سوخت‌های جایگزین؛ آرمان دیروز، الزام امروز

سوخت‌های جایگزین؛ آرمان دیروز، الزام امروز

خبرگزاری تسنیم: سوخت‌های جایگزین اگر تا یکی دو دهه پیش، ایده‌ای آرمان‌گرایانه و تا حدی رویاپردازانه محسوب می‌شد، اکنون چشم‌انداز منابع و مصارف سوخت‌های فسیلی سبب شده تا این مهم در تمام دنیا حکم یک طرح لازم‌الاجرا را پیدا کند.

واقعیت این است که امروزه  بخش حمل ونقل کالا و مسافر با توجه به نیازگسترده به آن حتی در اقصی نقاط جهان درحوزه‏‌های مختلف اجتماعی- اقتصادی بزرگترین بخش مصرف‏کننده جهانی انرژی محسوب می‌شود که در کشور ما نیز بخش حمل و نقل پس از ساختمان و مسکن در جایگاه دوم مصرف انرژی قرار دارد. این در حالی است که معیارهای مصرف انرژی در این بخش و زیربخش‌های مربوط همچون حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی، جاده‌ای با متوسط‌ها و استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد.

طبق آسیب‌شناسی‌های انجام ‏شده در صنعت حمل و نقل، نامناسب بودن زیرساخت‌های مدیریت کلان‏راه‌ها و کلان‏شهرها، اجرا نشدن کامل قوانین و مقررات موجود در این صنعت، محدودیت وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل فرسوده از دلایل اصلی مصرف انرژی در کشور است.

همچنین برخورد نادرست با موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، عدم اخذ جرایم و بیمه‌های سنگین از دارندگان اینگونه وسایل و نیز عدم استفاده از فناوری‌های نو در صنعت حمل و نقل و خودرو از دیگر دلایل افزایش مصرف انرژی است. با وجود پیشرفت‌های گسترده‌ای که در دنیا در خصوص توسعه فناوری‌های نو برای استفاده از سوخت‌های جایگزین همچون فناوری‌های پیل سوختی، الکتریکی، هیبیرید، CNG  و LNGپدید آمده است اما هنوز بسیاری از طرح‌های اشاره‏ شده در کشور جز استفاده از گاز طبیعی فشرده در ناوگان حمل و نقل شهری، در مرحله پایلوت یا حتی مطالعات اولیه قراردارد.

بر این اساس، لزوم و اهمیت هم‌اندیشی صنعتگران و پژوهشگران داخلی با پیشگامان جهانی در این عرصه بیش از پیش اهمیت دارد و در این میان، تبادل و انتقال دستاوردهای کشورمان در حوزه‌های پیشرو همچون صنعت CNG و ارائه و عرضه آن در مجامع جهانی و بین‌المللی از نیازهای اساسی به شمار می‏آید که امید است اهداف مورد اشاره در همایش و نمایشگاه بین‌المللی «خودرو، CNG و ‏سوخت‏‏‏های جایگزین» محقق شود.

بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه زیرساخت‌های استفاده از سوخت‌های جایگزین، معرفی فناوری‌های نو در صنعت حمل و نقل و بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه زیرساخت‌های استفاده از این سوخت‌ها برخی از اهداف برگزاری این همایش است و  فرصت‌ها و چالش‌های ساختاری و قانونی، فناوری‌های تولید، بهره‌برداری و نگهداشت خودرو و سوخت‌های جایگزین و نیز تبیین نقش استفاده از سوخت‌های جایگزین در تحقق اهداف کلان کشور از محورهای علمی همایش «خودرو، CNG و ‏سوخت‏‏‏های جایگزین» است. فلسفه این‌گونه گردهمایی‌ها هدف مهمی را دنبال می‌کند که توجه به مکانیسم اجرایی آن را لزوم جدی می‌بخشد.

*. رضا لیاقت ورز _ کارشناس انرژی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه