رانت‌خواری در فروش محصولات پتروشیمی در بورس کم‌رنگ شده اما از بین نرفته است

رانت‌خواری در فروش محصولات پتروشیمی در بورس کم‌رنگ شده اما از بین نرفته است

خبرگزاری تسنیم: رییس اتحادیه پلاستیک تهران با بیان اینکه هنوز توزیع مواد پتروشیمی عادلانه نیست و نظارت‌ها هم کم رنگ شده است، گفت: رانت‌خواری در فروش محصولات پتروشیمی در بورس کم‌رنگ شده اما از بین نرفته است.

سید رحیم مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا باعث شده تا حضور دلالان و واسطه‌گران در بازار فروش محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کند، اظهار داشت: بورس شفاف ترین محیط برای فروش مواد پتروشیمی است اما در برخی موارد کارگزاران به واسطه آنکه از تغییرات قیمتی اطلاعات خاصی دارند با واسطه گران اقدام به تخلفاتی می‌کنند.

 وی با بیان این که حضور افراد پشت پرده باعث می‌شود تا توزیع مواد پتروشیمی در بورس به نحو مطلوبی صورت نگرفته و تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه خود با مشکلات زیادی مواجه شوند، افزود: تصمیم جدید دولت در عرضه محصولات پتروشیمی با ارز آزاد بر حجم مشکلات واحدهای پایین دستی از جمله صنایع پلاستیک افزوده است و قیمت نهایی تولید را با رشد زیادی همراه کرده است.

رییس اتحادیه پلاستیک تهران اضافه کرد: نوسانات بازار از همان روزهای نخست اتخاذ این تصمیم افزایش یافت اما به مرور تولیدکنندگان خود را با شرایط جدید خرید مواد اولیه وفق دادند. البته این نکته برای ما مبهم است که چطور پتروشیمی‌ها خوراک خود را با ارز مبادله ای تأمین می کنند اما در پایان محصولات را با ارز آزاد می فروشند.

مقیمی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر وجود رانت هایی در بازار خرید و فروش محصولات پتروشیمی در بورس، گفت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم رانت های زیادی در بازار خرید و فروش محصولات پتروشیمی وجود داشت به نحوی که برخی با واسطه گران و روابط خاص خود از قیمت های جدید مطلع و اقدام به خرید محصولات می‌کردند اما خوشبختانه این موضوع در دولت فعلی کم رنگ شده اما از بین نرفته است.

رییس اتحادیه پلاستیک تهران تصریح کرد: از مسئولان دولتی درخواست می کنم تا به فکر صنایع پایین دستی و تأمین نیاز آنها برای چرخه فعالیت واحدهای تولیدی باشند زیرا هم اکنون علیرغم تمام تصمیمات مناسب توزیع مواد پتروشیمی عادلانه صورت نمی گیرد و حتی نظارت ها هم در خرید و فروش محصولات پتروشیمی کم رنگ شده است.

 مقیمی با اشاره به  اینکه عرضه مستقیم مواد پتروشیمی به واحدهای متقاضی می تواند تا حدودی راهگشای این مشکلات باشد، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از کارخانجات تولیدی در استان های مختلف با انبارهای خالی از مواد اولیه روبه رو هستند اما در همین تهران واحدهای تولیدی چندین برابر نیاز خود مواد اولیه ذخیره کرده اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه