"اعضای موثر احزاب منحله" از تاسیس و عضویت در احزاب محروم شدند

"اعضای موثر احزاب منحله" از تاسیس و عضویت در احزاب محروم شدند

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس به ماده‌ای رای مثبت دادند که بر اساس آن، اعضای موثر احزاب منحل شده از تاسیس حزب و عضویت در احزاب محروم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در جلسه علنی امروز پارلمان ادامه یافت و ماده 5 آن به تصویب رسید.

بر اساس بند الف این ماده، کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی و یا سنا در آمده‌اند، اعضای موثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضد انقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح از حق تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب محروم شدند.

همچنین بر اساس دیگر بندهای این ماده از قانون، محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور، کسانی که به موجب احکام قطعی دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محروم شده‌اند، اعضای موثر احزاب منحل شده توسط دادگاه که در زمان انحلال عضو موثر باشند و همچنین قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی و سایر افرادی که طبق قوانین از عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی محروم شده و یا می‌شوند، حق تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب را ندارند.

این ماده با 143 موافق، 13 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 2 بند از ماده 5 این طرح به جاسوسان و متجاهران به فسق و فجور و فساد و قاچاق پرداخته بود که به علت ابهام، برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon