حاکمیت علوی برمدار حق و برقراری عدالت است

حاکمیت علوی برمدار حق و برقراری عدالت است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه اردبیل گفت: حاکمیت در جامعه علوی بر محور حق و عدالت بنا شده که در آن حقوق هیچ کس ضایع و نادیده گرفته نمی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی عصر امروز در مراسم یوم شهادت حضرت علی(ع) در مسجد میرزا علی اکبر اردبیل اظهار کرد: حضرت علی(ع) در برقراری حق و عدالت نزدیک و دور، برادر و خواهر و یا فامیل و غیرفامیل نمی شناخت چرا که در مرام آن حضرت همه انسان ها در یک ردیف و صف قرار داشتند و تنها ممیزه برتری آنها به فضیلت معنوی و ورع الهی بود.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت اصول شخصیتی آن حضرت گفت: این اصول هویت و اعتقادات ارزشی مکتب علوی را تشکیل می دهد و در حقیقت ارکان حاکمیت اسلامی براساس آن بنا شده و حتی حضرت علی(ع) بر روی این اصول زندگی کرده و جانش را تقدیم و به مقام برتر شهادت رسیده ولی هرگز اجازه نداده این اصل زیر پا گذاشته شود.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری این اصول را ارکان حاکمیت نبوی و رفتار نبی مکرم اسلام دانست و بیان کرد: علی(ع) که محصول نفس پاک پیامبر(ص) است هرگز از این اصول تربیت شده مکتبی عدول نکرده است.

استاد حوزه و دانشگاه های کشور هدف مولا علی(ع) را تشکیل حکومت بر پایه عدل و عدالت بیان و تصریح کرد: این خود اصول و هویت اصلی شیعه را تشکیل می دهد و به همین خاطر در تشکیل جامعه آرمانی، نسل ها با توالی 12 امام معصوم تربیت یافته و پرورش پیدا می کنند تا ناخالصی ها از بین رفته و اصول اساسی مورد توجه قرار گیرد.

عاملی خمیرمایه این اصول را حفظ حقوق دیگران به ویژه حق و حقوق واقعی مردم از بیت المال و دست درازی نکردن به آن برشمرد و افزود: امت اسلامی باید فخر کنند که حضرت علی(ع) تنها حاکم عادلی بوده که براساس نگاه عادلانه و حفظ حقوق همه افراد جامعه وارد بیت المال شده و سالم و بدون تظاهر خاص از آن خارج شده است که امروز این اصل از اصول گم شده بشریت است چرا که دست های خائن بسیاری وجود دارد که قصد تعرض و دست اندازی به بیت المال را دارند.

امام جمعه اردبیل با تشریح اینکه این اصول شخصیتی که عقل در برابر آن حیران بوده و متحیر است نشان از قدرت روحی مولا علی(ع) است، گفت: آن حضرت برخلاف برخی سیاستمداران امروز به ویژه در آستانه انتخابات هرگز در پی شکار میل کسی نبود تا برای رسیدن به مطامع خود از جیب مردم  و بیت المال هزینه کند چرا که در حاکمیت علی(ع) همه در برابر قانون مساوی هستند.

وی با تبیین یکی دیگر از اصول شخصیتی و حکمرانی امام نخست شیعیان اظهار کرد: این اصل در زمان هیچ رهبر و هدایتگری جز پیامبر مکرم اسلام و علی(ع) قابل مشاهده نیست و آن اینکه والی خود را زندگی پایین ترین طبقات جامعه تطبیق داده و هم تراز کند.

نماینده ولی فقیه در استان این اصل را عین عدالت و مرام متعالی امام نخست شیعیان و انسان های خودساخته در دوری از تجملات دانست و افزود: اگر به خوردن، آشامیدن، لباس پوشیدن و زندگی فردی علی(ع) نیز نگاه کنیم هرگز اجازه نداده که حتی ساده ترین تجملات و برتری طلبی وارد زندگی او شود.

آیت الله عاملی تصریحکرد: با جود اینکه برخی ها به دلیل ثروت و قدرت به طغیان افتاده و به دنبال برتری جویی هستند اما آن حضرت هرگز بر سر سفره خود دو نوع غذا ندید و در عمر خود هرگز عسل، نان گندم و خورش گوشت نخورد بلکه همواره با غذای ساده و لباس های بسیار وصله دارسعی می کرد تا خود را به فقیرترین فرد جامعه تشبیه کند و در عمل نیر این سیره و رفتار را چه در ظاهر و چه در باطن به نمایش می گذاشت.

امام جمعه اردبیل با برشمردن ویژگی های سادگی و معنویت زندگی حضرت علی(ع) و دوری از هرگونه تشریفات خاطرنشان کرد: ما باید با الهام از این امام همام در زندگی فردی و اجتماعی خود از تشریفات و تجملات پرهیز کنیم تا خودمان را با معیارها و شاخصه های حاکمیت علوی هماهنگ شویم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon