موافقت وزارت نفت با دریافت اموال بابک زنجانی بابت طلبش

موافقت وزارت نفت با دریافت اموال بابک زنجانی بابت طلبش

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی قوه قضائیه از موافقت وزارت نفت با قیمت‌گذاری و دریافت اموال بابک زنجانی بابت طلبش خبر داد و گفت با توجه به ادعای بابک زنجانی در خصوص اینکه اموالی در مالزی و کشورهای همسایه دارد ما اقدام کرده و متوجه شدیم که ادعای وی صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در خصوص پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: در این هفته ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسه‌ای برگزار کردیم که در این جلسه با کلیت مسئله قیمت گذاری اموال بابک زنجانی موافقت شد. در واقع تاکنون وزارت نفت موافق این نبود که املاک بابک زنجانی قیمت گذاری و بابت بدهی به آنها داده شود که اکنون با کلیات مسئله موافقت شده تا اموال قیمت گذاری و بابت بدهی به شرکت مربوطه داده شود.

وی در خصوص پرونده بابک زنجانی بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه این پرونده صورت گرفته است که ابتدا دستگاه قضا متوجه این موضوع شد و دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شد و وی را ممنوع الخروج کرد که بعد از آن وی را احضار و تحقیقات صورت گرفت و سازمان بازرسی صحبت‌هایی با وی انجام داد تا اموال را برگرداند ولی مشخص شد که وجوهی برنمی‌گردد بنابراین وی ممنوع الخروج شد و به دلیل اینکه ممکن بود از کشور خارج شود قرار بازداشت برایش صادر شد، این امر توسط دادگاه تأیید شد همچنین بعد از دو ماه مجدد این قرار بازداشت تمدید و بار دیگر آن را تأیید کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: اقدامات گسترده و جدی با همکاری وزارتخانه و دولت برای اینکه پول ها کجا رفته است، صورت گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از پول را بابک زنجانی نقد گرفته و بخش دیگر را به صورت نفت دریافت کرده است بنابراین ما باید بدانیم این پول‌ها کجا رفته است؛ اگر وجوه موجود است باید دید کجا رفته و چگونه مصرف شده است تا به وزارت نفت و شرکت مربوطه برگردد.

محسنی اژه ای بیان کرد: هنوز مشخص نشده که آیا وجوه نقد در خارج از کشور وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: با توجه به ادعای بابک زنجانی در خصوص اینکه اموالی در مالزی و کشورهای همسایه دارد ما اقدام کرده و متوجه شدیم که ادعای وی صحت نداشته و موجودی وجود ندارد.

دادستان کل کشور بیان کرد: اقدام بعدی که در خصوص پرونده بابک زنجانی انجام دادیم این بود که تمامی اموال و شرکت‌های وی شناسایی و توقیف شد و همچنین برخی اموال وی قیمت گذاری شده و همچنین درحال قیمت گذاری آن هستیم.

وی ادامه داد: از همان روز اول به دولت و وزارت نفت پیشنهاد شد که اگر اموال بابک زنجانی شناسایی شود مایل هستند آن را قیمت گذاری و به ازای بدهی بردارند که موافقت نکردند همچنین متهم به صورت کتبی اعلام آمادگی این امر را انجام داد و گفت حاضرم کل اموال در داخل و خارج کشور را تقدیم و بابت بدهی به وزارت نفت بدهم و آنها از طلبشان کم کنند که صحبت‌های زیادی شد تا اینکه در این هفته در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کلیات مسئله مورد موافقت قرار گرفت چرا که آنها متوجه شدند این موضوع به طول می‌انجامد. برای اینکه باید به دادگاه رفته و حکم قطعی شود بنابراین اکنون کلیات مورد موافقت قرار گرفت و به جد بازپرس مشغول این امر است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما در جهت شناسایی اموال بابک زنجانی اقدام خواهیم کرد و امیدواریم هرچه زودتر این پرونده به اتمام برسد.

** کلاهبرداری‌های اخیر و توضیحات دادستان

محسنی اژه‌ای در خصوص کلاهبرداری‌های اخیر بیان کرد: همکاران بنده اعلام کردند برخی از کسانی که سرشان کلاه رفته اکنون بیرون از دفتر وی پلاکارد در دست دارند و از دستگاه قضایی می‌خواهند که به پرونده شان رسیدگی شود که ما همین جا می‌گوییم که دستگاه قضایی نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا حقوق شکات را در هر پرونده‌ای استیفا کند.

وی ادامه داد: ما مکرر به آحاد جامعه گفته‌ایم که بیشتر توجه کنند و پول خود را در اختیار هرکسی نگذارند و بدانند پولشان در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و با چه ضمانت و اعتمادی پول را در اختیار فردی قرار می‌دهند.

داستان کل کشور بیان کرد: روز گذشته گزارشی به من ارائه شد که مبنی برآن بود که در شهرهای جنوبی کشور یک فرد معمولی پیدا شده که بدون هیچ اعتباری از تعداد کثیری از مردم، حدود 140 میلیارد تومان گرفته است. در واقع به مردم گفته است در مقابل سپرده سه ماهه خود، 100 درصد سود و در مقابل سپرده شش ماهه 127 درصد سود و در مقابل سپرده 9 ماهه 130 درصد، در مقابل سپرده 18 ماهه 187 درصد سود و برای سپرده دو ساله 248 درصد سود می‌پردازد.

وی ادامه داد: بنده می‌پرسم امروز چه کسی است که با فعالیت اقتصادی سالم بتواند ظرف سه ماه 100 درصد سود بپردازد مگر می‌خواهد خودش مجانی کاری انجام دهد؛ بدون هیچ تحقیق و تضمینی چرا پولتان را در اختیار فردی که نمی‌شناسید می‌گذارید که بخواهد در ظرف سه ماه در شرایط فعلی با اقتصاد سالم 100 درصد سود بدهد مگر ممکن است.این اقدامات را مردم انجام می‌دهند و بعد انتظار دارند حق آنها را بگیرند. مکرر گفته‌ایم که پولتان را در اختیار کسانی که نمی‌شناسید نگذارید؛ چرا که آن فرد یا پول را نمی‌دهد یا فرار می‌کند و بعد شما شکایت و گله می کنید که چرا قوه قضاییه پول را وصول نمی‌کند.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: در همان شهر یک فرد دیگری اقدام به کلاه برداری کرده و از تعداد کثیری بیش از 164 میلیارد تومان گرفته است که بخشی از آن برگشته و 55 میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: حساب آن فرد و بستگانش مسدود شده و اموال وی تا حدودی شناسایی شده است که مقداری از اموال شناسایی شده ولی به میزان 55 میلیارد تومان نمی‌رسد همچنین باید بگویم این فرد بازداشت بوده و باید بدانید که اگر اموال وی شناسایی نشود و نداشته باشد به زودی به پول نمی رسید.

** وضعیت تمدید قرار بازداشت بابک زنجانی

داستان کل کشور در خصوص چگونگی تمدید قرار بازداشت بابک زنجانی و آخرین وضعیت خریداران اموال وی افزود: طبق قانون تمدید قرار بازداشت به نظر بازپرس و قاضی پرونده بستگی دارد که در صورت تایید دادگاه این قرار ابقا می‌شود ولی در خصوص آخرین خریداران اموال بابک زنجانی در حال حاضر خبری ندارم و باید 3 گروهی نیز که پیش از این برای خرید اموال این متهم اعلام آمادگی کرده بودند، شرایط خرید و نحوه پرداخت خود را اعلام کند.

** آخرین اقدامات قوه قضاییه درخصوص بدهکاران بانکی و وصول معوقات بانک‌ها

وی در ادامه این نشست در پاسخ به آخرین اقدامات قوه قضائیه نسبت به بدهکاران بانکی و وصول معوقات بانک‌ها اظهار داشت: ما از اعلام عزم جدی رئیس بانک مرکزی در برخورد با مفسدان اقتصادی خوشحال شدیم و امیدواریم که عزم جدی وی باعث شود تا دیگر شاهد تکرار موضوع نباشیم و معوقات بانکی افزایش نیابد چرا که حداقل کاری که در این خصوص می‌توان انجام داد آن است که اجازه داده نشود معوقات بانکی افزوده شود و دادستانی کل نیز در این خصوص از برخی بدهکاران بانکی که ادعا کرده‌اند در حال تسویه بدهی‌های خود هستند دعوت به عمل آورده و در مورد چگونگی تسویه بدهی‌ آنها جویا شده‌اند.لذا ما در مورد اختلافات موجود در لیست بدهکاران بانکی که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، با لیست موجود در قوه قضائیه در حال مذاکره و مکاتبه هستیم و امیدواریم عزم جدی در این خصوص اتفاق بیفتد تا در پایان سال 93 بتوانیم بگوییم که از معوقات بانکی کاسته شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر قول یکی از مسئولان قضایی مبنی بر انتشار احکام صادر شده برای «م.ر» خاطرنشان کرد: تا جایی که من گفته‌های آقای اسماعیلی را دنبال کردم ایشان در خصوص انتشار احکام چیزی عنوان نکرده بودند و تنها  از صدور احکام آقای «م.ر» در آینده‌ نزدیک خبر داد.

داستان کل کشور در خصوص ارز و وجوه نقدی که از سوی وزارت نفت در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته بود و واکنش دستگاه قضایی نسبت به این اتفاق در دولت گذشته گفت: برخی مدیران قبلی وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند و تحقیقات از آنها در حال انجام است ولی تاکنون هیچ یک از آنها بازداشت نشده‌اند و ما در حال بررسی چرایی و چگونگی وجوهی هستیم که در اختیار بابک زنجانی قرار گرفت.

محسنی اژه‌ای در خصوص اخلالگران ارزی نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و رسیدگی به دو بخش از این پرونده انجام شده است ولی هنوز حکمی در این خصوص صادر نشده است.

داستان کل کشور در خصوص پرونده زمین‌خواری ورامین و جوادآباد و طولانی شدن رسیدگی به این پرونده اظهار داشت: دولت‌ها در مقاطعی به مناسبت‌های مختلف زمین‌هایی را در اختیار عده‌ای قرار داده‌اند که در برخی موارد تخلفاتی در خصوص در اختیار قرار دادن این زمین‌ها و نحوه استفاده از آنها رخ داده که در صورت تخلف دستگاه قضایی برخورد کرده و در ورامین و شهرهای اطراف تهران نیز مواردی وجود داشته که توسط قوه قضائیه برگردانده شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه