طرح ایران برای صادرات گاز به اروپا از طریق ارمنستان

طرح ایران برای صادرات گاز به اروپا از طریق ارمنستان

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در ایروان از طرح کشورش برای صادرات گاز به اروپا از طریق ارمنستان خبر داد و گفت: وزیر انرژی ارمنستان به منظور گفت‌وگو در خصوص این موضوع در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری آرمنینو طی گزارشی نوشت: اواخر هفته گذشته، محمد رئیسی، سفیر ایران در ارمنستان در نشستی خبری اظهاراتی را بیان کرد که بسیاری از رسانه های ارمنستان آن را هیجان انگیز توصیف کردند. تحلیلگران سیاسی پیشنهادات جدید ایران را نشان دهنده ورود این کشور به یک رقابت آزاد با مسکو برای گسترش نفوذ در ارمنستان ارزیابی کرده اند.
مهمترین بخش سخنان سفیر ایران، ارائه پیشنهادی به ایروان در خصوص ترانزیت گاز از ایران به گرجستان و از آنجا به اروپا از طریق خاک ارمنستان بود. این اولین باری است که چنین پیشنهادی به صورت علنی مطرح می شود. رئیسی گفت، در صورت موافقت ارمنستان، ایران می تواند گاز ارزان تری را به ارمنستان بفروشد و وزیر انرژی ارمنستان به منظور  بحث و گفت و گو در خصوص این موضوع در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.
در دسامبر گذشته، ارمنستان خود را متعهد به توافقی با روسیه کرد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران موجب خواهد شد در 30 سال آینده ایروان نتواند هیچ تصمیمی را در بخش گازی بدون موافقت گازپروم روسیه اتخاذ کند. شرکت گاز دولتی روسیه (گازپروم) به ارمنستان گاز صادر می کند و شرکت تابعه آن گاز وارداتی را به صورت انحصاری در این کشور توزیع می کند. بنابراین گازپروم اجازه ورود گازی ارزان تر به بازار ارمنستان را نخواهد داد. اما ظاهرا ایران به تدریج در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رقیب روسیه در بازار گاز اروپاست و مسکو تلاش دارد تمام راه های احتمالی رسیدن گاز ایران به اروپا را مسدود کند.
توافق گازی ارمنستان و  روسیه و منافع گسترده روسیه در ارمنستان به مانعی مهم در مسیر توسعه ارمنستان تبدیل شده است. تجدید نظر در قرارداد گازی با روسیه کار ساده ای نیست و تنها راه چاره می تواند تغییر نگرش گرجستان نسبت به ترانزیت گاز روسیه به ارمنستان از طریق خاک این کشور باشد. در روز 18 جولای، گرجستان موافقتنامه پیوستن به منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا را به تصویب رساند و زمانی که این موافقتنامه به تصویب تمام اعضای اتحادیه اروپا  برسد، گرجستان می تواند با توافق بروکسل، مقررات ترانزیت گاز روسیه به ارمنستان را تغییر دهد که می تواند به نوبه خود دلیلی برای ایرادگیری از این توافق باشد. آنگاه ارمنستان چاره دیگری جز شروع مذاکرات با ایران نخواهد داشت.
انتهای پیام/ 85

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه