قرائت جزء و دعای روز بیست و چهارم و مطالب خواندنی


قرائت جزء و دعای روز بیست و چهارم و مطالب خواندنی

خبرگزاری تسنیم: قرائت و متن جزء بیست و چهارم قرآن کریم، دعای روز بیست و چهارم و سایر ادعیه، جدول اوقات شرعی، قرائت ربّنای استاد مؤذن‌زاده، روزه‌داری در سایر کشورها، دعای سحر، ابوحمزه و ... در مجله «میهمانی خدا» می‌آید.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،ماه رمضان عبادت خاص این ماه نیز در اذهان تداعی می شود از اینرو ماه رمضان را ماه روزه نیز گفته اند همچنین چون بنا به روایات مصداق صبر در قرآن روزه دانسته شده است ، آن را ماه صبر نیز گفته اند ؛ ماه خدا و ماه میهمانی الهی از دیگر اسامی است که به اعتبارهای مختلف به این ما عزیز داده شده است ؛بهترین و پرفیض ترین عبادت در بهترین ایام و لیالی اوقات ، موجبات رشد و تعالی انسانها و دستیابی به قرب الهی را آسانتر می سازد و از مصادیق نور علی نور محسوب می شود.

 

دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان:   
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ فیهِ ما یُرْضیکَ
خدایا از تو خواهم در این ماه آنچه تو را خوشنود سازد
وَاَعُوذُبِکَ مِمّا یُؤْذیکَ وَاَسْئَلُکَ التَّوْفیقَ فیهِ لاِنْ اُطیعَکَ وَلا
و پناه برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم در آن توفیق براى اینکه پیرویت کنم و
اَعْصِیَکَ یا جَوادَ السّاَّئِلینَ
نافرمانیت نکنم اى بخشنده به خواستاران

 

صوت دعای سحر:

متن دعای سحر

 

سوره مومنون -  آیه 109
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ
پروردگارا ! ما ایمان آوردیم، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحم کنندگانى.

سوره کهف -  ایه 10
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
پروردگارا ! رحمتى از نزد خود به ما عطا کن، و براى ما در کارمان زمینه هدایتى فراهم آور.

سوره بقره -  ایه 250
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ
پروردگارا ! بر ما صبر و شکیبایى فرو ریز، و گام هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان

 

 

متن و صوت «یاعلی و یاعظیم»

یا عَلِىُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ


اى والا، اى بزرگ، اى آمرزنده، اى مهربان، تویى پروردگار بزرگ، آن کسی که همانند او نیست و او شنوا و بینا است و این ماهى است که او آنرا بزرگ و گرامى داشته و شرافت و برترى داده بر ماه‌های دیگر


وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذى فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ وَ جَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ


و این ماه، ماهى است که او روزه گرفتن را بر من واجب کرده و این ماه، ماه رمضان است همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى، قرآنى که راهنمایى برای مردم است و حاوی نشانه‌هایی روشن است برای هدایت و تشخیص (و جداسازی میان حق و باطل)


فَیا ذَالْمَنِّ وَ لا یُمَنُّ عَلَیْکَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیْهِ وَ اَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ


و در این ماه شب قدری هست که آن را بهتر و برتر از هزار ماه قرار دادی پس ای صاحب منت بر ما که هیچ کس بر تو منت ندارد، بر من منت بگذار با رهاسازی من از آتش (عذاب) و مرا همراه با آنان که بر آنها این منت را خواهی گذاشت به واسطه‌ی رحمت و بزرگواری‌ات داخل بهشت گردان، اى مهربانترین مهربانان

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، خدایا دارا کن هر ندارى را

اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ
خدایا سیر کن هر گرسنه اى را، خدایا بپوشان هر برهنه را

اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ
خدایا ادا کن قرض هر قرضدارى را، خدایا بگشا اندوه هر غمزده را

اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ

خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را، خدایا آزاد کن هر اسیرى را

اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ
خدایا اصلاح کن هر فسادى را از کار مسلمین، خدایا درمان کن هر بیمارى را

اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ 


ترتیل جزء بیست چهارم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار

 

دانلود

متن قرآن کریم با صدای قاریان مختلف

جدول اوقات شرعی ماه مبارک رمضان

 

تذکرات اخلاقی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در شب بیست و چهارم ماه رمضان را در اینجا بشنوید

 

صوت شب 24 ماه مبارک رمضان حاج آقا منصور ارضی

گوشه چشمی اگر از جانب دلبر برسد    (مناجات باخدا)      

دعای کمیل                           (قسمت اول)     

اشعار روضه حضرت علی اکبر (ع) + دعای کمیل              

دعای کمیل                           (قسمت دوم)      

اشعار روضه حضرت علی اکبر (ع) + سینه زنی   (حاج حسین سازور)       

 

 آداب ویژه ماه مبارک رمضان در استان هرمزگان

در ماه مبارک رمضان مردم یکپارچه براى انجام تکالیف شرعى آماده مى‏شوند و در جهت به جا آوردن این وظایف، هر گروه و جامعه‏اى آداب و تشریفات خاصى دارد.

در این قسمت به آداب و رسوم ویژه این ماه در استان هرمزگان اشاره مى‏شود و با توجه به کمبود منابع، با تاکید بر آداب و رسوم مردم جزیره قشم به این موضوع پرداخته مى‏شود.

ماه مبارک رمضان با رؤیت هلال ماه آغاز مى‏شود. امروزه مطبوعات و رسانه‏ها خبر رؤیت هلال را به اطلاع مردم مى‏رسانند. هنوز عده زیادى از مردم بر این اعتقادند که خودشان ماه را ببینند و براى این منظور مردم قشم اغلب از فراز مناره‏هاى مساجد و تپه‏ها و بلندى‏ها اطراف به آسمان نگاه مى‏کنند و به جستجوى ماه مى‏پردازند. کسى که هلال ماه را مى‏بیند به نزد امام جمعه یا شیخ شهر مى‏رود و رؤیت هلال ماه را به اطلاع او مى‏رساند. پس از اینکه رؤیت ماه براى امام جمعه اثبات شد، از بلندگوها و مساجد شهر به اطلاع مردم رسانده مى‏شود.

با آغاز ماه مبارک، روزه‏دارى مردم نیز آغاز مى‏شود. در گذشته براى بیدار شدن هنگام سحر، افرادى به نام جارچى، در محلات مى‏گشتند و بر طبل مى‏کوبیدند و شیپور مى‏زدند و درب بعضى از منازل را مى‏زدند و بدین ترتیب مردم را براى سحرى بیدار مى‏کردند. امروزه نیز در برخى نواحى این رسم وجود دارد و جارچى‏ها با کوبیدن بر طبل خود مردم را بیدار مى‏کنند.

در جزیره قشم مردم بر این عقیده‏اند که دختران و پسران خردسال نیز باید روزه بگیرند تا از همان اوان کودکى به روزه‏دارى عادت کنند و در جزیره قشم روزه کله گنجشکى مرسوم نیست و مردم به آن اعتقادى ندارند.

در ماه مبارک رمضان برنامه‏هاى خاصى در مساجد برگزار مى‏شود. معمولاً در بعدازظهرها بعد از نماز ظهر و شب‏ها بعد از اقامه نماز تراویح در مساجد مجلس سخنرانى برپا مى‏شود و واعظین درباره سیره نبوى به ایراد سخنرانى مى‏پردازند. یکى از برنامه‏هایى که در مساجد برگزار مى‏شود چاوش‏خوانى است.

چاوش‏خوانى به صورت گروهى انجام مى‏گیرد. در ایام رمضان هر شب در مساجد اهل سنت نماز تراویح اقامه مى‏گردد و سپس یک جزء قرآن قرائت مى‏شود.

قرآن‏خوانى شبانه به صورت دورخوانى با حلقه زدن به دور هم در مسجد هر محله و در منازل شهر و روستا توسط گروهى از جوانان و با حضور معلمین قرآن اجرا مى‏شود و هر شب یک تا سه جزء را ختم مى‏کنند. هر فردى که در این دورخوانى، سوره یس را قرائت نمود، باید پس از ختم قرآن شیرینى تهیه کند و از جمع حاضر پذیرایى کند.

یکى از آداب پسندیده مردم این استان در ایام رمضان ضیافت افطارى است. در ایام ماه مبارک، مردمى که توانایى مالى دارند، ضیافت‏هاى افطارى برپا مى‏کنند و از عموم مردم دعوت مى‏شود. میهمانان پس از تناول افطارى در نماز جماعت شرکت کرده و براى میزبان طلب غفران و رحمت مى‏نمایند.

با فرا رسیدن نیمه ماه رمضان، مردم به پیشواز لیالى قدر مى‏روند. مردم این استان به ویژه قشم، شب‏هاى 21، 22، 25، 27 و 29 رمضان را شب قدر مى‏دانند و در این شب‏ها به مردم به عبادت و احیاء و طلب مغفرت مى‏پردازند. در شب نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک مردم این استان اعم از شیعه و سنى به سوگوارى و عزادارى مى‏پردازند و بر ابن ملجم لعن و نفرین مى‏فرستند.

یکى دیگر از آداب ویژه ماه مبارک در بخش‏هایى از این استان، سنت اعتکاف در دهه آخر ماه مى‏باشد. براى این منظور عده‏اى از مردم در مسجد جامع شهر معتکف مى‏شوند و در آنجا به عبادت و راز و نیاز با پروردگار خود مشغول مى‏شوند.

در شب‏هاى آخر ماه رمضان عمل خداحافظى با رمضان توسط مردان و زنان و در مساجد و منازل انجام مى‏شود. عمل خدا حافظى در مساجد به صورت گروهى بعد از نمازهاى واجب و نافله از بلندگوى پخش مى‏شود. در مناجات سحرى نیز که صورت انفرادى دارد و از بلندگوى مساجد پخش مى‏شود، عمل خداحافظى انجام مى‏گیرد.

در بعضى مناطق مثل بستک از شب هفدهم رمضان مراسم الوداع‏خوانى به صورت گروهى در منازل و مساجد برگزار مى‏شود.

لازم به ذکر است که معمولاً افطارى در این استان شامل خوردنى‏هایى نظیر حلواى کسترد پودر (اروت)، فِرِنى، آبگوشت، پلو، عدس، زولبیا، حلیم، ژله، رشته، سمبوسه، سوگو، شیر برنج و نان‏هاى محلى به نام نان خمیر (نان کپک)، نان توشى، نان چوبه، نان لیهى، نان رخته، نان پکاره و نان تخم مرغى مى‏شود.

تصاویر رمضان در کشور های مختلف

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

ماه مبارک رمضان در سراسر جهان

 

حدیث رمضان:

إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاةِ یَعْنِی الْفِطْرَةَ کَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاةَ فَلَا صَوْمَ لَه‏

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است همانند کسی که روزه بگیرد و زکات نپردازد برایش روزه ای نیست

من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 183 ، ح 2085

 

فضیلت و خواص سوره قارعه
 

قارعه یکصد و یکمین سوره قرآن کریم که مکی است و 11 آیه دارد.


محتوای سوره

این سوره بطور کلی از معاد و مقدمات آن سخن می‌گوید، و انسان‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کند:

گروهی که اعمالشان در میزان عدل الهی سنگین است: پاداششان زندگانی سراسر رضایتبخش در جوار رحمت حق

گروهی که اعمالشان سبک و کم وزن است و سرنوشتشان آتش داغ و سوزان جهنم.

بعضی گفته‏اند: بدین مناسبت قیامت را قارعه نامیده که دلها را با فزع شدیدش و دشمنان خدا را با عذابش می‏کوبد .

 

فضیلت سوره

از آنجا که وصف قیامت در این سوره آمده است رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مرا پیر کرده است.

امام باقر علیه السلام در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قارعه را قرائت کند و آن را استمرار بخشد خداوند عزیز و جلیل او را از فتنه دجال و ایمان آوردن به او در امان می دارد و نیز از گرفتار شدن در آتش جهنم نگاه می دارد.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: هر کس که این سوره را قرائت نماید در روز قیامت ترازوی حسنات او سنگین می شود.

امام باقر علیه السلام در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قارعه را قرائت کند و آن را استمرار بخشد خداوند عزیز و جلیل او را از فتنه دجال و ایمان آوردن به او در امان می دارد و نیز از گرفتارشدن در آتش جهنم نگاه می دارد

آثار و برکات سوره
قرآن کریم

1) گشایش در کار

در این باره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت کرده اند: هر کس سوره قارعه را بنویسد و همراه نیازمندی قرار دهد خداوند در کار او آسانی و گشایش قرار می دهد.

همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر گاه این سوره را نوشته و همراه کسی که بازارش کساد و بی رونق است باشد خداوند به کارش رونق می بخشد.

2) برآورده شدن حاجات

به جهت برآورده شدن هر حاجتی 180 بار این سوره را بخواند مفید است و اگر معیشت بر او تنگ باشد بنویسد و با خود همراه داشته باشد روزی او وسیع می گردد. همچنین این سوره را نوشته و با خود همراه داشته باشد حاجتش برآورده خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon