درددل دامداران از زبان سلطانی/ مجبور به نامه‌نگاری به رهبری شدیم

درددل دامداران از زبان سلطانی/ مجبور به نامه‌نگاری به رهبری شدیم

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اتحادیه دامداران با اعلام "کسی حرف‌های منطقی ما را نمی‌شنید، به همین جهت متوسل به مقام معظم رهبری شدیم" به بیان مشکلات دامداران پرداخت و گفت: موافق افزایش قیمت شیر خام و توزیع پول نقد نیستیم، علوفه باید ارزان شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امام خامنه‌ای در سخنان اخیر خود در جمع مسئولان نظام بر حل مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی و به‌ویژه دامداران تأکید کردند و فرمودند: «باید مشکلات موجود در بخش کشاورزی برطرف بشود؛ مشکلات کشاورزان، مشکلات دامداران ــ که گاهی شکایت‌هایی هم به ما می‌شود ــ و انسان رنج می‌برد از بعضی از مشکلاتی که برای اینها وجود دارد.» در این باره با سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در مورد مشکلات این قشر به گفت‌وگو نشستیم.

*مجبور به نامه‌نگاری به رهبری شدیم

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ارسال نامه‌های زیادی از سوی دامداران سراسر کشور به مقام معظم رهبری افزود: ما هرچه صحبت می‌کنیم کسی منطق ما را نمی‌پذیرد، به همین جهت دامداران متوسل به مقام معظم رهبری شدند.
وی با بیان اینکه خواسته آنها خواسته‌ای منطقی است و می‌گویند که قانون را در مورد ما اجرا کنید، اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما اگر بخواهند حقی را از دامدار بگیرند به درج آن خبر در روزنامه یا اعلام آن در رادیو اکتفا شده و از روز بعد قانون مذکور اجرا می‌شود اما اگر بخواهند حقی را به ما بدهند این کار آن‌چنان با تأخیر انجام می‌شود که سرانجام نیز دامدار به حق خود نمی‌رسد.
سلطانی افزود: دامداران ما در سطح کشور پراکنده و در 365 روز سال و 24 ساعت روز گرفتار هستند بنابراین با توجه به اینکه تعطیلی برای این قشر معنا ندارد آنها نمی‌توانند شخصاً برای گرفتن حق و حقوق خود مراجعه کنند، بنابراین از بنده به‌عنوان نماینده خود انتظار و توقع این کار را دارند.
وی با بیان اینکه دامدار نمی‌تواند کار خود را تغییر دهد یا تعطیل کند، ادامه داد: آنها به‌امید اینکه اوضاع بهتر از امروز می‌شود ادامه می‌دهند و سکوت می‌کنند اما این سکوت علامت رضا نیست، از روی اجبار است.

*دامداران امروز نیاز جمعیت 76 میلیون نفری را تأمین می‌کنند

سلطانی افزود: باید قدر زحمات دامداران را دانست چراکه اوایل انقلاب، کشور ما با 36 میلیون نفر جمعیت 80 درصد لبنیاتش را از خارج وارد می‌کرد اما امروز دامداران نیاز 76 میلیون نفر را تأمین می‌کنند.
وی اضافه کرد: ما به‌مرور زمان به اینجا رسیده‌ایم، اگر این فرصت را از دست بدهیم و مسائل و مشکلات دامداران را حل نکنیم چند سال دیگر مجدداً دست نیازمان به‌سوی بیگانگان دراز می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه عده‌ای نسنجیده می‌گویند شیر را گران کنیم، گفت: دامداران می‌گویند اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید باید تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید، آیا زمانی که قیمت شیر خام را 1440 تومان اعلام می‌کنید کسی آن را از من (دامدار) می‌خرد؟ وقتی نخرند من باید چکار کنم؟

*گرانی شیر و لبنیات بازارهای صادراتی را حذف می‌کند

سلطانی افزود: کارخانجات اعلام کرده‌اند: اگر ما شیر را گران بخریم به‌تبع آن بهای لبنیات در بازار افزایش می‌یابد و مردم توان خرید ندارند، وقتی ما نتوانیم بخریم می‌گوییم دامداران شیرشان را برای فروش نیاورند.
وی با بیان اینکه بحث صادرات سال گذشته کمک زیادی به تولید کرد، اضافه کرد: ایران توانست بازارهای خوبی را در زمینه لبنیات در کشورهای همسایه به‌ویژه عراق پیدا کند، بنابراین اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند رقبا جایگزین ما می‌شوند و این امر نیز منجر به نخریدن شیر از دامدار می‌شود.
سلطانی تصریح کرد: از همه این مسایل مهمتر بحث سلامت مردم و جامعه در میان است، در برنامه توسعه چهارم و پنجم حداقل مصرف سرانه لبنیات 160 کیلوگرم تعیین شده است که امروز ما حداقل 50 کیلوگرم با این عدد فاصله داریم.
وی ادامه داد: شیر علاوه بر اینکه غذا است حکم دارو و واکسن را دارد و سلامتی مردم را تضمین می‌کند، بنابراین دولت هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه انجام دهد ضرر نکرده و در سایر هزینه‌ها از جمله دارو، درمان و بیمارستان صرفه‌جویی کرده است.
سلطانی افزود: در کشورهای اروپایی که 300 لیتر بیش از ما لبنیات مصرف می‌کنند و مردم سالم و شادابی دارند تا سال گذشته  به هر گاو 700 یورو یارانه می‌دادند و امسال این میزان را به هزار یورو افزایش داده‌اند.
وی ادامه داد: آمریکا، روسیه، ژاپن و اکثر کشورهای جهان به تولید خود یارانه می‌دهند.

* با تقسیم پول نقد مخالفیم

سلطانی با بیان اینکه در ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری دولت مکلف است علاوه بر خرید تضمینی یک محصول برای آن قیمت تضمینی نیز تعیین کند، افزود: قیمت تضمینی نیز تعریف شده است؛ به‌عنوان مثال مسئولان هزینه‌هایی را که برای تولید یک کیلو شیر شده حساب می‌کنند، آن هزینه‌ها به‌علاوه سودی معقول برای دامدار به‌عنوان کف قیمت شیر تعیین می‌شود.
وی اضافه کرد: سپس به دامدار می‌گویند: برو از طریق بورس کالا شیر تولیدی خود را به فروش برسان و اگر به‌قیمت کارشناسی آن را از تو نخریدند دولت مابه‌التفاوتش را می‌پردازد.
سلطانی با بیان اینکه شرایط این کار تاکنون فراهم نشده است، افزود: این یک معامله شفاف است و همه از آن راضی خواهند بود، دولت باید برای تحقق این امر اعتبار پیش‌بینی کند، وزارت جهاد کشاورزی مسئول این کار است اما می‌گوید: باید اعتبار لازم برای انجام آن را به من بدهند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان "ما در سال 91 و قسمتی از سال 92 با مقداری علوفه ارزان‌قیمت، نرخها را ثابت نگه داشتیم" اضافه کرد: افراد فاقد دید کارشناسی گفتند: علوفه ندهید و به‌جای آن پول بدهید، در همین راستا ما نامه‌ای مفصل به مسئولان نوشتیم و ایراداتی را که در پرداخت پول بود عنوان کردیم که اولاً پول به‌شکل صحیح میان دامداران توزیع نمی‌شود  پس از گذشت 8 ماه هنوز 40 درصد دامداران سهم خود را از یارانه 300 میلیارد تومانی دولت دریافت نکرده‌اند) و ثانیاً این پول خود تورم‌زا است.
وی تصریح کرد: زمانی که ما علوفه ارزان‌قیمت را بین دامداران توزیع کردیم تحت تأثیر آن، قیمت در کل بازار آزاد کاهش یافت و در نتیجه وقتی هزینه خوراک دام که 70 درصد هزینه دامدار است ارزان می‌شود در پی آن قیمت تمام‌شده محصول نیز کاهش می‌یابد.

* باید سالی 40درصد سود به دلال علوفه بدهیم

سلطانی با اشاره به اینکه در ماده 4 قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده که دولت باید یارانه شیر را به‌مدت 5 سال بپردازد، افزود: چون این امر در قانون پیش‌بینی شده باید انجام شود و نمی‌توانند آن را قطع کنند اما متأسفانه این کار را انجام دادند.
سلطانی اضافه کرد: برای اینکه دامدار بتواند با اطمینان کامل به تولید بپردازد ما می‌توانیم با تأمین علوفه ارزان‌قیمت و توزیع آن بین دامداران قیمت تمام‌شده تولید را کاهش دهیم.
وی تأکید کرد: چرا که انجام این کار خود به خود به کاهش قیمت تمام‌شده تولید منجر شده و دیگر بازار دچار تلاطم نمی‌شود.
سلطانی با بیان اینکه دامداران برای سیر کردن شکم دام خود باید هر ماه 3.5 درصد (سالیانه بالغ بر 40 درصد) سود به دلالان فروش علوفه بدهند، افزود: ما یک سامانه پیام کوتاه داریم و با استفاده از آن از دامداران نظرسنجی کردیم: موافق دریافت یارانه هستید یا خیر؟ گفتند بله، و سپس اعلام کردیم: با دریافت پول موافق هستید یا علوفه؟ 84 درصد از آنان علوفه را انتخاب کردند.
وی با اشاره به جلسه دوهفته پیش کمیسیون کشاورزی در مورد تعیین تکلیف قیمت شیر نیز ادامه داد: در آن جلسه همه به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کس با آزادسازی قیمت شیر موافق نیست و همه گفتند باید به شیر یارانه داده شود تا قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد تا علاوه بر اینکه در مورد مصرف کننده نگرانی وجود نداشته باشد تولید کننده نیز با خیال راحت به تولید بپردازد.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه