فایده داشت انجام دهیم، ولی اگر قرار باشد حقوق ما لحاظ نشود بهتر است اصلاً انجام نشود.

وی در خصوص این گفته مبنی براینکه برخی فعالیت‌های ما از فردو به دیگر سایت‌ها منتقل شود، تأکید کرد: غربی‌ها می‌خواهند ما جایی فعالیت هسته‌ای کنیم که آسیب‌پذیر باشد البته به آنها ربطی ندارد که ما کجا فعالیت هسته‌ای می‌کنیم و مهم این است که ما فعالیت صلح آمیز هسته‌ای داشته باشیم ولی بحث فردو جزء خطوط قرمز ما است.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon