مهدوی‌کیا: فوتبال ما دیگر بازیکنی مانند کریمی به خود نمی‌بیند/او هنوز به آخر خط نرسیده است

مهدوی‌کیا: فوتبال ما دیگر بازیکنی مانند کریمی به خود نمی‌بیند/او هنوز به آخر خط نرسیده است

خبرگزاری تسنیم: بازیکن پیشین تیم ملی کشورمان معتقد است که علی کریمی هنوز به آخر خط نرسیده و همچنان می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، بعد از خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا، خداحافظی کریمی هم شوک دیگری به دوست‌داران آنها وارد کرد. شاید یکی از بازیکنانی که صحبت‌های زیادی درباره کریمی و خداحافظی‌اش داشته باشد، مهدوی‌کیا باشد که سال‌ها در تیم ملی با او هم بازی بود و سال‌های آخر فوتبالش را هم در کنار این بازیکن در تیم استیل‌آذین و پرسپولیس گذراند.

مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص خداحافظی علی کریمی، خصوصیات این بازیکن، خاطراتی که از بازی در کنار شماره 8 داشته و آینده او صحبت کرده است.

تسنیم: خداحافظی علی کریمی مطمئناً مهمترین موضوعی است که می‌تواند شروع کننده سؤالات باشد.

خداحافظی بازیکن بزرگی مثل کریمی برای فوتبال ایران تلخ است و او بدون شک یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران و آسیا بود. برای هر کسی زمان خداحافظی‌اش از فوتبال می‌رسد و همه باید به این تصمیمی که کریمی گرفت احترام بگذارند.

تسنیم: یکی از نزدیک‌ترین همبازیان کریمی همیشه شما بودید، درست است؟

من سال‌های طلایی زندگی فوتبالی‌ام را در تیم ملی و پرسپولیس در کنار علی کریمی سپری کردم و ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر داشتیم. بهترین پاس گل‌های عمرم را به علی دادم که یکی از ویژه‌ترین پاس‌ها در مسابقات جام ملت‌های آسیا سال 2004 بود که در بازی با بحرین همکاری خوبی با یکدیگر داشتیم و علی با هوش بالای خودش توپی که به او دادم را به زیبایی وارد دروازه کرد.

تسنیم: البته یکی از درخشان‌ترین بازی‌های او هم در این تورنمنت بازی با کره جنوبی بود.

دقیقاً و در همان تورنمنت در بازی مقابل کره‌جنوبی علی ستاره میدان بود. یک بار هم در بازی با عراق که 2 بر یک پیروز شدیم پاس گل خوبی به علی دادم که به خاطر دارم. اکنون باید بگویم بهترین پاس گل‌هایم را به بازیکنی دادم که امروز خودم هم تحت تاثیر خداحافظی‌اش از فوتبال قرار گرفته‌ام.

تسنیم: گویا به شدت تحت تأثیر خداحافظی کریمی قرار گرفته‌اید؟

بدون اغراق تأکید می‌کنم فوتبال ما دیگر بازیکنی مانند علی کریمی به خود نخواهد دید. شاید کسی بیاید و بتواند خاطراتی از او را برای فوتبال دوستان ایرانی زنده کند اما مانند کریمی نمی‌شود. او واقعا بازیکن خاطره انگیزی بود و مردم این بازیکن را به خاطر اخلاق خاص و تکتیک منحصر به فردی که داشت، دوست داشتند.

تسنیم: بیشترین خاطراتی که از بازی‌های کریمی به یاد دارید و برای‌تان فراموش شدنی نیست کدام خاطرات است؟

اکنون وقتی فیلم بازی‌های گذشته تیم ملی را می‌بینم، دریبل‌های ناب علی کریمی و حرکات خاص او و روزهای خوبی که کنار هم داشتیم، برایم تداعی کننده لحظاتی است که دیگر تکرار نمی‌شود. از روز گذشته (یکشنبه) که خبر خداحافظی‌اش را شنیدم، بیشتر لحظاتی در ذهنم تداعی می‌شود که مربوط به جام ملت‌های آسیای سال 2004 است. در آن تورنمنت با حضور کریمی، کعبی و من در سمت راست مثلث طلایی تشکیل داده بودیم و خاطرات خوبی برای فوتبال‌مان رقم خورد. باید بگویم نکته‌ای در بازی کریمی وجود داشت که چندان دیده نشد.

تسنیم: چه نکته‌ای؟

علی علاوه بر تکنیک بالا و قدرت گلزنی، قدرت بدنی بالایی هم داشت و به لحاظ دفاعی یکی از قدرتمندترین بازیکنان بود. قدرت بالای علی در خط دفاعی چندان دیده نشد، در حالی که او در تیم استیل‌آذین هم چند باری در دفاع آخر بازی کرد و بسیار مطمئن بود. علاوه بر این نکات کریمی بازیکنی با قدرت سرزنی بالا، قدرت استفاده از هر دو پا و ... را داشت که این مشخصات نشان می‌دهد او بازیکن کاملی بود. این ویژگی‌ها در کنار اخلاق خاصش موجب شد کریمی به یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیکن‌های ایران و آسیا تبدیل شود.

تسنیم: می‌توان گفت او بهترین بازیکن تاریخ آسیا بود؟

اتفاقاً خبری از اکیپ فرانسه را می‌خواندم که از کریمی به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال آسیا یاد کرده بود. علی واقعاً شایسته چنین تعریف و تمجیدی است. او بازیکنی بود که اگر اراده می‌کرد، 7،8 نفر را دریبل می‌زد و این موضوع در سطح اول فوتبال ایران و جهان کار ساده‌ای نیست. با این حال برای کریمی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم حداقل یکی از پسرانش بتواند خاطراتش را برای مردم تا حدودی زنده کند.

تسنیم: به نظرتان پسران کریمی توان فنی و استعداد پدرشان را دارند که بخواهیم از آنها چنین انتظاری داشته باشیم؟

نمی‌دانم، من فقط آرزو کردم. شاید این آرزوی خیلی‌هاست که بازیکن دیگری مانند کریمی را ببیند اما تولد کریمی دیگری در فوتبال غیر ممکن است. تصمیم او برای خداحافظی یک تصمیم ناراحت کننده برای تمام فوتبالدوستان ایرانی بود و این یک تصمیم شخصی است که باید برایش احترام قائل شد.

تسنیم: کریمی در نامه خداحافظی‌اش اعلام کرده در روز خداحافظی غریبانه مهدوی‌کیا از فوتبال تصمیم احساسی و عجولانه برای خداحافظی گرفته بوده است.

آن روز، روز بدی بود. بسیار بد بود. ما فینال جام حذفی را باختیم و شرایط برای‌مان خیلی سخت شد. علی هم در همین شرایط یک تصمیم احساسی گرفت اما او حالا با بررسی تمام جوانب یک تصمیم جدی و قطعی گرفته که برای همه قابل احترام خواهد بود.

تسنیم: او حتی اعلام کرده دوست داشته با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کند که البته این اتفاق رخ نداد.

علی عاشق پرسپولیس بود و اتفاق بسیاز زیبای می‌افتاد که با پوشیدن پیراهن پرسپولیس از فوتبال حداحافظی کند. این یکی از آرزوهای بزرگ من بود که برایم رخ داد و توانستم دوران آخر فوتبالم را با پیراهن پرسپولیس سپری کردم. علی یک پرسپولیسی عاشق و اصیل است که دوست دارد تیمش موفق باشد. قطعاً حالا که او به آرزویش برای خداحافظی با پیراهن پرسپولیس نرسیده، نمی‌خواهد چیزی جز قهرمانی و سربلندی این تیم را ببیند.

تسنیم: البته این تصمیم برای هواداران پرسپولیس هم سخت بود.

امیدوارم هواداران هم شرایط را درک کنند. وقتی روز گذشته از سفر ترکیه همراه تیم جوانان به فرودگاه رسیدیم و تلفن همراهم را روشن کردم، پشت سر هم پیامک‌های حاوی خداحافظی کریمی برایم می‌آمد. از دیدن چنین خبری حس خاص، تلخ و عجیبی داشتم. به هر حال کریمی دوست خوب و همبازی بهترین روزهای زندگی ورزشی‌ام بود و یاد خاطراتش بخیر. آن لحظه‌ای که خبر خداحافظی‌اش را دیدم، به این فکر می‌کردم که دوستداران علی چه حسی دارند و حالا هم آنها را درک می‌کنم و فقط آرزو می‌کنم یکی بیاید تا حداقل خاطرات او را برای فوتبالی‌ها زنده کند.

تسنیم: کریمی در آینده در چه بخشی از فوتبال می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد و به رشد فوتبال ایران کمک کند؟

تصمیمی که او گرفته تصمیم بزرگ و سختی است. مطمئنم علی به راحتی چنین تصمیمی نگرفته است. ابتدا او به استراحت و ریکاوری نیاز دارد و مطمئناً بعد از استراحت می‌تواند کمک زیادی به فوتبال‌مان کند. کریمی همانطور که در دوران بازی‌اش بازیکن بزرگ و موثری بود، در بخش‌های فنی و مدیریتی فوتبال هم می‌تواند بزرگ باشد. البته این موضوع به فوتبال ما هم بستگی دارد که از او به درستی استفاده کنند یا نه. نکته مهم این است که کریمی تصمیمش را گرفته و شاید هر شخصی یک جایی به آخر خط برسد، اما به اعتقاد من کریمی هنوز به آخر خط نرسیده و می‌تواند به فوتبال ما کمک کنند.

تسنیم: حرف خاصی درباره کریمی مانده که نزده باشید؟

علی فوتبالیستی منحصر به فرد با خصوصیات ویژه خودش بود. هرچه بگذرد بیشتر توان و عیار چنین ستاره‌هایی ارزش پیدا می‌کند. من برای علی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم شرایطی فراهم شود که فوتبال ما از این همه تجربه و توانایی بهره ببرد. ستاره‌ای که با هوش بالایش در زمین فوتبال همه را مجذوب خود می‌کرد، قطعا این هوش و توانایی را دارد که در بخش‌های دیگر فوتبال هم اثر گذار باشد. اکنون خیلی از بزرگان فوتبال ما خارج از گود نشسته‌اند و از آنها استفاده نمی‌شود. واقعاً حیف است که اجازه دهیم علی کریمی در آینده فوتبال ما تاثیر گذار نباشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon